کدخبر: 4404 جمعه، 29 اردیبهشت 1402 - 08:30 4404 پرینت خبر
عمار ایزدیار، سخنگو و نائب رئیس شورای اسلامی شهر کرج:

برگزاری اجلاس شورای کلان‌شهرها، برگ زرین دیگری بر دفتر جامعه شورایی کشور است

image

سخنگو و نائب رئیس شورای اسلامی شهر کرج گفت: برگزاری اجلاس شصت و هفتم مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها به میزبانی شهر شیراز؛ سومین حرم اهل بیت(ع) با شعار راه حل مشکلات کلان کشور در توجه به مسائل مدیریت شهری، برگ زرین دیگری بر دفتر جامعه شورایی کشور است.

به گزارش روشنای راه، عمار ایزدیار به مصوبات این اجلاس اشاره کرد و اظهارداشت: اجلاس شصت و هفتم مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها باعث انسجام و همبستگی بین شوراهای مراکز استان‌ها و زمینه‌سازی مناسب در جهت تبادل تجربیات و ارائه راهکارهای نو به‌منظور از میان برداشتن چالش‌های مدیریت شهری است.

سخنگو و نائب رئیس شورای اسلامی شهر کرج به بیانیه پایانی مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌های کشور اشاره کرد و افزود: شصت‌وهفتمین مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌های کشور در شیراز؛ سومین حرم اهل‌بیت(ع) " به‌کار خود پایان داد که بیانیه آن اینگونه است:

برگزاری اجلاس شصت و هفتم مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها به میزبانی شهر "شیراز؛ سومین حرم اهل بیت(ع) " با شعار راه حل مشکلات کلان کشور در توجه به مسائل مدیریت شهری، برگ زرین دیگری بر دفتر جامعه شورایی کشور افزود و باعث انسجام و همبستگی بین شوراهای مراکز استان‌ها و زمینه‌سازی مناسب در جهت تبادل تجربیات و ارائه راهکارهای نو به‌منظور از میان برداشتن چالش‌های مدیریت شهری شد.

نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر مردم سالاری دینی است و اینکه هیچ نهادی در جمهوری اسلامی ایران نیست که برخاسته از رأی مردم به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم نباشد.

یکی از جلوه‌های روشن مردم سالاری دینی و تحقق اراده مردم شکل گرفتن شوراها در شهر و روستا است و بر همین اساس شهر اسلامی مبتنی بر اخلاق، معنویت، اسلامیت و عدالت است و مدیریت شهری راهکار تحقق این اصل است. خداوند متعال را شاکریم که به ما توفیق عنایت فرمود تا در کلان‌شهر شیراز شهر فرزانگان و شهر حضرت احمد بن موسی شاه‌چراغ(ع)، زادگاه ۵۶۰۰ شهید گلگون کفن و شهید سوم محراب حضرت آیت‌الله دستغیب بزرگمرد فقاهت و استاد اخلاق و عرفان، در سایه‌سار امن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گرد هم آئیم و مسائل و مشکلات مدیریت شهری کشور را به بحث و گفتگو بگذاریم.

ما به نمایندگی از جامعه بزرگ شورایی کشور خواسته‌های خود را که حاصل تبادل‌نظر در کمیسیون‌های تخصصی در اجلاس شیراز است را به شرح زیر اعلام می‌داریم و از دولت و مجلس محترم شورای اسلامی و از شورای‌عالی استانها و تمامی مسئولین اجرایی انتظار داریم به این خواسته‌ها که در واقع مطالبات بحق مردم است توجه کرده و در اجرای آنها اهتمام ویژه داشته باشند.

۱. اولویت نخست شوراها در دوره ششم به سرانجام رساندن قانون مدیریت یکپارچه شهری است. طی ۱۰ سال گذشته دولت و مجلس محترم بر این مهم اتفاق نظر داشتند که دولت متمرکز و حجیم قادر به پیشبرد امور توسعه نیست و برای اینکه دولت بتواند از عهده وظایف اصلی خود برآید، باید سبک و چابک شود و بنابراین این بخش از اموری که بصورت متمرکز اداره می‌شود به شهرداری‌ها واگذار شود. در همین راستا عملکرد شهرداری‌ها باید در مقایسه با عملکرد دولت از نظر مردم و متخصصین در حوزه‌های اقتصادی، کالبدی، اجتماعی، فرهنگی و عمرانی به مراتب قابل قبول تر و دارای نتایج بهتری بوده است. روند رو به پیشرفت و تکامل در مدیریت شهری و کسب قابلیت‌ها در دوره جدید اعتماد دولت را به مدیران شهری بیشتر کرده است، اما با این همه هنوز طرح جامع مدیریت شهری به سرانجام مطلوب نرسیده است و ما انتظار داریم تا پایان دوره مجلس دوازدهم این اتفاق مبارک رخ دهد.

۲. تنگناهای قانونی و ساختاری زیادی وجود دارد که شوراها از آن رنج می‌برند؛ ازجمله اینکه شوراهای اسلامی شهر به عنوان نهادی مستقل و فاقد متولی در سطوح مالی مدیریت کشوری هستند. به موجب قانون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها متولی شوراها محسوب نمی‌شود، پس قواعد وضع شده صرفا برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها لازم الاتباع می‌باشد، نه برای شوراها. لذا از شورایعالی استان‌ها درخواست می‌شود نسبت به رفع این ابهام و مانع قانونی اقدام نماید.
با این‌حال شوراها همواره در اجتماعات مردمی حضور دارند و در دسترس مردم هستند و این امکان خوبی است که به عنوان امین مردم و نظام نیاز و مطالبات مردم را به مسئولین انتقال می‌دهند. دولت و مجلس لازم است در رفع این تنگناهای قانونی و ساختاری همت کنند تا فرصت‌های توسعه کشور از دست نرود.

۳- یکی از خطراتی که شهرها را تهدید می‌کند فرونشست شهرها (دشت‌ها) است که با رشد شهرنشینی و افزایش آب مصرف خانگی و برداشت از سفره‌های زیرزمینی شهرها روزبه‌روز در حال تشدید شدن است. طبق آمارهای موجود مصرف آب در بخش خانگی بسیار بالاست و لذا ضرورت دارد متناسب با فهرست منابع آبی کشور و جبران برداشت از منابع زیرزمینی الگوی مصرف به گونه‌ای مناسب تعیین و به کار بسته شود.

۴- مدیریت شهری خصوصاً در شهرهای بزرگ همواره با چالش مدیریت پسماند مواجه بوده و هر چقدر به جمعیت شهر افزوده شود، این چالش نیز سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شود. در ایران مدیریت پسماند نه رویکرد مشخصی دارد و نه از فلسفه اجتماعی لازم برخوردار است. این در حالی است که در اصل پنجاهم قانون اساسی بیان شده است: در جمهوری اسلامی حفاظت از محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند وظیفه عمومی تلقی می‌شود. از این رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست و یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع باشد. بیان مبانی دینی، علمی و بسترسازی فرهنگی از طریق نظام آموزشی و رسانه‌ای به صورت زمان‌بندی شده و هدفمند- ایجاد انگیزه‌های مادی و معنوی در میان مردم و دست‌اندرکاران این عرصه برای جلب سرمایه‌گذار - تقویت ساختارهای قانونی و ضمانت اجرای قانون به تحقق این امر کمک شایانی می‌کند. پیشنهاد می‌شود طرح تفصیلی مدیریت پسماند با نگاه مدیریت استانی متناسب با نیازهای محلی تصویب و به صورت دائم پایش و اصلاح شود.

۵. یکی از راهکارهای مطمئن برای کاهش آلودگی هوا توسعه حمل‌ونقل پاک انسان‌محور همچون دوچرخه، وسایل نقلیه شخصی بدون سوخت موتورهای برقی با فراهم کردن زیرساخت‌های شهری و امکان دسترسی عموم مردم در راستای کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی است. از دولت محترم انتظار می‌رود در این خصوص اقدامات و حمایت‌های لازم از مدیریت شهری را در دستور کار خود قرار دهد.

۶- خوشبختانه بحث تغییر رویکرد در شهرداری‌ها از سازمانی صرفاً خدماتی به یک نهاد اجتماعی و جامعه تا حدی جای خود را در مناسبات مدیریتی و سیاست‌گذاری‌های کشور باز کرده و در این رابطه تعیین شاخص‌های مسئولیت اجتماعی شهرداری امری ضروری است. کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع شاخص‌های متنوعی را احصا و آمادگی دارد پیشنهادات خود را تقدیم متولیان امر کند.

۷- سهم مدیریت شهری در پیگیریها و دلسوزی برای حل مشکلات مردم سهم بالایی است و عبور از بحران‌ها و موانع با خرد جمعی و همکاری و مشارکت عمومی امکان‌پذیر است. بهترین جلوه آن فعال کردن شوراها و سپردن مسئولیت به آنهاست و این نقش را باید لباس قانون بر تن کند و مغتنم شمرده شود. شوراها انتظار دارند از سوی دولت و مجلس حمایت شوند تا بتوانند بسیاری از مشکلات و تنگاهایی که در زندگی جاری مردم وجود دارد را رفع کنند.

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز