کدخبر: 15151 دوشنبه، 01 دی 1404 - 11:59 15151 پرینت خبر
هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی:

شیوه فعلی مولدسازی نیازمند اصلاح جدی است

image

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به روند اجرای پروژه کنارگذر شمالی آزادراه تهران–کرج اعلام کرد: همه تلاش‌ها بر این است که این پروژه تا پایان سال تکمیل و به بهره‌برداری برسد که با افتتاح آن، ماهانه حدود ۱۸.۵ میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف سوخت حاصل خواهد شد.

به گزارش روشنای راه، هوشنگ بازوند در جریان بازدید از پروژه ۱۸.۵ کیلومتری کنارگذر شمالی کرج اظهار کرد: تاکنون با مشارکت شهرداری کرج و وزارت راه و شهرسازی و با تأکید وزیر راه بر تسریع در تکمیل پروژه، حدود پنج هزار میلیارد تومان برای اجرای آن هزینه شده و برای اتمام پروژه به چهار هزار میلیارد تومان دیگر نیاز است.

وی افزود: مجموع سرمایه‌گذاری این پروژه ۹ هزار میلیارد تومان برآورد شده که ۵۰ درصد آن توسط وزارت راه و شهرسازی و ۵۰ درصد دیگر از سوی شهرداری کرج تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به ویژگی‌های فنی پروژه گفت: این کنارگذر دارای ۱۷ پل است که پل B1 به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین و پیچیده‌ترین سازه‌ها، نمونه‌ای از توان مهندسی کشور به شمار می‌رود.

بازوند با بیان اینکه بهره‌برداری از این پروژه موجب کاهش حدود ۳۰ درصدی ترافیک روزانه ۲۰ هزار خودروی خروجی از تهران خواهد شد، افزود: با وجود تأثیر مثبت کنارگذر شمالی، این پروژه به‌تنهایی پاسخگوی حجم بالای ترافیک نیست و به همین دلیل ساخت کنارگذر جنوبی کرج نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: برای اجرای کنارگذر جنوبی به طول حدود ۲۴ کیلومتر، در حال تهیه تفاهم‌نامه اولیه هستیم تا زمینه جذب سرمایه‌گذار فراهم شود و پیش‌بینی می‌شود ۴۰ تا ۵۰ درصد منابع مالی آن از سوی دولت و مابقی از طریق بخش خصوصی تأمین شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نظارت مستمر بر روند اجرای کنارگذر شمالی کرج اظهار کرد: این پروژه به‌صورت هفتگی رصد می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم تا اسفند ماه به پیشرفت ۹۵ درصدی برسد و نهایتاً در فروردین ۱۴۰۵ به بهره‌برداری کامل برسد.

بازوند همچنین از تأمین منابع مالی جدید برای پروژه خبر داد و گفت: دولت و شهرداری سهم خود را تأمین کرده‌اند و حدود یک‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز تا یک ماه آینده از محل مولدسازی در اختیار این پروژه قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به موضوع مولدسازی دارایی‌ها خاطرنشان کرد: تاکنون یک‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای پروژه کنارگذر شمالی کرج و یک‌هزار میلیارد تومان برای آزادراه اصفهان–شیراز از محل مولدسازی تأمین شده و پروژه‌های دیگری نیز در این حوزه در دست بررسی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از روند فعلی مولدسازی گفت: شیوه کنونی نیازمند اصلاح است؛ اگر بروکراسی کاهش یابد، مولدسازی می‌تواند یکی از بهترین روش‌های تأمین منابع پروژه‌های عمرانی باشد، اما در حال حاضر فرآیند آن بسیار پیچیده و زمان‌بر است.

وی افزود: با وجود در اختیار داشتن زیرساخت‌های ملکی، امکان مولدسازی بسیاری از زمین‌ها به دلیل محدودیت‌های قانونی و کاربری‌های تعریف‌شده وجود ندارد، چراکه این اراضی در حریم راه‌ها قرار داشته و برای توسعه‌های آتی و عبور تأسیسات در نظر گرفته شده‌اند.

آخرین اخبار
یادداشت
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز