کدخبر: 12243 یکشنبه، 31 فروردین 1404 - 15:56 12243 پرینت خبر
حمیدرضا نامداری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز:

آموزش، شرط اول در نجات منابع آبی کشور است

image

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی در حوزه مصرف منابع آبی، از اجرای مجموعه‌ای گسترده از فعالیت‌های آموزشی، تبلیغاتی و مشارکتی در سطح استان خبر داد که با هدف نهادینه‌سازی فرهنگ مصرف بهینه آب، طی ماه‌های اخیر با رویکردی هدفمند و نوآورانه دنبال شده‌اند.

به گزارش روشنای راه، حمیدرضا نامداری با اشاره به چالش‌های جدی ناشی از کاهش منابع آبی و مصرف غیرمنطقی در برخی مناطق، تأکید کرد: تغییر الگوهای رفتاری در مصرف آب، نیازمند آموزش مستمر و همراهی نهادهای اجتماعی و فرهنگی است. در همین راستا، شرکت آبفا البرز طی ماه‌های گذشته اقدامات متعددی را برای آگاهی‌بخشی به شهروندان و جلب مشارکت آنان اجرایی کرده است.


انتشار گسترده پوسترها و اقلام تبلیغاتی آموزشی

نامداری با ارائه آماری از اقدامات صورت‌گرفته اظهار داشت: در گام نخست، بیش از ۹۵ هزار پوستر آموزشی با موضوعاتی از جمله نحوه صحیح نصب پمپ و مخزن، ۱۵ روش کاربردی صرفه‌جویی در مصرف آب، جشن تکلیف دانش‌آموزان و دیگر مفاهیم مرتبط با فرهنگ آب تهیه، چاپ و در سطح استان توزیع شده است.

وی افزود: علاوه بر این، ۸۰ هزار قلم اقلام تبلیغاتی از قبیل لیوان‌های کاغذی با پیام‌های فرهنگی، پک‌های آموزشی برای دانش‌آموزان، دفترچه‌ها، بادکنک‌های تبلیغاتی، بروشورهای رنگی و سایر ابزارهای آموزشی، تهیه و میان گروه‌های هدف از جمله کودکان، نوجوانان، خانواده‌ها و مشترکان خانگی توزیع شده است.


راه‌اندازی ۱۹ پویش فرهنگی با محوریت آموزش عمومی

مدیرعامل آبفای استان البرز همچنین از راه‌اندازی ۱۹ پویش فرهنگی با رویکردهای مختلف برای جلب مشارکت مردمی خبر داد و گفت: این پویش‌ها که با عناوینی همچون نخستین واژه آب، پویش حامیان آب، ما مراقب آب هستیم، ۲ درجه کمتر، روایت تحول و پویش مقابله با انشعابات غیرمجاز شناخته می‌شوند، به صورت مستمر در سطح مدارس، مساجد، محله‌ها و نمایشگاه‌ها برگزار شده‌اند و نقش بسزایی در افزایش حساسیت عمومی نسبت به موضوع بحران آب داشته‌اند.

وی در ادامه با اشاره به نقش آموزش چهره‌به‌چهره در ترویج مفاهیم صرفه‌جویی گفت: شرکت آبفای استان البرز طی این مدت، در ده‌ها نمایشگاه، جشنواره، همایش علمی و مناسبت فرهنگی و ملی شرکت کرده و به صورت هدفمند به آموزش مفاهیم مرتبط با بهینه‌سازی مصرف آب پرداخته است.

نامداری ادامه داد: بیش از ۷۰ هزار نفر از اقشار مختلف جامعه، به‌ویژه دانش‌آموزان، خانواده‌ها، فرهنگیان، نخبگان و گروه‌های مردمی، به صورت مستقیم در این برنامه‌ها حضور داشته و با آموزه‌های آموزشی ما در زمینه حفظ منابع آبی آشنا شده‌اند.


تولید محتوای رسانه‌ای برای آگاهی‌سازی گسترده

نامداری در بخش پایانی سخنان خود، به تولید و انتشار محتوای رسانه‌ای متنوع نیز اشاره کرد و گفت: در راستای تحقق جهاد تبیین و ارتقاء آگاهی عمومی، شرکت آبفا استان البرز اقدام به تولید بیش از ۲۵۰ محتوای خبری، تحلیلی، و آموزشی در حوزه مصرف بهینه آب و عملکرد شرکت در دو حوزه آب و فاضلاب کرده است.

به گفته وی، این تولیدات رسانه‌ای که در قالب خبر، گزارش، مصاحبه و یادداشت‌های تخصصی منتشر شده‌اند، بیش از ۱۸۰۰ بار در رسانه‌های برخط، فضای مجازی، روزنامه‌ها و مجلات بازنشر یافته‌اند؛ امری که به گفته وی نشان از توجه روزافزون رسانه‌ها و مردم به مقوله حیاتی مصرف آب و ضرورت مدیریت صحیح آن دارد.

مدیرعامل آبفای البرز در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با ادامه این روند، شاهد ارتقاء سطح آگاهی عمومی و در نتیجه کاهش محسوس در مصرف غیرضروری و هدردهی منابع آبی باشیم. بدون مشارکت مردم، هیچ راهکار پایداری برای نجات آب وجود نخواهد داشت.

آخرین اخبار
یادداشت
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز