به گزارش روشنای راه، زرگروفا ضمن قدردانی از همراهی مسئولان فرهنگی استان البرز، از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: تجربه مدیریت هنری من در جشنواره فجر امسال بیش از پیش نشان داد که چقدر مدیران دغدغهمند و همراه در حوزه فرهنگ و هنر استان داریم. از همین جا از تکتک این عزیزان که با صبر و دلگرمی در کنار ما بودند، صمیمانه تشکر میکنم.
از دل تاریخ کرج تا قلب هنر معاصر: نامگذاری نمادین جشنواره
وی درباره چرایی انتخاب نام «ویان» برای این جشنواره گفت: در مشورت با مهراب رجبی، تصمیم گرفتیم نامی انتخاب شود که ضمن پرهیز از اشاره مستقیم به البرز، بهنوعی نماد فرهنگی و تاریخی آن باشد. نام «ویان» برگرفته از منطقهای کهن در مرکز کرج است؛ محدودهای از خیابان بهار تا میدان هفتتیر و چهارراه طالقانی که در گذشته بیدستانی گسترده بوده و در گویش البرزی، «وی» به معنای بید و «ویان» به معنای بیدستان است.
تاکید بر خلاقیت و پژوهش: دو ویژگی متمایز جشنواره ویان
زرگروفا با تاکید بر نوآوریهای ساختاری جشنواره ویان اظهار داشت: در این جشنواره ما از دو بعد مهم فاصله گرفتیم؛ نخست، تکرار در ساختار جشنوارههای هنری که معمولاً صرفاً به ارائه آثار محدود میشوند و دوم، فقدان ارتباط بین هنر و حوزه دانشگاهی و پژوهش. از همین رو دو بخش جدید را به جشنواره افزودیم؛ یکی بخش طنز در عکاسی و دیگری بخش مقالات تخصصی که به گفته بسیاری از اساتید، گامی نو و بیسابقه در جشنوارههای عکاسی کشور محسوب میشود.
وی افزود: موضوع طنز در عکاسی تاکنون در ایران بهصورت جدی مورد توجه نبوده است، در حالی که در سطح بینالملل بخش طنز در عکاسی جایگاه ویژهای دارد. ما نه تنها این موضوع را به جشنواره آوردیم، بلکه بیشترین جوایز را نیز به آن اختصاص دادیم تا توجه و خلاقیت بیشتری به آن جلب شود.
بخش مقالات، شکستن انحصار و خلق یک رفرنس علمی
به گفته زرگروفا، یکی از مهمترین اهداف این جشنواره، فراهم کردن بستری علمی برای تعامل اساتید دانشگاه، پژوهشگران و هنرمندان نسل جدید است: ما با همکاری اساتید تراز اول کشور، استانداردهایی علمی و سختگیرانه برای پذیرش مقالهها تدوین کردیم. بیش از ۳۰ جلسه با حضور کارشناسان، استادان هیئت علمی و عکاسان برگزار کردیم تا به یک معیار قابل دفاع برای سنجش کیفیت مقالات برسیم. در پایان، بیست مقاله برتر در مجلدی مستقل منتشر خواهد شد تا بتواند بهعنوان مرجعی برای دانشگاهها و مراکز علمی کشور مورد استفاده قرار گیرد.
وی همچنین از استاد داریوش محمدخانی بهعنوان فردی یاد کرد که برای نخستین بار ایده بخش مقاله را به شورای عکاسی مطرح کرد و جرقهای در مسیر علمی جشنواره زد.
برگزاری کارگاهها و نشستهای تخصصی پیش از جشنواره
در ادامه این مراسم، زرگروفا از برگزاری شش ورکشاپ تخصصی برای آمادگی شرکتکنندگان در بخشهای طنز و مقاله خبر داد: برای آنکه هنرمندان بتوانند در این بخشها عملکردی حرفهای داشته باشند، تصمیم گرفتیم ۶ نشست تخصصی با حضور استادان برجسته برگزار کنیم. این کارگاهها بهصورت آنلاین از طریق سامانه دبیرخانه دیجیتال جشنواره در دسترس هنرمندان سراسر کشور قرار خواهد گرفت.
داوران تراز اول و حرفهای از سراسر کشور
رئیس شورای عکاسی انجمن تجسمی البرز، در ادامه از اعضای هیئت داوری جشنواره نام برد و گفت: برای انتخاب داوران، دقت و وسواس زیادی به خرج دادیم. در بخش عکس، داورانی چون خانم سحر رجبیان، آقایان احمد جمالی مقدم، یونس همتنیا، پویا بیات و مجید حجتی حضور دارند. همچنین در بخش مقالات، استادانی چون دکتر محمد ستاری، محمود مروتی، سعید محمودی از ناوه، مرتضی جهانبخش و داریوش محمدخانی آثار را ارزیابی خواهند کرد.
اهداف جشنواره: حرکت از نمایش به عمق
در پایان، زرگروفا با تاکید بر نقش جریانساز جشنواره ویان گفت: این جشنواره تنها یک رخداد نمایشگاهی نیست. ما میخواهیم سطح تحلیل، تفکر و دانش را در کنار خلاقیت هنری بالا ببریم و هنر عکاسی را در پیوند با دانشگاه، رسانه و جامعه، وارد مرحلهای نو کنیم.