کدخبر: 954 پنجشنبه، 08 مهر 1400 - 20:08 954 پرینت خبر
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

بزرگداشت مولانا، نکوداشت عشق و دین است

image

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به مناسبت روز بزرگداشت مولانا نوشت: گرامی داشت مولانا، بزرگداشت یک فرد نیست بلکه نکوداشت عشق و دین است و روزی که به نام اوست فرصت دوباره‌ای است تا با تعمق و تفکر در آثار این شاعر و عارف بزرگ، راهی به کمال بیابیم و راه و روش او را ارج نهیم.

به گزارش روشنای راه، در پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است:


ای خدا این وصل را هجران مکن /سرخوشان عشق را نالان مکن

باغ دلگشای شعر و ادب پارسی، سروهای بلندقامتی به خود دیده که به تاریخ ایران زمین شکوه و جلال بخشیده‌اند. مولانا جلال الدین محمد بلخی یکی از چند سرو کهن باغ دانایی ایران است که نزدیک به هشت قرن برگ‌های زرینی به دفتر اوراق فرهنگ و ادب فارسی افزوده و صفحات درخشان فرهنگ و هنر ایرانیان را در جغرافیای پهناور و تاریخ کهن آن تا ابد گسترانیده است.

وزیر فرهنگ تصریح کرد: مثنوی شاهکار اندیشه اوست، سخنی شورانگیز و پر شرر که در آن رازها، آموزه‌ها و کردارهای نهان‌گرایانه و درویشانه را با خوانندگان و خواهندگان در میان گذارده و رو به سوی عالم وحدت و الوهیت دارد:
مثنوی ما دکان وحدت است/ غیر وحدت هر چه بینی آن بت است

وی افزود: شعر عرفانی فارسی که سنایی آغازکننده آن است، با عطار ادامه می‌یابد و مولانا آن‌ را به اوج و کمال می‌رساند. مولانایی که مترجم دل‌هاست؛ او بر زبانی پای می فشرد که زبان همه زبان‌هاست: زبان دل، زبانی که «غیر نطق و غیر ایماء و سجل» است و به تعبیری نه همزبان بلکه همدلی است:
همدلی را خود زبانی دیگر است/همدلی از همزبانی بهتر است

مولانا ذخیره تمام‌ناشدنی فرهنگ جهانی است و در شرایط ناشی از استیلای ظاهری قدرت‌های استکباری که از آن به عنوان جهانی شدن یاد می‌شود و ماحصل آن جز جنگ و نابرابری نبوده است، اهمیت شاعر عارفی چون مولانا بیش از پیش به چشم می‌آید، شاعری که صلح، درس اوست.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: حضرت مولانا شاعری است که شعرش نه کوششی بلکه جوششی است. وی تربیت یافته معرفت و معنویت و تقوی و فضیلت است و در مسیر نیل به حقیقت هستی طریق دینی و عینی را برمی گزیند و با عبودیت و سرسپردگی به درگاه احدی روی به سوی کمال و جمال می‌نهد. به درستی که مولانا ماندگارترین آثار عرفانی را در زبان پارسی پدید آورد و تا بدانجا رفت که مثنوی‌اش را قرآن پارسی خواندند.

وی ادامه داد: بدون تردید تفکر مولانا جهانی و گسترده و خالی از رنگ و تعلق سرزمینی است. اندیشه‌ مولانا، اندیشه‌ ناب اسلامی است که جهانی را دربر گرفته و مولانا این اندیشه‌ها را با زبان لطیف شعری و صفای قلبی بیان می‌کند. مولانا جلال الدین بلخی یکی از شخصیت‌های بی‌بدیل و نام‌آوری است که عطر سخن نغز و پرمغزش مشام جان عاشقان و دلدادگان درگاه ربوبی را در سراسر جهان آکنده و نوازش داده است. عارف واصل و پیر رازآشنایی که عشق را به پای شور و وجد عارفانه درنوردیده و نام بلندش به شایستگی بر قله ادب و معرفت انسانی نشانده است.

وزیر فرهنگ نوشت: بر ماست که مولانای واقعی را به جهانیان بشناسانیم و به بهترین وجهی او را معرفی نماییم. از همین رو توصیه‌ این خدمتگزار فرهنگ و هنر به همه دوستداران مولانا بر این است که به زبان فارسی به عنوان کلید فهم اندیشه‌های او، توجه بیشتری نمایند و از این منظر به شناخت معارف او همت گمارند. به یقین بزرگداشت این عارف و شاعر شهیر و معرفی شخصیت و آثار گرانقدر وی به جامعه اسلامی و به ویژه نسل جوان، گامی است اساسی در راه تقویت هویت و خودباوری ایرانی و اسلامی، توسعه و تعمیق همدلی و همزبانی ملی و همبستگی و همگرایی منطقه‌ای در راستای رشد و اعتلای ایران فرهنگی که ان شاءالله در غایت خود به اهداف متعالی رهنمون می‌یابد.

وی در پایان افزود: بنابراین، گرامی داشت مولانا، بزرگداشت یک فرد نیست، بلکه نکوداشت عشق و دین است و روزی که به نام اوست فرصت دوباره‌ای است تا با تعمق و تفکر در آثار این شاعر و عارف بزرگ، راهی به کمال بیابیم و راه و روش او را ارج نهیم.
این روز را به همه دوستداران آثار و مفاخر فرهنگی ایران بزرگ به ویژه اصحاب و اهالی شعر و ادب و معرفت ایرانی و اسلامی در سراسر جهان تبریک می‌گویم.

هشتم مهر در گاهشمار ایران، روز بزرگداشت مولوی شاعر شهیر پارسی، سراینده «مثنوی معنوی» و «دیوان شمس تبریزی» و نگارنده «فیه‌مافیه»، «مجالس سبعه» و «مکتوبات» است.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز