کدخبر: 868 شنبه، 27 شهریور 1400 - 16:23 868 پرینت خبر
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

شهریار نماد پیوند قومیت‌ها و نشان عظمت فرهنگ ایران است

image

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شخصیت شهریار، گفت: وی یکی از مظاهر مهم فرهنگی و هنری ایران معاصر، نشان‌دهنده پیوند قومیت‌ها و عظمت تاریخی فرهنگ و هنر است.

به گزارش روشنای راه، محمدمهدی اسماعیلی در مراسم بزرگداشت روز شعر و ادب فارسی و روز بزرگداشت شهریار به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، با اشاره به اهمیت این  روز در تقویم ایران گفت: علت و نوع این انتخاب و فردی که انتخاب شده حاوی پیام های مهمی برای جامعه فرهنگی و هنری کشور است. چون شهریار شاعری ترک زبان، متولد تبریز و بزرگ شده تبریز است و در تهران درس خوانده، سپس در تبریز به زندگی اش ادامه داده و آنجا دار دنیا را وداع گفته است.

او افزود: انتخاب سالروز وفات استاد شهریار به‌عنوان روز شعر و ادب فارسی هوشمندانه بود. چون شهریار با تمام این ویژگی‌های یادشده یکی از شعرای بزرگ فارسی‌زبان ماست. شهریار یکی از مظاهر مهم فرهنگی و هنری ایران معاصر و نشان‌دهنده پیوند قومیت‌ها در ایران و نشان‌دهنده عظمت تاریخی فرهنگ و هنر در ایران است. در ایران بزرگ ما علی‌رغم تفاوت‌های مهمی که به لحاظ آداب و رسوم محلی وجود دارد و با گذشته تاریخی متفاوت در سیر فرهنگی قومیت‌ها؛ اما هویتی بلندتر و بالاتر و چتر بزرگی به نام ایران همه این‌ها را در کنار هم قرار داده و از همین رو رنگین‌کمانی از زیبایی‌ها را در بزرگان شعر و ادب و فرهنگ و هنر این مرز و بوم می‌بینیم.

اسماعیلی تأکید کرد: شهریار یکی از مظاهر بزرگی فرهنگ و هنر ایران است. شهریار هم به ترکی و هم به فارسی شعر گفته است و در هر دو زبان از برترین‌ها است. شعر بلند حیدربابا منظومه‌ای بی‌بدیل در تاریخ معاصر ماست و حتی فارسی‌زبانان نیز نسبت به این شعر حس ویژه‌ای دارند. در حقیقت همه احساس و عاطفه لازم را برای درک و لذت بردن از این منظومه را پیدا می‌کنند.

همچنین اشعاری که در مدح بزرگان دین ما سروده است؛ به‌ویژه اشعاری که در مدح امیرالمؤمنین علی ابن ابی‌طالب (ع) سروده شده است. اشعاری که هنوز بر تارک شعر و ادب این سرزمین می‌درخشد. به همین دلیل بزرگداشت شهریار بزرگداشت فرهنگ و عظمت تاریخی ایران است.

او ادامه داد: زندگی شهریار، فرازهای زیبایی دارد. حس مسئولیت اجتماعی در شعر فارسی و ترکی او نمود و تبلور دارد. شهریار نسبت به مسائل مذهبی و اعتقادات خود بی‌تفاوت نیست. او یکی از پیشتازان شعر و ادب در حوزه مذهب و دین است. شهریار در تمامی این حوزه‌ها در مورد عاشورا و واقعه کربلا تا اتفاقات دیگر مذهبی شاعری نام‌آشناست و همین حس را در مسئولیت‌های اجتماعی دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: شعر و ادب ایران‌زمین نسبت به مسائل اجتماعی و تاریخی و مذهبی خود بی‌اعتنا نیست. بزرگان ما از رودکی و فردوسی و نظامی تا سعدی و حافظ و مولانا تا شعرای بزرگ سبک خراسانی و هندی و عراقی تا شعر شهریار همه در تمام این مقاطع، مسئولیت‌های اجتماعی و دینی و مذهبی و فرهنگی را با هم جمع کرده بودند و به اقتضائات زیست‌بوم خود بی‌توجه نبودند. به همین دلیل می‌بینیم شهریاری که در قله اشعار عاطفی و محلی خود قرار دارد به همین نسبت در مورد مسائل مذهبی و دینی حساس است و به همین نسبت در مورد مسائل اجتماعی و سیاسی حساسیت دارد.

من هرگز تصویر شعرخوانی شهریار را در جمع سپاهیان حضرت محمد (ص) در سال ۱۳۶۵ تبریز از خاطر نمی‌برم که این چنین مردی کهن‌سال چطور با وجود اینکه در سال‌های پایانی عمر خود بود با آن اورکت بسیجی در میان بسیجیان اعزامی تبریز و استان آذربایجان حاضر شد و شعرخوانی کرد و چطور با بزرگان انقلاب و با رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی محشور بود و ایشان به دیدن شهریار می‌رفتند.

اسماعیلی در پایان سخنان خود تأکید کرد: امروز بعد از گذشت سی‌وسه سال از تاریخ از دست دادن این شخصیت بزرگ، شهریار عزیز ما همچنان بر تارک شعر و ادب فارسی می‌درخشد.

در این نشست محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاد دانشگاه تهران، حسن بلخاری قهی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و استاد دانشگاه تهران، حسن انوری چهره ماندگار و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، علی اصغر شعردوست نویسنده، ادیب و سفیر سابق ایران در تاجیکستان، مسرت واجد استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اسلامی بهاولپور پاکستان و سید علی اصغر میرباقری فرد استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان به ایراد سخن پرداختند.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز