به گزارش روشنای راه، مجتبی خالدی با اعلام این مطلب افزود: سازمان اورژانس کشور از ابتدای شیوع بیماری کووید۱۹ در این سازمان با تمام قوا آمادگی ارائه خدمات را به مردم عزیز مهیا کرد و در چند حوزه به صورت ویژه اقدامات لازم انجام شد که نخستین مرحله بحث پاسخگویی به سوالات مردم بود.
وی ادامه داد: در اواخر سال ۹۸ سوالات متعددی در ذهن مردم از جمله اینکه علایم بیماری چیست و چه اقداماتی را باید انجام دهند وجود داشت و به خاطر اینکه یک مرجع علمی پاسخگو این عزیزان باشد سازمان اورژانس کشور یک زیر سیستمی از خط ۱۱۵ را به پاسخ دهی به مردم اختصاص داد.
سخنگوی سازمان اورژانس کشور توضیح داد: نکته دوم بحث انتقال بیماران مشکوک به بیماری کووید ۱۹ بود که باید انجام می شد که طبیعتا این افراد نیز باید پروتکلهای ویژه ای برای آنان انجام می شد و به بیمارستان های خاصی منتقل می شدند که خدمات مناسب با بیماری کووید۱۹ را دریافت کنند و مرحله سوم هم جابجایی بیماران کرونایی از بیمارستان ها به بیمارستان های مجهز تر بود که طبیعتا اگر بیماری به یک بیمارستانی مراجعه می کرد و به دلیل نداشتن امکانات یا شرایط خاص لازم بود که این بیمار به بیمارستان خاص کووید۱۹ منتقل شود با توجه به تجربه، دانش، مهارت و تجهیزات حفاظت فردی که در اورژانس پیش بیمارستانی در آن زمان فقط وجود داشت این مسوولیت به اورژانس کشور واگذار شد و در این مهم نیز تکنسین های اورژانس اقدامات لازم را انجام دادند.
خالدی اضافه کرد: با موج چهارم شیوع کرونا شاهد افزایش چشمگیر تعداد تماسهای مردمی با اورژانس پیش بیمارستانی هستیم و نسبت به هفته گذشته و اواخر اسفند تعداد تماس ها با اورژانس جهت ارائه مشاوره در حدود هفت برابر افزایش داشته است.
وی افزود: تعداد ماموریتهای اورژانس پیش بیمارستانی در زمینه بیماری کرونا در موج چهارم نسبت به هفته پیش و اواخر سال ۱۳۹۹ تقریبا حدود هشت برابر افزایش پیدا کرده و ماموریتهای جاری مانند بیماریهای قلبی، تنفسی و مغزی تا ۴۰ درصد رشد داشته است.
سخنگوی سازمان اورژانس کشور با اشاره به اینکه همه مردم باید نکات مربوط به بیماری کووید ۱۹ را جدی بگیرید و علائم ساده ای مثل تب و خستگی و بدن درد به عنوان علائم اولیه بیماری کووید۱۹ را جدی بگیرند، گفت:در اینگونه موارد حتما با شماره های ۴۰۳۰ و ۱۱۵ تماس بگیرند و اطلاعات تکمیلی را دریافت کنند در صورتی که علامت هایی مثل تنگی نفس را پیدا کردند حتما با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند تا به بیمارستان ها انتقال داده شوند و در صورتی که مشکلات جدی در خصوص ارایه خدمات در مراکز درمانی داشتند می توانند با شماره ۱۹۰ به عنوان مرکز پیشنهادات و انتقادات و شکایت های وزارت بهداشت به صورت ۲۴ ساعته تماس بگیرند.
ارائه خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در سوانح عمدی و غیرعمدی، حوادث غیر مترقبه و فوریتهای پزشکی در هنگام بروز بیماریهای نوپدید، جدید و بلایای طبیعی و انسان ساخت برای آحاد مردم یا هر ملیت و تابعیتی از وظایف و مأموریتهای اصلی سازمان اورژانس کشور است.
منبع: خبرگزاری ایرنا