کدخبر: 983 چهارشنبه، 14 مهر 1400 - 17:35 983 پرینت خبر
علی صالح آبادی، رئیس جدید بانک مرکزی:

کنترل تورم، ثبات بازار ارز و نظارت بر شبکه بانکی مهمترین اولویت برنامه‌های ماست

image

رییس جدید بانک مرکزی کنترل تورم، ثبات بازار ارز و نظارت بر شبکه بانکی را مهمترین اولویت برنامه‌های خود اعلام کرد.

به گزارش روشنای راه، «علی صالح‌ آبادی» با پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و رای اعتماد هیات وزیران به عنوان رییس بانک مرکزی انتخاب شد.  

وی  امروز درباره مهمترین اولویت‌ها و برنامه‌های خود گفت: مهمترین اولویت بانک مرکزی بحث کنترل تورم است و با کمک تیم اقتصادی دولت که شامل وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت معدن و تجارت و سایر وزارتخانه‌هاست تلاش می‌کنیم به گونه‌ای عمل کنیم تا آرامش را در ماه‌های آینده در بازارهای مختلف داشته باشیم.  

وی ادامه داد: ثبات در بازار ارز از اولویت هایی است که دنبال خواهد شد و سازوکارهای لازم اندیشه شده تا آرامش خوبی را در بازار ارز داشته باشیم.  

رییس جدید بانک مرکزی نظارت بر شبکه بانکی و سیستم بانکی را اولویت دیگر بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: در بحث کنترل پایه پولی و بحث اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی، برنامه‌ریزی‌هایی را در نظر گرفتیم تا با کمک سیستم بانکی پایه پولی از محل اضافه برداشت افزایش نیابد.

وی اضافه کرد: از طرفی دولت هم ممکن است اضافه برداشت داشته باشد که ساز و کارهای لازم در این زمینه نیز اندیشیده خواهد شد تا به گونه‌ای باشد که شاهد افزایش بی‌رویه پایه پولی نباشیم و تورم در بازار را کنترل کنیم.  

به گفته صالح آبادی هدایت منابع سیستم بانکی به بخش های تولیدی و مولد و دانش بنیان از اولویت‌های بانک مرکزی است.  

وی اظهارداشت: در نظر داریم منابع سیستم بانکی را به سمت بخش‌های تولیدی، مولد، بخش های دانش بنیان مسکن و سایر حوزه‌هایی که در اقتصاد ملی نقش مولد دارند هدایت کنیم تا به آرامش در فضای اقتصادی کشور کمک کنیم.  

رییس بانک مرکزی تاکید کرد: توجه به امور زیرساختی را در بانک مرکزی دنبال خواهیم کرد تا آرامش را در فضای اقتصادی کشور ایجاد کنیم.  
وی با بیان اینکه در سیاست های ارزی به دنبال توسعه صادرات غیر نفتی هستیم، افزود: در شرایطی که کشور نیاز به صادرات غیر نفتی دارد این اولویت ماست و سیاست های مشوق صادرات غیرنفتی را دنبال خواهیم کرد.  

صالح‌آبادی تاکید کرد: در بحث واردات نیز اولویت ما با تولید داخل و کالای داخلی است و سیاست ارزی نیز در این راستا خواهد بود.  

وی ادامه داد: بحث رفع تعهدات ارزی از واردکنندگان، مقوله مهمی است که شرکت هایی که برای واردات خود ارز دریافت می‌کنند باید کالاها خود را وارد کنند و صادرکنندگان نیز باید ارز حاصل از صادرات را به چرخه ارزی کشور بازگردانند.  

رییس جدید بانک مرکزی در خصوص تعامل با کشورهای دوست گفت: همکاری در حوزه مبادلات ارزی را نیز دنبال می‌کنیم تا ارز را وارد کشور کنیم به این صورت که ارز در چرخه تجاری کشور قرار گیرد و ارزهایی که نیاز به آزادسازی دارد، آزاد می‌شود و از طریق واردات وارد چرخه تجاری می‌شود.  

وی گفت: در حال حاضر فضای مثبتی در کشور حاکم است که با ساز و کارهای اندیشه شده در دولت، وضعیت رو به بهبود خواهد بود.  

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز