به گزارش روشنای راه، علی قاسمپور با بیان اینکه «مدیریت شهری به معنای برداشتن موانع از پیش پای مردم است، نه افزودن مانع»، اظهار کرد: هر بار که بهجای مدیریت صحیح، اقدام به نصب سرعتگیر میکنیم، در واقع این پیام را به شهروندان میدهیم که به رعایت قانون از سوی آنان اعتماد نداریم و به ناچار مانع فیزیکی ایجاد میکنیم؛ در حالی که فلسفه مدیریت شهری، تسهیل امور و ساماندهی صحیح فضاهای شهری است، نه مانعتراشی.
وی با تأکید بر اینکه سرعتگیرها راهحل اصولی مدیریت ترافیک نیستند، افزود: اگر نتوانیم فرهنگ شهروندی را ارتقا دهیم، مسیرهای استاندارد و ایمن برای تردد عابران پیاده ایجاد نکنیم، از ظرفیتهای پلیس راهور و نیروی انتظامی بهدرستی بهره نبریم و ابزارهای نوین و هوشمند مدیریت ترافیک را به کار نگیریم، نباید سادهترین و کمهزینهترین راه یعنی ایجاد مانع فیزیکی را انتخاب کنیم.
رئیس شورای اسلامی شهرستان کرج با اشاره به نقش ابزارهای کنترلی نوین در مدیریت ترافیک گفت: نصب دوربینهای نظارتی و کنترل سرعت یکی از مهمترین اقدامات در ساماندهی فضای شهری است؛ اقدامی که هم جنبه مدیریتی دارد و هم موجب کاهش تخلفات و تصادفات میشود، بدون آنکه جریان طبیعی ترافیک را مختل کند.
قاسمپور با یادآوری مقررات راهنمایی و رانندگی تصریح کرد: در آییننامهها، سرعت مجاز در معابر شهری مشخص و معمولاً بین ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده است. اگر این قوانین رعایت نمیشود، راهحل آن افزودن سرعتگیر نیست، بلکه اجرای دقیق قانون و مدیریت مؤثر ترافیک است.
وی ادامه داد: اینکه ابتدا معابر شهری آسفالت و بهسازی شوند و بلافاصله با درخواستهای متعدد مردمی برای نصب سرعتگیر مواجه شویم، نشاندهنده یک نقص در مدیریت شهری است و حتی میتواند نوعی توهین ناخواسته به فرآیندهای مدیریتی تلقی شود، چرا که بیانگر ناتوانی در اجرای وظایف اصلی است.
رئیس شورای اسلامی شهرستان کرج در پایان تأکید کرد: در دورههای آتی باید بهصورت جدی به سمت کاهش موانع شهری، بهویژه سرعتگیرها حرکت کنیم و با بهرهگیری از راهکارهای اصولی، هوشمند، نظارتی و فرهنگی، ایمنی، نظم و آرامش ترافیکی شهرها را تأمین کنیم.



