کدخبر: 717 چهارشنبه، 27 مرداد 1400 - 15:24 717 پرینت خبر

فرهنگ عاشورایی

image

حماسه عاشورا، نقطه عطف تاریخ شیعه است؛ حادثه‌ای که راهی نو و سرخ، پیش پای آزادگان گذاشت و مکتبی بنیان نهاد که غایتش شهادت بود و راهبرش پیشوای شهیدان رهبر معظم انقلاب.

به گزارش روشنای راه؛

حضرت رسول اکرم(ص) می‌فرمایند؛ «برای شهادت حسین، گرما و حرارتی در دل‌های اهل ایمان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود، هر که را خداوند دوست داشته باشد، عشق و محبت حسین را در قلب او می‌اندازد.» همچنین در این رابطه حضرت امام خمینی(ره) فرمودند؛ «خون شهیدان ما امتداد خون پاک شهیدان کربلاست».

 

فرهنگ عاشورایی
عاشورا نه یک حادثه و حماسه بلکه یک فرهنگ است، فرهنگی برخاسته از متن اسلام ناب محمدی(ص) که نقشی حیاتی را در استحکام ریشه‌ها و رویش شاخه‌ها و رشد نهال تنومند اسلام ایفا کرده است.
نهضت خونبار و حماسه جاوید عاشورای حسینی، از سال ۶۱ هجری تا امروز و تا همیشه تاریخ، همچون چشمه‌‌ای زلال و جوشان و خروشان از آب زلال و گوارای خود تشنگان و معرفت را سیراب کرده و الهام بخش بسیاری از نهضت‌های حق علیه باطل گشت، همچون انقلاب شکوه‌مند اسلامی و دفاع مقدس هشت ساله که به قول امام خمینی(ره)، انقلاب ما و خون پاک شهیدانش امتداد خون پاک شهدای کربلا است.
 
 
رمز ماندگاری عاشورا
اساس دین با عاشورا پیوند خورده و به برکت عاشورا هم باقی مانده است. اگر فداکاری بزرگ حسین‌بن علی(ع) نبود، در همان قرن اول یا نیمه‌ی قرن دوم هجری، بساط اسلام به کلی برچیده می‌شد. قطعا این‌گونه است. اگر کسی اهل مراجعه به تاریخ باشد و حقایق تاریخی را ملاحظه کند، این را تصدیق خواهد کرد. چیزی که وجدان جامعه‌ی اسلامی را در آن زمان برآشفت و اسوه و الگویی برای بعدی‌ها شد، همین حادثه‌ی عجیبی بود که تا آن روز در اسلام سابقه نداشت. البته، بعد از آن، نظایر بسیاری پیدا کرد؛ اما هیچ کدام از آن نسخه‌ها، مطابق اصل نبود.
امت اسلام، شهیدان زیادی داد. شهدای دست جمعی اما هیچ کدام به پای حادثه‌ی عاشورا نرسید. حادثه‌ی عاشورا، در اوج قله‌ی فداکاری و شهادت باقی ماند و همچنان تا قیامت باقی خواهد ماند. 
 
 
فداکاری، الفبای حماسه عاشورای حسینی
آری امروز هم بشریت تشنه‌ی درس‌ها، پیام‌ها و عبرت‌های مکتب پربار و حماسه‌ساز عاشورای حسینی است، مکتبی که الفبای آن فداکاری، جانبازی و وفاداری، خلوص و صداقت، خودباوری خدامحوری و ولایت‌مداری است.
عاشورا اگرچه یک روز بود اما دامنه و تاثیر شگرف قیام مجاهدان حق‌جو و با ایمان آن تا ابدیت کشیده شد و با تبیین و روشنگری سفیران سرفراز آن یعنی امام سجاد(ع) و حضرت زینب کبری(س)، در کوفه و شام بلا چنان در عمق دل‌ها و جان‌ها و وجدان‌های خداجو اثر گذاشته که همه ساله دهه‌ی محرم و به ویژه عاشورا، اوج تجلی عشق و اخلاص و ارادت و اظهار محبت به ساحت مقدس، بزرگ معلم حریت و اسوه‌ی جهاد و شهادت و عبودیت، یعنی حضرت امام حسین‌بن علی(ع) می‌گردد و همه حتی غیر شیعه در مقابل عظمت روح سترگ آن آزاد مردان تعظیم نموده و اظهار ارادت و احترام و تحسین و محبت می‌کنند.
آری امام حسین(ع) هم‌ راه و راهنما، کاروان است و هم قافله سالار، حسین بن علی(ع) در فرمایش گوهربار جدش رسول اعظم(ص) چراغ راه هدایت و کشتی نجات و سعادت است. امام حسین(ع) چشمه زلال و جوشانی است که کام تشنگان آزادگی، بصیرت و معرفت و بندگی خالصانه و عارفانه ذات اقدس الهی را سیراب می‌سازد.
 
 
مهم‌ترین درس‌ها و پیام‌های عاشورا
قصه محرم، قصه عبرت‌آموز و حق و باطل در طول تاریخ است که از‌ آغاز زندگی انسان شروع شده و تا قیامت ادامه پیدا می‌کند. فهم عاشورا و کربلا مانند فهم قرآن تقوی و تفکر و بصیرت می‌خواهد. مومنان حسینی و عزاداران واقعی کسانی هستند که کربلا و عاشورا را یک قضیه خصوصی و در یک زمان خاص ندانند و «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» را با همه وجود باور داشته باشند. کربلا یک واقعیت است که هیچ انکاری در آن راه ندارد. 
 
 

نویسنده: محمود عزیزی

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز