کدخبر: 4465 سه‌شنبه، 02 خرداد 1402 - 20:20 4465 پرینت خبر
مصطفی جمالی، مدیرعامل سازمان انتقال خون:

میانگین توزیع خون به ۱۰۰ درصد رسید

image

مدیر عامل سازمان انتقال خون، گفت: میانگین توزیع خون به درخواست مراکز درمانی از ۸۵ به ۱۰۰ درصد رسیده و ذخایر خونی نیز به متوسط هشت تا ۱۰ روز افزایش یافته است.

به گزارش روشنای راه، مصطفی جمالی در چهل و هفتمین اجلاس مدیران انتقال خون سراسر کشور، افزود: ذخایر خون که به سه تا چهار روز رسیده بود، در سال گذشته به میزان مطلوبی افزایش یافت.

وی تاکید کرد: هم اکنون ۶۰ درصد کیسه های مورد استفاده خون، فیلتردار است و انجمن تالاسمی به خاطر تامین خون مورد نیاز بیماران تالاسمی از وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای سازمان انتقال خون درخواست تقدیر کرده است.

جمالی در مورد برنامه های پیش رو این سازمان نیز گفت: انجام تست NAT (آزمایش اسید نوکلئیک) و آنتی بادی اسکرینینگ بر زمین مانده است که باید اجرایی شود و تست های HLA و سازگاری بافتی که در مورد نمونه های خون بند ناف و مرکز سپاس انجام می گیرد، طبق اساسنامه سازمان از وظایف ما است و باید از رقم ۳۵ هزار مورد به سطح بسیار بالاتری ارتقا یابد.

وی با اشاره به اهمیت روزآمدسازی آزمایشگاه انعقاد خون، گفت: تامین کیسه‌های خون فیلتردار را نیز باید افزایش دهیم و رسیدن به اهدای خون بیش از ۲۶ در هزار نفر را از دیگر دستاوردهای سال گذشته است و شاخص اهدای بانوان ۱۱ درصد در سال ۱۴۰۱ افزایش یافت، اما همچنان باید رشد بیشتری را شاهد باشیم.

 

کاهش آمار اهدای خون جوانان را نگران کننده است

وی کاهش آمار اهدای خون جوانان را نیز نگران کننده خواند و گفت: فرهنگ اهدای خون در میان قشر جوان باید نهادینه شود و توجه به اهمیت بعد اجتماعی اهدای خون، اواسط سال ۱۴۰۱ تشکیل معاونت اجتماعی در سازمان انتقال خون مصوب و اجرایی شد و تاکنون این معاونت ۴۵۰ میلیارد تومان آورده نقدی ملکی و تجهیزات داشته است و امیدواریم این روند افزایش یابد.

جمالی همچنین از راه‌اندازی آزمایشگاه مولکولار و توسعه تشخیص گروه های فرعی خون خبر داد و گفت: در زمینه های یاد شده امیدوارم به زودی اتفاقات خوبی را شاهد باشیم.

مدیر عامل انتقال خون با اشاره به چالش نیروی انسانی و بودجه گفت: با اصلاح بودجه از سوی مجلس شورای اسلامی امیدواریم پرداخت های خوبی به کارکنان داشته باشیم.

وی تاکید کرد:در اجرای فرموده رهبر معظم انقلاب در مورد اهمیت تولید در سال جاری امیدواریم بتوانیم به هدف تولید ۲۵۰ هزار لیتر پلاسما دست یابیم و در این راستا از ممیزی شرکت‌های داخلی برای پایش استانداردهای تولید پلاسما نیز کمک می‌گیریم و به شرکت‌های خارجی اکتفا نمی‌کنیم.

وی با اعلام هدف افزایش ۲۰ درصدی تولید پلاسما گفت: سیستم نوبت دهی نیز باید به نحوی تغییر کند که در توزیع متناسب اهداکنندگان در تمام روزهای سال موثر واقع شود.

جمالی خبر از ارتقای نرم افزار سازمان انتقال خون برای ثبت و تحلیل آمار اهدای خون و فرآورده داد و گفت: از معاونت اجتماعی انتظار داریم تا پایان سال ۱۴۰۲ این مهم عملی شود.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز