کدخبر: 457 یکشنبه، 30 خرداد 1400 - 12:03 457 پرینت خبر
احمد ابوالحسني، رئيس اتحاديه چاپخانه داران تهران:

100 واحد چاپخانه بالاجبار تعطيل شدند

image

رئيس اتحاديه چاپخانه داران تهران با تاکيد بر شرايط بد اقتصادي که گريبان همه صنوف بخصوص صنف چاپخانه داران را گرفته بيان داشت: دو سال متوالي است که شيوع ويروس کرونا اقتصاد کشور را به مخاطره انداخته است بطوريکه در تعطيلي واحدهاي صنفي تنها در صنف چاپخانه داران که ۱۰۰۰ واحد صنفي داشته۱۰۰ واحد بين ۵۰ تا ۵۰۰ متري مجبور شدند واحدهاي خود را تعطيل کنند.

به گزارش روشنای راه، احمد ابوالحسني، رئيس اتحاديه چاپخانه داران تهران با بيان مطلب فوق افزود: تعطيلي ها، عدم رونق اقتصادي و مغازه هاي تعطيل، فعاليت هاي اقتصادي را به تعطيلي و اختلال مي کشاند، اين در حالي است که حداقل هر واحد صنفي ۵ کارگر و هر کارگر نان آور بيش از ۵ نفر در خانواده اش مي باشد. اين تعداد بيکار و مصرف کننده، بار سنگيني بر دوش دولت و کشور مي گذارد، بدون تدبير نمي توان ادعاي مديريت کرد.
وي در ادامه بيان داشت: از آنجايي که عدم رونق اقتصادي منجر به فقدان نقدينگي خواهد شد، فعالان صنفي ديگر توان پرداخت ماليات را ندارند. سازمان امور مالياتي بيش از هر سازماني مي داند که سال سختي را اصناف پشت سر گذاشته اند؛ لذا براي محاسبات مالياتي، صرف نظر از اينکه اصناف بايد مشمول بخشودگي مالياتي و معافيت شوند، تصور اضافه کردن به ماليات سال گذشته را فراموش کند.
ابوالحسني تاکيد کرد: اصناف به قدر کفايت نسبت به نادرآمدي تاب و تحمل کرده اند. براي انجام کاري که سال هاست در شرايط مختلف به جهت علاقه و اعتقاد به نظام و کشورشان اقدام کرده اند امسال قادر نيستند. دولت همواره از اصناف براي هر کاري که کمک خواسته خدمات زيادي دريافت کرده، اين بار نوبت دولت است .
وي تاکيد کرد: به جرات مي توان گفت، اقتصاد هر کشوري را مي توان با رصد و بازديد از چند چاپخانه بطور دقيق برآورد کرد. تمامي صنايع به چاپ و بسته بندي يک کشور بستگي دارد. در دوران کرونا بسياري از صنايع و صنوف تعطيل شدند؛ بنابراين چاپخانه ها هم شرايط نيمه و تمام تعطيلي را سپري کردند.
ابوالحسني در توصيف شرايط سخت چاپخانه داران افزود: در کنار تمام مشکلات، قطعي برق تاثير بسياري بر ادامه کار اين صنف گذاشته به طوري که با قطع برق کارگران طي روز دو ساعت بيکار مي شوند؛ اما چاپخانه که بايد سفارش افراد را طبق وعده خود ارائه دهد، مجبور است که کارگران را براي انجام کار نگه دارد. اين امر ممکن است مستلزم درخواست اضافه کاري از جانب کارگران شود و همين امر معادله هزينه ها را برهم مي زندو مبلغ قرارداد هزينه هاي کارفرما را تامين نمي کند.
وي تاکيد کرد: با تفاسير فوق الذکر از بيمه تامين اجتماعي که دو ساعت اضافه کار را معادل همان ميزان حق کارکرد محاسبه و با احتساب تعطيلي برق، اجازه زيان کارفرما در صورت ادعاي کارگر را ندهند. همچنين برد هر دستگاه ماشين چاپ بيش از ۱۵۰ ميليون تومان قيمت دارد که هر بار قطع و وصل برق، امکان ايجاد اشکال در اين سيستم را دارد، هزينه ها براي چاپخانه دار سرسام آور خواهد شد.
ابوالحسني با بيان اينکه صدور چک هاي صورتي از جانب دولت به انگيزه شفاف سازي مورد اسقبال همگان است تصريح کرد: فشار هايي که از سوي سازمان امور مالياتي به اصناف وارد مي شود و ادعاي شفافيت اصناف را قبول ندارد با اين چک ها مرتفع خواهد شد؛ اما متاسفانه ورود اين چک ها با عدم آموزش هاي کافي و وجود زيرساخت هاي لازم مصادف شد. دولت براي اجراي اين کار بايد آن را در يکي از شهرها به صورت پايلوت عملياتي مي کرد و ايرادات آن را مي شناخت و پس از انجام و موفقيت به ديگر شهرهاي تسري مي داد. رئيس اتحاديه چاپخانه داران در پايان گفت: سامانه چک هاي جديد بايد براي مردم شناخته شود تا علم استفاده از آن را بدانند در غير اين صورت معاملات به صورت پاياپاي انجام مي شود و اين مشکلات را بيشتر مي کند.

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز