کدخبر: 519 دوشنبه، 07 تیر 1400 - 13:17 519 پرینت خبر
به مناسبت شهادت دکتر بهشتی و روز قوه قضاییه؛

بهشتی شدن و بهشتی ماندن...

image

پس از پیروزی انقلاب اسلامی قوه قضائیه مستقل از دولت ها روند رو به رشدی را تجربه کرده است که این هم از نگاه هیچ منصفی دور نیست. بهشتی شدن و بهشتی ماندن؛ هنر است

به گزارش روشنای راه

(هفتم تیر) روزی که خشونت و تروریسم سازمان یافته نه تنها بزرگترین ضربه سازمانی را بر نظام نوپای جمهوری اسلامی وارد کرد و چهره های شاخص مدیریت سیاسی و اجرایی کشور را به شهادت رساند بلکه شخصیتی برجسته و متفکر چون آیت ا... شهید دکتر بهشتی را از ملت گرفت.

قوه قضائیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی همچون دیگر نهادهای اجرایی و تقنینی کشور دچار تحولی بنیادین شد،  پس از پیروزی انقلاب اسلامی قوه قضائیه مستقل از دولت ها روند رو به رشدی را تجربه کرده است که هر نگاه تیز بین و منصفی این تحول را می تواند ببیند و درک کند.

شهید بهشتی از هر نظر شخصیتی کم‌نظیر بود. فقهیی روشن‌اندیش، متفکری سیاستمدار و نظریه‌پردازی مدیر بود.

شهید بهشتی به «آزادی، عدالت، انصاف، دیانت و اخلاق» باور داشت و آنها را با هم پیش می برد.

او نیازهای واقعی حکمروایی و ضرورت‌های زمانه را به خوبی و به موقع درک می‌کرد و خود پیش از دیگران در برآوردن آن گام بر می‌داشت.

نخستین حُسن و ترجیح نهاد قضا در جمهوری اسلامی نسبت به دوره قبل از انقلاب،‌ استقلال آن است، دادگستری در آن دوران مستقل نبود و این امری است که در روزنامه ها و مجلات آن دوره به وضوح و بسیار از آن سخن گفته شده است.

شهید بهشتی که به تعبیر زیبای امام‌خمینی(ره) مثل یک ملت بود برای این ملت، نمادی ماندگار از قضاوت عادلانه بود و در قامت نخستین مسئول دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران معنای راستین عدالت‌محوری را به منصه ظهور رساند.

نویسنده: محمود عزیزی

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز