کدخبر: 4421 شنبه، 30 اردیبهشت 1402 - 12:45 4421 پرینت خبر
میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی:

جمعیت از مؤلفه‌های اصلی اقتدار ملی هر کشور است

image

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در پیامی به مناسبت روز ملی جمعیت تاکید کرد: مقوله جمعیت یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های اقتدار ملی در هر کشور است.

به گزارش روشنای راه، میرهاشم موسوی در این پیام، روز ملی جمعیت را فرصت ارزشمندی برای یادآوری اهمیت مؤلفه جمعیت به همه کسانی توصیف کرد که در این حوزه، مسئولیت حاکمیتی و اجتماعی دارند.

وی تصریح کرد: «فرارسیدن ۳۰ اردیبهشت، روز ملی جمعیت را به همه دغدغه‌مندان اقتدار و سربلندی ایران اسلامی و فعالان حوزه جمعیت اعم از کسانی که در دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی و سازمان‌های مردم‌نهاد و گروه‌های داوطلب مردمی در راستای افزایش کمی و کیفی جمعیت تلاش می‌کنند، تبریک و تهنیت عرض می‌کنم؛ از سال ۱۳۹۳ و پس از ابلاغ «سیاست‌های کلی جمعیت» از سوی مقام معظم رهبری، این روز به عنوان روز ملی جمعیت نامگذاری شده است که فرصت بسیار خوبی برای یادآوری اهمیت مؤلفه جمعیت به همه کسانی است که در این حوزه مسئولیت حاکمیتی و اجتماعی دارند.»

وی افزود: همانگونه که مقام معظم رهبری همراه تأکید کرده‌اند مقوله جمعیت یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های اقتدار ملی در هر کشور است که نیل به اهداف مهم ملی و نقش‌آفرینی در مناسبات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی جهان امروز بدون توجه به این مؤلفه ممکن نیست. اقتضای اصلاح تبعات اتخاذ برخی سیاست‌های نامطلوب جمعیتی در دهه‌های گذشته، اصلاح سیاست‌ها و جهتگیری‌ها در این حوزه بود که با ابلاغ «سیاست‌های کلی جمعیت» از سوی رهبر معظم انقلاب، مقدمات لازم برای استفاده از پنجره‌های جمعیتی و افزایش کیفیت و کمیت جمعیت کشور توسط دستگاه‌ها و سازمان‌های مسئول کاملاً مهیا شده است.

تصویب و ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس شورای اسلامی ریل‌گذاری مناسبی برای حرکت شتابان در مسیر بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود کشور در مسیر پیشگیری از آثار زیانبار پیری جمعیت بر حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی ایجاد کرده است.

موسوی یادآور شد: سازمان تأمین‌اجتماعی نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌گر اجتماعی کشور علاوه بر آنکه در حوزه منابع و مصارف به شدت از شرایط جمعیتی کشور متأثر است، مأموریت‌هایی نیز در زمینه جوانی جمعیت دارد که از آن جمله بند ۸ سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است که در آن تحکیم خانواده و فرزندآوری مورد تأکید قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب ۲۱ فروردین ماه در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های کلی و مصوّب تأمین اجتماعی را برای اقدام به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.

بر اساس دستور رهبر انقلاب اسلامی و در اجرای بند «ج – ۱» الزامات تحقق سیاست‌های کلی نظام، قوه مجریه موظف شد با کمک مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه و با بسیج دستگاه های مسئول، برنامه جامع تحقق این سیاست ها را شامل تقدیم لوایح، تصویب مقررات و اقدامات اجرایی لازم، در مدت ۶ ماه ارائه کند.

موسوی افزود: بر همین اساس از زمان استقرار دولت سیزدهم و از ابتدای دوره جدید مدیریتی سازمان تأمین‌اجتماعی، اقدامات متعددی در جهت ایفای سهم این سازمان در جهت کاهش مخاطرات سالخوردگی و افزایش کیفیت باروری و ایجاد انگیزه‌های فرزندآوری صورت گرفته است؛ یکی از اقدامات این سازمان، حمایت از زوجین نابارور در قالب بیمه درمان‌ها و داروهای ناباروری بود که تا امروز سازمان تأمین‌اجتماعی حدود ۳ هزار میلیارد تومان در این حوزه و برای حمایت از درمان ناباروری با تشکیل حدود ۵۰ هزار پرونده برای زوجین نابارور هزینه کرده است.

وی ادامه داد: همچنین یکی دیگر از راهبردهای تحولی این سازمان، توسعه کمی و کیفی خدمات و تعهدات بیمه‌ای و درمانی است که در این حوزه نیز افزایش مدت مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه و پرداخت ماهانه و بدون تأخیر غرامت دستمزد ایام بارداری از اقدامات اساسی و مهمی بود که با هدف حمایت از جوانی جمعیت مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر این سازمان تأمین‌اجتماعی در دوره جدید مدیریتی، طرح پوشش بیمه فراگیر خانوار ایرانی را نیز طراحی و اجرا کرده است که تا امروز حدود ۴۲۰ هزار نفر از بانوان خانه‌دار در کل‌کشور تحت پوشش بیمه زنان خانه‌دار ایرانی قرار گرفته‌اند که گام بزرگی در جهت تحقق سیاست‌های کلی جمعیت و کمک بزرگی در موضوع مهم جوانی جمعیت کشور بوده است.

موسوی تاکید کرد: با این وجود به نظر می‌رسد اقتضای توجه جدی به ابعاد مختلف سیاست‌های کلی جمعیت و اهمیت موضوع جوانی جمعیت و ضرورت استفاده از پنجره‌های جمعیتی، جوشش یک عزم ملی در همه دستگاه‌های حاکمیتی با مأموریت‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و همچنین یاری نیروهای داوطلب مردمی دغدغه‌مند در این حوزه است و سازمان تأمین‌اجتماعی نیز آماده همکاری جدی و مؤثر در اجرای قوانین مرتبط با جوانی جمعیت در حوزه‌های مأموریتی این سازمان است.

وی گفت: «اینجانب ضمن گرامیداشت این روز مهم ملی و تبریک آن به همه فعالان و دلسوزان حوزه جمعیت در ایران عزیز اسلامی، به ویژه همکاران ارجمند ما در بخش‌های بیمه‌ای و درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی که به‌طور ویژه در این رابطه مسئولیت دارند و به‌صورت شبانه‌روزی مشغول ارائه خدمت هستند، از همه مدیران و کارکنان سازمان بزرگ تأمین‌اجتماعی می‌خواهم که مسئله سالخوردگی جمعیت را جدی بگیرند و به اقتضای مأموریت‌های مرتبطی که این سازمان در بخش‌های مختلف مرتبط با این مسئله مهم ملی دارد، بیش از پیش بکوشند تا ان‌شاءالله با پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیت کشور، فردای ایران اسلامی ما روشن‌تر از امروز باشد.»

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز