کدخبر: 4447 دوشنبه، 01 خرداد 1402 - 12:12 4447 پرینت خبر
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

مدافع به رسمیت‌شناختن تنوع فرهنگی هستیم

image

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به پشتوانه تاریخ باشکوه مدارای فرهنگی و همزیستی مسالمت‌آمیز اقوام و ادیان، همواره در صحنه بین‌المللی داعیه‌دار و مدافع به رسمیت شناختن تنوع فرهنگی هستیم.

به گزارش روشنای راه، محمد مهدی اسماعیلی در آیین تجلیل از تنوع فرهنگی که در فرهنگسرای نیاوران در تهران برگزار شد، اظهار داشت: اصل تنوع فرهنگی از دیدگاه‌های بنیادین حاکم بر حوزه سیاستگذاری و تصمیم‌گیری فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی ایران است، به همین دلیل است که در صحنه بین المللی همیشه داعیه‌دار و مدافع به رسمیت شناختن تنوع فرهنگی هستیم.

وی گفت:‌ ایران از نظر سابقه تاریخی، تمدن چندین هزار ساله دارد. در طول تاریخ سرزمین ما مأمن و ماوای همه اقوام مختلف که زیر چتر ایران بزرگ گردهم آمده اند، بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: البته حوزه جغرافیایی فرهنگی ایران محدود به مرزهای سیاسی امروز نیست، ایران فرهنگی پهنایی به عظمت منطقه ای با همسایگانی است که با آنها همزیستی داریم؛ منطقه‌ای از یک طرف تا مرزهای چین و شبه قاره هند تا آسیای مرکزی و از طرف دیگر تا حوزه آناتولی و قفقاز و مرزهای غربی همه بوی ایران فرهنگی می‌دهد.

اسماعیلی گفت: ایران فرهنگی پیش از آنکه ماهیت سیاسی داشته باشد حاصل قرن‌ها و هزاره‌ها همزیستی مسالمت آمیز اقوام مختلف است ما به پشتوانه همین تاریخ باشکوه، مدارای فرهنگی و تنوع فرهنگی را زیست کردیم و در عمل نشان دادیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امروز هم در مجامع جهانی و مناسبت های بین‌المللی از هر تریبونی مدافع تنوع فرهنگی و تفاوت ها و احترام به هویت‌ها و به رسمیت شناختن اقوام متنوع هستیم. ما با ایجاد یک فرهنگ‌جهانی و یکپارچه‌سازی و جهانی‌سازی که می‌خواهد تنوع فرهنگی آداب و سنت های جوامع را از بین ببرد و استیلای یک فرهنگ بر همه وجوه زندگی انسان امروزی، همه مثل یکه رایانه تبدیل کند، مخالف هستیم،

وی خاطرنشان کرد: این فرهنگ جهانی‌سازی می‌خواهد با این کثرت که خدا در ذات بشر و جامعه انسانی قرارداده مبارزه کند، جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی با نگاه احترام‌آمیز به همه فرهنگ، تفاوت‌ها، به همه اقوام و ادیان سیاست‌گذاری و حرکت‌های فرهنگی خودرا تنظیم کرده است.

اسماعیلی تاکید کرد: در جمهوری اسلامی بر اساس همین احترام به تنوع فرهنگی‌ دست دوستی به سوی همه ملت‌ها و دولت و فرهنگ‌ها دراز می‌کنیم و بواسطه تنوع فرهنگی و به رسمیت شناخت تنوع ها، جمهوری اسلامی ایران امروز پرچمدار گفت وگو و دعوت کننده به مذاکره است.

وی ایران را رنگین کمانی از تنوع فرهنگی توصیف کرد و افزود: همه این تنوع زیر چتر واحد ایران و اسلام عزیز گردهم آمده اند و در کنار هم زندگی می کنند، از سیستان و بلوچستان تا ترکمن صحرا تا آذربایجان و خوزستان و کردستان همه اقوام در همه بخشهای کشور به آیین ها و سنت های خود پایبند هستند و در یک مرتبه بالاتر زیر یک زیر چتر و پرچم واحد به نام ایران تنوع زیبایی و رنگارنگ رقم زده و به نمایش گذاشته اند.

 

راه اندازی «خانه اقوام» در فرهنگسرای نیاوران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:«خانه اقوام» به زودی در فرهنگسرای نیاوران برای معرفی هر یک اقوام از ایران راه‌اندازی خواهد شد تا تنوع فرهنگی ایران و وحدت در عین کثرت اقوام ایرانی را نشان دهد.

اسماعیلی گفت: در خانه اقوام نشان خواهیم داد ایرانیان با همه تفاوت‌های زبان، لهجه قومیت، یک هویت واحد تاریخی را یدک می کشند، همه کثرت‌ها و تفاوت‌ها ذیل یک وحدت بزرگ به نام ایران قرار دارد که مبتنی به نگاه حکیمانه و فلسفی بزرگان این سرزمین است. این وحدت اقوام و فرهنگ‌ها در دوره حاکمیت جمهوری اسلامی که به پشتوانه مردم ایجاد شده، متجلی شد.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز