کدخبر: 1048 یکشنبه، 25 مهر 1400 - 16:33 1048 پرینت خبر
سرهنگ حمداله رحمتی پور، سرپرست پلیس راهنمایی و رانندگی البرز:

نیروی انتظامی یکی از ستون های استوار امنیت در کشور است

image

سرهنگ حمداله رحمتی پور سرپرست پلیس راهنمایی و رانندگی البرز در نشستی به مناسبت هفته ناجا؛ ضمن تبریک هفته ناجا و پرداختن به فعالیت های این پلیس در سطح استان البرز مشارکت مردم و دستگاههای ذیرربط را در این بخش موثر دانسته و گفت: بدون شک حضور و همراهی مردم در این عرصه بسیار مثمر ثمر و سبب کاهش تلفات جانی ناشی از تصادفات خواهد شد.

به گزارش روشنای راه، سرهنگ رحمتی پور با اشاره به وظایف اجتماعی شهروندان و تاکید بر این امر گفت که در بحث همیاران پلیس و مشارکت دانش آموزان و مدارس سبب کاهش چشمگیر تصادفات در آن برهه شد و با بازگشایی مدارس این امر همچون گذشته مورد تاکید قرار خواهد گرفت و ادامه خواهد داشت.

سرهنگ حمداله رحمتی پور همچنین اشاره ای به بانوان فرهنگ یار داشته و اظهار کرد: در این عرصه بیش از 8 میلیون از بانوان دارای گواهینامه داریم و در البرز نیز حدود 600 نفر بانوان فرهنگ یار وجود دارد که فرهنگ سازی و حضور موثر آنان می تواند نقش موثری در کاهش تصادفات و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در سطح خانواده ها ایفا نماید و در هفته قبل نیز وبیناری در این زمینه با حضور سردار هادیانفر برگزار شد که 15 نفر از این بانوان به عنوان نماینده حضور داشتند.

سرپرست پلیس راهنمایی و رانندگی البرز با بیان این مطلب که در سال 86 با اجرای طرح همیار پلیس شاهد کاهش 18 درصدی تصادفات بودیم تصریح کرد: در بحث مشارکت های مردمی علاوه بر پلیس و دستگاههای ذی ربط از جمله باید رسانه ها و صدا و سیما بیش از گذشته پای کار بیایند و منتظر نباشند که پلیس فقط به مسوولیت هایش عمل کند بلکه رسانه ها دستگاهها و آحاد جامعه نیز باید پای کار باشند.

وی گفت: همچنان در ساعت 2 نفر در اثر تصادفات فوت می کنند و این امر علاوه بر ورود دستگاههای ذیربط نیازمند دقت و همراهی و مشارکت مردم و رسانه هاست تا از طریق فرهنگ سازی نهادینه کردن قوانین و فرهنگ درست رانندگی کردن کمک کنند تا این آمار به حداقل برسد.

رحمتی پور اما نقش وسایل و ابزار هوشمند و به روز را در این عرصه قبل انکار دانسته و گفت: نصب جی پی اس بر روی اتوبوس ها در گذشته سبب کاهش بسیار آمار تصادفات اتوبوس ها و به صفر رسیدن آن شد و به نظر می رسد انجام این امر بر روی خودروهای سنگین نیز می تواند بسیار راهگشا باشد.

سرپرست پلیس راهنمایی و رانندگی البرز همچنین از طرح تشدید برخورد با خودروهای آلاینده و دودزا با توجه به ناپایداری جوی و افزایش آلاینده ها در این استان خبر داد.

سرهنگ حمدالله رحمتی پور اظهار کرد: براین اساس ورود خودروهای آلاینده و فاقد معاینه فنی به معابر درون شهری به دلیل افزایش آلایندگی در استان البرز ممنوع است.

وی از مردم خواست تا حد ممکن از هر گونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می شود، خودداری کنند و از خروج غیرضروری از منازل و فعالیت های طولانی یا سنگین اجتناب ورزند.

رحمتی پورافزود: خودروهایی که عمر تولید آن ها کمتر از چهارسال باشد نیازی به معاینه فنی ندارند اما بالای چهارسال باید برگه معاینه فنی دریافت کنند.

برگه سبز سند از دیگر موضوعاتی بود که این مسوول از آن یاد کرده و بیان کرد: برگه سبز سند مالکیت است و از نظر ما الزامی برای مراجعه به دفتر اسناد رسمی در این خصوص وجود ندارد.

این مسوول با اشاره به پیام مقام معظم رهبری در هفته ناجا تصریح کرد: نیروی انتظامی یکی از ستون های استوار امنیت در کشور است و این نقش ارزشمند در سال های اخیر برجستگی بیشتری یافته و همه باید در تمامی سطوح تلاش کنند تا سطح خدمت و خدمتگزاری را ارتقا داده و منزلت نیروی انتظامی را در نزد مردم و اذهان عمومی افزایش دهند.

وی ادامه داد: این امر نیز تنها با کارکرد و عملکرد خوب میسر بوده و خدمت صادقانه به مردم و نظام مدال افتخاری است برای ما چرا که ما خود را سرباز ولایت و مردم می دانیم .

سرپرست پلیس راهنمایی و رانندگی البرز با اشاره به موقعیت استراتژیک و سوق الجیشی استان در بحث ترددها اظهار کرد: در این زمینه 18 درصد ترافیک کشور از این استان عبور می کند اما ما دارای نیم درصد از معابر هستیم و جمعیت استان که حدود سه میلیون و دویست هزار نفر است اما تراکم جمعیت در هر کیلومتر برای کشورحدودا 49 نفر است و این عدد برای استان البرز 549 نفر بوده و این یعنی 11 برابر بیشتر از استاندارد کشوری در استان تراکم جمعیت وجود دارد.

سرهنگ رحمتی پور بیان کرد: تردد ساعتی شش ماهه در سال 1400 میانگین کشوری 276خودرو در ساعت است و برای استان البرز 1 هزار و 166 خودرو یعنی 4 و نیم برابر افزایش تردد میانگین کشوری در استان تردد وجود دارد. وی ادامه داد: این امر سبب می شود کار در امورات ترافیکی بیشتر نیاز بوده و تعامل و همراهی سازمانها و ارگانها در این عرصه بسیار قابل اهمیت است.

وی با اشاره با ترددهای آزادراه تهران- کرج که به صورت شبانه روزی بالای 10 هزار خودرو در 24 ساعت افزود: این معبر بزرگترین و پرتردد ترین معبر در خاورمیانه است.

انظباط ترافیکی از دیگر محورهای این گفت و گو بود سرهنگ رحمتی پور در این زمینه گفت: حدود 1 میلیون و 600 هزار خودرو که در استان وجود دارد اما زیرساخت ها به نسبت خودرو و جمعیت استان وجود ندارد و ما در برخی خیابان ها و عابر در ساعاتی شاهد حجم بالای ترددها هستیم و حجمی بالا از خودروهای شخصی در معابر تردد دارند و از سویی کمبود پارکینگ های عمومی در سطح شهر و هسته مرکزی شهر، متناسب نبودن ناوگان حمل و نقل عمومی متناسب با جمعیت و عدم ارایه خدمات مناسب به شهروندان تا بتوانند از این ناوگان به خوبی بهره ببرند تنها بخشی از مشکلات در این بخش است که باید برای رفع آن همه دستگاههای ذی ربط پای کار بیایند.

وی نبود بی آر تی ،کمبود مترو در سطح شهر و .. را از جمله عوامل موثر در استفاده شهروندان از خودروهای شخصی برشمرده و تصریح کرد: این موارد انظباط ترافیکی را تحت تاثیر قرار داده و همکاران بنده به صورت شبانه روزی اولویت اولشان بحث کاهش جان باختگان ناشی از تصادفات و بحث انظباط ترافیکی است.

سرپرست پلیس راهنمایی و رانندگی البرز در بحث هوشمندسازی با اشاره به شعار هفته ناجا پلیس هوشمند، امنیت پایدار اظهار کرد: پلیس در این زمینه به همراه معاونت حمل و نقل شهرداری کرج گام های خوبی برداشته است و در زمینه از فعالیت های دکتر احمدی نژاد در این بخش تشکر می کنم چرا که از بدو فعالیت شان در بحث هوشمندسازی معابر و ایمن سازی معابر برای شهروندان تلاش های بسیاری داشته اند در بحث ناشی از تلفات در تصادفات چند سالی است که شاهد روند نزولی و کاهش تصادفات هستیم.

سرهنگ رحمتی پور ادامه داد: بالای 60 درصد تصادفات در استان البرز برخورد وسایط نقلیه با عابر پیاده است و ما باید با کمک معاونت حمل و نقل و ترافیک کرج و شهرستان به سمتی حرکت کنیم که ایمن سازی و آرام سازی معابر را برای عابرین به اجرا در آوریم.

وی افزود: خود عابرین نیز کاربران آسیب پذیر ترافیک هستند مقرراتی که برایشان وضع شده را باید رعایت کنند و ماده 26رسیدگی به تخلفات به این مهم اشاره دارد که در محل ها و مسیرهای ویژه ای که برای عابرین پیاده اختصاص داده اند و ... عابر باید تنها از این قسمت ها عبور کند و در صورتی که عابران این امر را که قانون مکلف کرده را رعایت نکنند و تصادفی در آن محل رخ دهد به شرطی که راننده تمام قوانین را رعایت کرده باشد عابر مقصر بوده و راننده قصوری ندارد.

وی تاکید کرد: در این زمینه نیاز به فرهنگ سازی داریم و صدا و سیما باید در این خصوص پای کار بیاید.

این مسوول همچنین گفت که در بحث هوشمندسازی تخلفات به صورت هوشمند رصد می شود و در خصوص معاینه فنی ما به صورت هر 24 ساعت خورویی که معاینه فنی نداشته باشد از طریق دوربین ها رصد شده و اعمال جریمه می شوند.

سرپرست پلیس راهنمایی و رانندگی البرز اظهار کرد: خوشبختانه انظباط خوبی در بحث ترافیکی حاکم شده است و نسبت به سالهای قبل بر اساس تحقیقات و آمار و نظر سنجی های به عمل آمده که در معاونت اجتماعی انجام گردیده شاهد افزایش 30 درصدی رضایتمندی شهروندان بوده ایم.
سرهنگ حمداله رحمت پور خبر داد: هم اکنون ترخیص خودرو را از دفاتر پلیس به علاوه 10 انجام می گیرد و به زودی نیز از طریق فضای مجازی و اینترنت نیز از منزل نیز صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: بحث رسیدگی به جرایم و اعتراضات در این بخش را از طریق دفاترپلیس به اضافه 10 انجام می دهیم و در بحث اپلیکیشن( پلیس من ) نیز شهروندان می توانند در موضوع خلافی ها، نمرات منفی گواهینامه مطلع شوند.

وی توصیه کرد: شهروندان صاحب خودرو، شماره تلفن ها و آدرس منازل خود را در مراکز تعویض پلاک در صورت نیاز بروزرسانی کنند تا از وضعیت جرایم و ... خود به موقع مطلع شوند.

این مسوول تصریح کرد: تخلفات بالای سه میلیون تومان باید هر چه زودتر پرداخت شود چرا که بر اساس قانون در صورت عدم رعایت این امر خودروی شخص توقیف خواهد شد. سرپرست پلیس راهنمایی و رانندگی البرز با اشاره به مصوبات ستاد کرونا در زمینه تردد خودروها گفت: ترددهای شبانه و پلاک های غیر بومی در وضعیت قرمز و یا نارنجی اعمال قانون شده و در بحث انظباط ترافیکی در برخورد با تخلفات در کشور رتبه چهارم را داشته ایم.

سرهنگ رحمتی پور بیان کرد: در موضوع تخلفات حادثه ساز نیز البرز دارای رتبه چهارم در سطح کشور است. وی اظهار کرد: از مهر سال گذشته تا مهرماه سال جاری آمار جان باختگان تصادفات متاسفانه 92 نفر در شهرهای استان بوده که بالای 65 نفر عابر بوده اند و در این خصوص بالای 65 درصد از تصادفات در معابر اصلی اتفاق می افتد که در این زمینه هوشمند سازی معابر ضروری به نظر می رسد.

این مسوول ضمن بیان این که نقاط حادثه خیز مورد احصا قرار گرفته و اعلام شده است گفت: هوشمندسازی و نصب دوربین ها در این معابر انجام شده و یا در دست اقدام است.

وی جلسات راهبری به ریاست استاندار البرز را از جمله اقدامات و فعالیت های موثر در این بخش برشمرده و بیان کرد: در بحث مسوول سازی سایر دستگاههای دخیل در این امر نیز به دستور استاندار پای کار آمده اند و بیشترین تعامل و خدمت رسانی را همکارانم از مهرماه سال گذشته تاکنون داشته اند و حدود 5 میلیون خدمات به شهروندان در بحث شماره گذاری، صدور گواهینامه، رسیدگی به تخلفات جرایم، ترسیم کروکی ها و ... داشته ایم. این مسوول همچنین خبر داد: در موضوع کروکی ها تا 16 میلیون تومان دیگر نیاز به کروکی نیست و بالای این عدد باید انجام آن صورت پذیرد.

سرپرست پلیس راهنمایی و رانندگی البرز با اشاره به این مهم که در سال 85 در تصادفات 27 هزارو پانصد نفر کشته داشته ایم تصریح کرد: تعداد خودروها در آن سال در کشور 8میلیون 700 هزار خودرو بوده که این عدد در سال 97 به تعداد 22 میلیون رسید، یعنی شاهد رشد 152 درصد افزایش تعداد خودرو در این سال ها بوده ایم و همچنین آمار تعداد موتور سیکلت ها در سال 85 دارای 5 میلیون و 400 بوده و در سال 97 این تعداد به 12 میلیون افزایش پیدا کرده که این آمار رشد 120 درصدی در این عرصه را نشان می دهد.

وی ادامه داد: تعداد افرادی که در آن سال دارای گواهینامه بودند حدود 20 میلیون نفر بود که در سال 97 این آمار به 41 میلیون 500 نفر رسید یعنی شاهد رشد 103 درصدی دریافت گواهینامه در این مدت بوده ایم.

سرهنگ حمداله رحمت پور در آخربا بیان این که وقتی به تصادفات نگاهی می اندازیم با این تعداد افزایش خودرو، موتور و افزایش نفرات دارای گواهینامه این فکر القا می شود که بنابراین باید شاهد افزایش تلفات در این زمینه باشیم که در این خصوص با توجه به همتی که ایجاد شد و پلیس و سایر دستگاهها پای کار آمدند موضوع قانون رسیدگی به تخلفات، افزایش جریمه ها که سبب بازدارندگی گردید، نمرات منفی برای گواهینامه ها و همه با هم کمک کرد بحث امار تلفات از 27 هزارو 500 در سال 97 به عدد 17 هزارو صدنفر رسید که این امر سبب کاهش 37 درصدی جانباختگان ناشی از تصادفات را در پی داشت.

 

منبع: شبکه خبری شهروندالبرز

نویسنده: آمنه شکوهی امیرآبادی

آخرین اخبار
یادداشت
بیمه ملت
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز