کدخبر: 14511 جمعه، 23 آبان 1404 - 10:18 14511 پرینت خبر
رضا افخمی؛

تأثیر «اخبار جعلی» بر فعالیت‌های روابط عمومی

image

رضا افخمی، دکترای حرفه‌ای روابط عمومی و استراتژیست ارتباطات، در تحلیل خود از تأثیرات پدیده «اخبار جعلی» بر فعالیت‌های روابط عمومی، این پدیده را یکی از بزرگترین تهدیدهای عصر حاضر برای اعتبار سازمان‌ها و برندها دانست.

به گزارش روشنای راه، افخمی با بیان اینکه «فضای مجازی همانند بستری برای طوفانی از اطلاعات نادرست (dissinformation) تبدیل  شده است» افزود: سرعت انتشار اخبار جعلی در پلتفرم‌هایی مانند تلگرام و اینستاگرام به قدری بالاست که پنجره طلایی برای پاسخگویی روابط عمومی را به شدت کاهش داده است و پیش از آنکه تیم‌های ما حتی موفق به بررسی کامل وضعیت شوند، یک خبر غیرواقعی میلیون‌ها بار دیده و به اشتراک گذاشته شده است.

این مدرس انجمن سواد رسانه ای ایران، اظهار داشت: متأسفانه حتی یک خبر جعلی می‌تواند سرمایه ، اعتباری را که سال‌ها برای ساختن آن زحمت کشیده‌ایم، در عرض چند ساعت نابود کند.

 امروزه نقش روابط عمومی از "داستان‌سرایی برند" به "وکیل مدافع در دادگاه افکار عمومی" تغییر یافته و بخش عمده‌ای از انرژی مدیران و کارکنان روابط عمومی صرف رد ادعاهای نادرست و اصلاح اطلاعات می‌شود.


از پایش هوشمند تا جامعه‌سازی وفادار

 این تسهیل‌گر ارتباطات ، پایشِ مستمر و هوشمندِ فضای مجازی را اولین گام ضروری خواند و افزود : تیم‌های روابط عمومی باید از ابزارهای پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی برای رصد لحظه‌ای و شناسایی الگوهای انتشار اخبار جعلی استفاده کنند.

وی بر پاسخگویی سریع، شفاف و مبتنی بر شواهد تأکید کرد و افزود: در مواجهه با اخبار جعلی، سرعت عمل کلیدی است. و پاسخ سازمان در مواجهه با اخبار جعلی ، باید فوری، واضح و همراه با مدارک و مستندات باشد.

استفاده از داده های اینفوگرافیک و سایر محتواهای بصری برای توضیح حقایق ، بسیار مؤثرتر از بیانیه‌های متنی طولانی است.

ساختن یک جامعه آنلاین قوی و وفادار دیگر راهکار ارائه شده توسط این کارشناس بود. 

افخمی خاطرنشان کرد: یک جامعه وفادار، بهترین مدافع یک برند در برابر اخبار جعلی است.

هنگامی که کاربران وفادر، خودشان به صورت طبیغی به دفاع از برند می‌پردازند، اثرگذاری آن به مراتب بیشتر از پیام‌های رسمی سازمان است.


عصر جدید، استراتژی‌های جدید می‌طلبد

افخمی در پایان با تأکید بر این که اخبار جعلی یک تهدید گذرا نیستد اظهار داشت : اخبار جعلی دیکر یک واقعیت همیشگی در اکوسیستم رسانه‌ای محسوب می شوند،

وی در پایان مطالب خود نتیجه‌گیری کرد: موفقیت در این عصر، در گرو تطبیق سریع و هوشمندانه است.

متخصصان روابط عمومی باید از نقش سنتی خود فراتر رفته و به استراتژیست‌هایی تبدیل شوند که بر پایه پایش مستمر، فناوری و شفافیت مطلق، از اعتبار سازمان در برابر این طوفان دیجیتال محافظت کنند.

نویسنده: رضا افخمی، دکترای حرفه ای روابط عمومی و مدرس انجمن سواد رسانه ای ایران

آخرین اخبار
یادداشت
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز