کدخبر: 303 سه‌شنبه، 28 اردیبهشت 1400 - 14:35 303 پرینت خبر
محمدعلی شجاعی، استاندار خراسان شمالی:

براثر زلزله ۱۲۱ واحد مسکونی خراسان شمالی تخریب شد

image

استاندار خراسان شمالی گفت: براثر زلزله ۵.۵ ریشتری روز گذشته در برخی شهرستان های جاجرم، گرمه و مانه و سملقان ۱۲۱ واحد مسکونی به طور کامل تخریب شد.

به گزارش روشنای راه، محمدعلی شجاعی اظهار داشت: همچنین طبق آمارها تاکنون  یک هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی به خصوص در مناطق روستایی استان خراسان شمالی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد دچار خسارت شدند.
وی اضافه کرد :  با کمک هلال احمر برای اسکان زلزله زدگانی که خانه هایشان تخریب شد و حتی کسانی که به هر دلیلی امکان سکونت در واحدهای مسکونی خودشان را نداشتند، چادر در اختیارشان قرار گرفت و مشکلی برای اسکان دهی موقت این خسارت دیدگان نیز وجود ندارد.
رییس شورای مدیریت بحران استان خراسان شمالی گفت : علاوه بر پیگیری دریافت غرامت برای کمک به بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده ناشی از زلزله  از محل منابع ملی ، از محل بیمه حوادث نیز بخشی از خسارت ها به واحدهای مسکونی روستاییان جبران خواهد شد.
شجاعی اظهارداشت : تمام واحدهای مسکونی روستاییان خسارت دیده ناشی زلزله تا سقف ۲۵۰ میلیون ریال تحت پوشش بیمه حوادث قرار دارد که بخشی از این خسارت ها از محل شرکت بیمه گر جبران می شود تا بتوانیم شرایط را برای زندگی مردم در خانه هایشان فراهم کنیم.
نماینده عالی دولت در استان خراسان شمالی تاکید کرد : تمام امکانات و تجهیزات استان برای کمک به خسارت دیدگان ناشی از زلزله بسیج خواهد شد تا سرپناه مردم در کمترین زمان ممکن و حتی پیش از فرارسیدن سرما ساماندهی و زلزله زدگان در خانه های خود اسکان یابند.
شجاعی درمورد خسارت به تاسیسات زیرساختی اعم از آب، برق و گاز در مناطق زلزله زده اظهارداشت : با پیگیری به موقع دستگاههای خدمات رسان هم اکنون این امکانات در منطقه برقرار است و تلاش می شود تا بتوانیم از منابع ملی بخشی از این خسارت ها را جبران ونسبت به مرمت دایمی زیرساخت ها اقدام شود.

 

پیگیری کمک های ملی به زلزله زدگان 

استاندار خراسان شمالی گفت : برای دریافت منابع ملی برای جبران خسارت های ناشی از زلزله در حال تهیه آمار نهایی از میزان خسارت های وارده هستیم و پس از نهایی شدن ،این آمارها در اختیار سازمان مدیریت بحران  برای جبران خسارت ها قرار می گیرد.
شجاعی اظهارداشت : با وقوع زمین لرزه با حضور به موقع مدیران ستاد مدیریت بحران در منطقه ، ساماندهی و مدیریت خوبی در منطقه صورت گرفت که منجر به برگشت روند عادی به منطقه و پیگیری فرایند جبران خسارت ها شد.
شجاعی با ابراز خرسندی از عدم خسارت جانی ناشی از زمین لرزه ۵.۵ ریشتری در شهر سنخواست در استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد : ستاد بحران بلافاصله پس از وقوع زلزله تشکیل شد و دستگاه های اجرایی مربوطه از جمله جمعیت هلال احمر، بنیاد مسکن و دانشگاه علوم پزشکی در منطقه  حضور دارند.
وی اضافه کرد : با توجه به قرارگیری استان خراسان شمالی در موج چهارم همه گیری ویروس کرونا تمام پروتکل های بهداشتی نیز در هنگام امداد رسانی به خسارت دیدگان رعایت شد و امکانات و تجهیزات بهداشتی لازم نیز در اختیار مردم قرار داده شد.
زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۵ ریشتری ساعت ۳.۳۴ دقیقه بامداد روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت مناطقی از جنوب خراسان شمالی و شهر سنخواست و روستاهای اطراف را لرزاند و با گذشت حدود پنج ساعت از نخستین زمین لرزه، ۲ زمین لرزه ۵.۴ و ۴.۲ ریشتری دیگر در بخش های سنخواست و شوقان در شهرستان جاجرم به ثبت رسید

براساس گزارش مرکز لرزه نگاری کشور وابسته به موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران، از زمان وقوع زلزله ۵.۵ ریشتری بامداد روز دوشنبه تاکنون بیش از ۲۴ پس لرزه با بزرگی ۲.۵ تا بیش از چهار ریشتر شهرستان های گرمه و جاجرم خراسان شمالی را لرزانده است.

وقوع پس لرزه ها در خراسان شمالی به خصوص شهر سنخواست کانون اصلی زمین لرزه موجب شد تا مردم برخی از مناطق شهرستان های گرمه و جاجرم از ترس زلزله منازل خود را ترک کردند و به خیابان ها و پارک های شهری پناه آوردند.

استان خراسان شمالی از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار دارد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز