به گزارش روشنای راه، صفری با اشاره به الگوی «محلهمحور» در معماری اسلامی–ایرانی گفت: نمونههایی همچون میدان نقشجهان اصفهان، که ترکیبی از بازار، مسجد، میدان اجتماعی و عرصه گفتگو است، نشاندهنده نگاه انسانی، دینی و هویتمحور در طراحی شهری گذشته ماست. متأسفانه این الگوها در توسعه معاصر مغفول ماندهاند.
صفری در ادامه، با انتقاد از نمای ساختمانهای بیهویت، اظهار داشت: نماهایی که امروز بهاصطلاح رومی نامیده میشوند، نه با معماری روم همخوانی دارند و نه نشانی از هویت ایرانی دارند. معماری ایرانی با مصالح بومی چون سنگ و آجر معنا مییابد و فقدان این پیوند، نشانه نوعی گسست فرهنگی است.
معاون عمرانی استاندار البرز با مقایسهای بین کشور ایران و تجربههای موفق دیگر کشورها تصریح کرد: در شهرهایی مانند کوالالامپور و پوتراجایا، نمونههایی از معماری ایرانی نظیر پلهای تاریخی و مفاهیم فرهنگی ما بازتولید شدهاند، در حالیکه خود ما نسبت به این سرمایهها بیتوجه ماندهایم.
صفری با اشاره به آرامش موجود در خانههای سنتی ایرانی همچون خانه بروجردیها در کاشان افزود: در گذشته، آرامش معنوی بر معماری حاکم بود. اما امروزه آسایش فیزیکی و مصرفگرایی جای آن را گرفته است. این تغییر، سبک زندگی و ارتباط ما با هویت فرهنگیمان را دچار آسیب کرده است.
وی در پایان، ضمن قدردانی از مشارکت اساتید، مدیران و دانشجویان، این نشست را فرصتی مغتنم برای بازاندیشی در مبانی هویتی کشور دانست و بر نقش مهم دانشگاهها در هدایت گفتمان معماری هویتمحور تأکید کرد.