کدخبر: 4420 شنبه، 30 اردیبهشت 1402 - 12:05 4420 پرینت خبر
بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

وزارت بهداشت به ۹۵ درصد تکالیفش در قانون جوانی جمعیت عمل کرده است

image

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وزارت بهداشت به ۹۵ درصد تکالیف قانونی‌اش در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت عمل کرده است.

به گزارش روشنای راه، «بهرام عین‌اللهی» با اشاره به آغاز هفته ملی جمعیت، اظهار داشت: ۹ دستورالعمل درباره این قانون توسط وزیر بهداشت و ۲۴ بخشنامه توسط معاونان وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ شده است.

وی اضافه‌کرد: آموزش ۲۸ هزار به‌ورز و ۲۲ هزار مراقب سلامت و اقدام به زایمان طبیعی در ۴۴۸ مرکز درمانی، از دیگر اقدامات وزارت بهداشت در اجرای این قانون بوده است.

وزیر بهداشت با بیان این‌که فعالیت در حوزه جمعیت یک تکلیف شرعی است، افزود: مسوولیت جمعیت فقط به عهده یک وزارتخانه نیست، بلکه همه باید مشارکت کنند تا بحران جمعیت که نرخ رشد آن از عدد چهار به یک درصد رسیده است، برطرف شود.

عین اللهی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب درباره جمعیت، ادامه‌داد: انقلاب اسلامی بدون داشتن جمعیت فعال، پویا و مبارز دچار مشکل می‌شود. کانون نمازهای جماعت و جمعه باید به تبلیغ و تبیین افزایش جمعیت به عنوان یک تکلیف شرعی نگاه کنند.

وزیر بهداشت خاطرنشان‌کرد: پوشش کامل بیمه خدمات ناباروری برای ۴.۵ میلیون نفر جمعیت نابارور کشور، راه اندازی ۱۰۳ مرکز درمان ناباروری در همه استان‌ها و توسعه و ساخت خوابگاه‌های متاهلی از جمله اقدامات نظام سلامت در جهت جوانی جمعیت بوده است.

دکتر عین اللهی خاطرنشان کرد: برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع در همه روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر در حال انجام است و اجرای سراسری این برنامه از ابتدای اردیبهشت امسال با اجرا در ۵۷ شهرستان آغاز شده است.

 

یک مراقب بهداشت برای هر ایرانی

وزیر بهداشت با اشاره به این‌که شعار ما این است که «هر ایرانی باید یک مراقب سلامت داشته باشد»، افزود: همه ما در خصوص فرزندآوری، آسان سازی ازدواج، ارزان سازی، کریمانه کردن خدمات بهداشت و درمان، زایمان طبیعی و کمک به ناباروری مسوولیم.

وزیر بهداشت با تاکید بر این‌که «سهم من از جوانی ایران» باید تبدیل به شعار همگانی شود، گفت: هم اکنون در ۴۴۸ مرکز دانشگاهی کشور زایمان طبیعی انجام می‌شود.

دکتر عین‌اللهی پیشرفت های نظام سلامت ایران پس از انقلاب اسلامی را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: امروزه ۶۷ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی، ۲۲ هزارعضو هیات علمی ، ۲۷۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی و یک‌هزار و 100 بیمارستان در کشور وجود دارد.

وی ادامه‌داد: پس از انقلاب در همه شاخص‌های بهداشتی از جمله «امید به زندگی» که از ۵۵ سال به بالای ۷۵ سال رسیده است، پیشرفت داشته ایم.

وزیر بهداشت اظهار داشت: در شاخص‌های دیگر مانند کنترل بیماری های واگیر و کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان نیز پیشرفت های چشمگیری حاصل شده است.

وی تصریح کرد: با وجود تحریم‌های ناجوانمردانه امروزه پیچیده ترین عمل‌های جراحی و درمان‌ها در کشورمان انجام می شود.

عین‌اللهی گفت: امروزه بسیاری از بیماران خارجی تمایل دارند برای درمان به ایران سفر کنند و دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز دانشگاه علوم پزشکی «سبطین» را با هزینه دولت عراق در کربلا راه اندازی کرده است.

وی اظهار داشت: در دفاع مقدس خادمان سلامت حماسه های زیادی از جمله در درمان مجروحان شیمیایی آفریدند. همچنین در کرونا افتخارات بسیاری رقم خورد؛ کارکنان حوزه سلامت جانفشانی کردند و حدود ۳۰۰ شهید مدافع سلامت تقدیم ملت شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که ایران تنها کشور منطقه است که ۶ نوع واکسن ضد کرونا تولید می کند، خاطرنشان‌کرد: بیش از ۱۵۵ میلیون دُز واکسن کرونا به مردم کشورمان تزریق شده است.

وی با اشاره به این‌که برگزاری اجتماعات پرشکوهی نظیر نمازهای جمعه و جماعات در نتیجه مهار کرونا حاصل شده است، ابراز داشت: در زمینه توسعه شرکت های دانش بنیان رشد ۵۵ درصدی داشته ایم و تولید محصولات فناورانه سلامت‌محور نیز ۴۳ درصد رشد یافته است.

عین‌اللهی اضافه‌کرد: هفت‌هزار و ۹۶۶ نفر در شرکت های دانش بنیان مشغول به کار شده‌اند و هفت مرکز نوآوری، هشت مرکز رشد فناوری و ۱۴ پارک علم و فناوری راه اندازی شده و رشد علمی ایران در جهان از رتبه ۱۶ به ۱۵ رسید.

وزیر بهداشت، تکمیل بیمه رایگان برای ۶ میلیون نفر ایرانی، ایجاد صندوق حمایت از بیماران خاص، راه اندازی ۱۵ هزار تخت بیمارستانی جدید (معادل ۱۰ درصد کل تخت‌های کشور)، افتتاح ۲ هزار خانه بهداشت، به روز رسانی تجهیزات پیشرفته پزشکی در مراکز درمانی، افزایش ۲۵ درصدی ظرفیت پذیرش پزشکان، اجرای قانون تعرفه پرستاری، ارتقای ۹۸ درصدی نسخه الکترونیک، کاشت رایگان حلزون شنوایی و صفر کردن فهرست انتظار بیماران ناشنوا را بخش دیگری از اقدامات نظام سلامت در دولت سیزدهم اعلام کرد.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز