کدخبر: 411 دوشنبه، 17 خرداد 1400 - 17:14 411 پرینت خبر
سورنا ستاری، معاون علمی وفناوری رییس جمهوری:

لزوم تغییر نگاه‌ها به صنایع دانش‌بنیان و حمایت‌های بیشتر از آنها

image

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری گفت: با توجه به گسترش و پیشرفت روز افزون دامنه صنایع های‌تک و دانش‌بنیان در کشور باید نگاه‌ها نسبت به آن نیز تغییر کند و حمایت‌های بیشتری از این صنایع به عمل آید.

به گزارش روشنای راه، «سورنا ستاری» در دیدار مدیرعامل شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از صنایع پیشرفته (صحا) از این صندوق به عنوان یکی از با سابقه‌ترین مجموعه‌های حمایتی فعال در بدنه دولت یاد کرد.

وی تاکید کرد: با توجه به تغییر رویکرد صندوق از صنایع الکترونیک به پیشرفته، باید افزایش سرمایه آن نیز متناسب با این تغییر انجام می‌شد.

 

حمایت از ۱۵۰ شرکت دانش بنیان در ۲۰ ماه گذشته

در این دیدار، مدیرعامل صحا خاطرنشان‌کرد: در سال ۹۹ با وجود فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه و همچنین همه‌گیری کرونا، رکوردهایی در زمینه ارائه خدمات مختلف ثبت شد که در ۲۵ سال فعالیت صندوق بی‌نظیر بود.

«رضا نقی‌پور اصل» بیان‌داشت: این صندوق در ۲۰ ماه گذشته از بیش از ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان حمایت کرده و در سال ۹۹ با وجود مشکلات و چالش‌های پیش رو، شاهد رشد ۷۰ درصدی در ارائه تسهیلات، رشد ۳۷ درصدی در صدور ضمانت‌نامه‌ها، کاهش ۳۵ درصدی در هزینه‌ها و افزایش ۴۵ درصدی درآمدهای صندوق بودیم.

وی افزود: تدوین، تائید و تصویب ساختار سازمانی صندوق بعد از ۲۵ سال فعالیت در کنار اقداماتی از قبیل افزایش مصوبات طرح‌ها، رشد وصول مطالبات، رشد بیشترین گردش پولی، توجه به دولت الکترونیک و کاهش زمان ارائه تسهیلات از دیگر برنامه‌ها و عملکردهای موفق صندوق در سال گذشته بود.

مدیرعامل صحا گفت: به عنوان مثال، در ارائه تسهیلات با اصلاح فرآیندها تسهیلات مصوب برخی مجموعه‌ها در بازه زمانی دو هفته پرداخت شده است.

رییس هیات مدیره شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از صنایع پیشرفته با اشاره به برنامه‌های صحا برای حمایت و پشتیبانی هرچه بهتر از صنایع پیشرفته گفت: در سال ۱۴۰۰ تلاش شده با تسهیل‌گری، اصلاح فرآیندها و کاهش بروکراسی در ارائه خدمات، به دنبال تحقق عملی شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» در حوزه صنایع هایتک و دانش‌بنیان باشیم.

نقی‌پور اصل، افزایش سرمایه صندوق را یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران صحا برشمرد و افزود: سرمایه فعلی صحا متناسب با نیاز شرکت‌های حوزه صنایع پیشرفته نیست.

وی ادامه‌داد: بر این اساس انتظار می‌رود با افزایش تعامل بین صحا و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بتوانیم از توان و ظرفیت آن معاونت برای معرفی و تشریح عملکرد و دستاوردهای صندوق در حمایت از صنایع هایتک کشور و همچنین رایزنی با مقام‌های مسوول اقتصادی دولت برای افزایش سرمایه صندوق استفاده کنیم.

این مسوول خاطرنشان‌کرد: وزیر صنعت طی نامه‌ای از رییس‌جمهوری درخواستی مبنی بر افزایش سرمایه صندوق از طریق منابع صندوق نوآوری و شکوفایی داشت.

به گزارش ایرنا، حمایت مالی و اعتباری از بخش خصوصی و تعاونی در زمینه تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته با اعطای تسهیلات مالی با نرخ ترجیحی، صدور انواع ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری خطرپذیر غیرمستقیم و ارائه خدمات کارشناسی، از جمله خدمات صحا است.

لزوم تغییر نگاه‌ها به صنایع دانش‌بنیان و حمایت‌های بیشتر از آنها

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز