فرشاد مهدی پور، معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
تقویت محتوایی و مهارتافزایی رسانههای کودک و نوجوان حائز اهمیت است
معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تقویت محتوایی و لزوم مهارتافزایی رسانههای حوزه کودک و نوجوان را حائز اهمیت بسیاری دانست و گفت: در همین راستا، ترکیبی از حمایت، مشارکت و هدایت را برای ایجاد تحول در رسانههای این حوزه در دستور کار قرار دادهایم.
به گزارش روشنای راه، فرشاد مهدی پور در ادامه سلسله نشستهای هماندیشی با مدیران رسانهها، میزبان شماری از نویسندگان و مدیران رسانههای حوزه کودک و نوجوان در محل «باغ زیبای» این وزارتخانه بود.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با اشاره به اهتمام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری توامان نمایشگاه کتاب و مطبوعات طی سالهای آتی گفت: در نمایشگاه کتاب امسال، دوغرفه ویژه در دو بخش عمومی و کودک و نوجوان این نمایشگاه به رسانهها اختصاص یافته است.
مهدیپور از لزوم همکاری و همافزایی رسانههای فعال در حوزه کودک و نوجوان با معاونت امور مطبوعاتی سخن گفت و افزود: بههمین منظور، کارگروه ویژهای برای دریافت نظرات مشورتی و انجام برنامهریزیها و سیاستگذاریهای مربوط به نشریات کودک و نوجوان در این معاونت تشکیل میشود.
معاون مطبوعاتی، تقویت محتوایی و لزوم مهارتافزایی رسانههای حوزه کودک و نوجوان را حائز اهمیت بسیاری دانست و گفت: در همین راستا، ترکیبی از حمایت، مشارکت و هدایت را برای ایجاد تحول در رسانههای این حوزه در دستور کار قرار دادهایم.
مهدیپور، شرایط کنونی حاکم بر فعالیت رسانههای حوزه کودک و نوجوان را مهم و قابل بررسی توصیف و ضمن تاکید بر اینکه فضای مجازی، تنها متغیر تعیین کننده این شرایط نیست، خاطرنشان کرد: فضای مجازی رقیب رسانههای فعال و رسمی کشور نیست بلکه امکانی است که میتوان آن را درجهت توسعه و تقویت رسانهها، بهویژه در حوزه کودک و نوجوان بهکار گرفت.
وی با بیان اینکه خانوادهها علیرغم همه مشکلات معیشتی همچنان بیشترین حساسیت را نسبت به تامین نیازهای فرهنگی و آموزشی فرزندان خود دارند، گفت: بهعنوان نمونه، در نمایشگاه کتابی که در بهمنماه سال گذشته برگزار شد، بیشترین سبد فروش کتاب به حوزه کودک و نوجوان اختصاص یافت و استانهای کمبرخوردار، بیشترین کتاب را خریداری کردند و این فرصت مغتنمی برای عرضه محتوای با کیفیت داخلی به کودکان و نوجوانان خواهد بود.
لزوم برنامهریزیهای بلندمدت و میانمدت برای ایجاد تحولات کیفی و کمی در رسانههای کودک و نوجوان، استفاده بیشتر از تجارب انباشتشده فعالان و پیشکسوتان حوزه کودک و نوجوان، لزوم حمایت از محتوای داخلی و بومی در مقابل بازارسازی برای محتوای وارداتی، ضرورت فرهنگسازی و ترغیب خانوادهها به استفاده از رسانههای بومی، تاکید بر حمایت هرچه بیشتر دولت از چرخه رسانهای (تولید محتوا، بازارسازی، بازاریابی، تبلیغ، توجه و جذب مخاطب) رسانههای فعال در حوزه کودک و نوجوان، لزوم نقشآفرینی بیشتر سیاستگذاران در جلب مشارکت متخصصان و فعالان، نهادسازی، انجام فرآیندهای آموزشی و پژوهشی، شبکهسازی، مستندسازی آثار شاخص، استعدادیابی و... برای ارتقای جایگاه رسانههای حوزه کودک و نوجوان، ازجمله نکات مطرح شده از سوی نویسندگان و مدیران رسانههای حاضر در این نشست بود.
ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، زهرا روشندل مدیر کل تدوین و تنظیم مقررات «ساترا» و جمعی از مدیران رسانههای مکتوب و مجازی حوزه کودک و نوجوان از جمله حاضرین در این نشست دو ساعته بودند.
منبع: خبرگزاری ایرنا