فرزین خرسندی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان البرز:
نقشه راه توسعه آموزشهای مهارتی در البرز تدوین شد
معاون آموزش متوسطه ادارهکل آموزش و پرورش استان البرز از کاهش تعداد برخی رشتههای تحصیلی در این استان طی سال جاری خبر داد و گفت: این تغییر در پی بازنگری در رشتههای کممتقاضی و با هدف تقویت آموزشهای مهارتی انجام شده است.
به گزارش روشنای راه، فرزین خرسندی با اشاره به رویکرد جدید آموزش و پرورش البرز افزود: بررسیها نشان میدهد استقبال پایین هنرجویان از تعدادی از رشتههای کاردانش، عامل اصلی حذف یا کاهش این رشتهها بوده است.
وی با تأکید بر نقش آموزشهای مهارتی در کاهش بیکاری تصریح کرد: هدایت دانشآموزان به سمت رشتههای مهارتمحور و متناسب با نیاز بازار کار، یکی از اولویتهای اصلی برنامهریزی آموزشی در استان البرز به شمار میرود.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش البرز خاطرنشان کرد: موضوع توسعه هدفمند آموزشهای فنی و حرفهای در کمیته توسعه متوازن این بخش برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ ـ ۱۴۰۶ با تأکید مدیرکل آموزش و پرورش استان بهصورت جدی دنبال میشود.
خرسندی ساماندهی کارشناسیشده شاخههای تحصیلی، بهویژه در حوزه فنی و حرفهای را از برنامههای محوری استان عنوان کرد و گفت: سهم دانشآموزان شاخه فنی و حرفهای در مقطع متوسطه دوم نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
وی افزود: هماکنون هنرجویان استان البرز در ۷۶ رشته هنرستانی فنیوحرفهای و کاردانش مشغول تحصیل هستند و حدود ۵۰ هزار هنرجو در ۲۹۲ فضای آموزشی دارای کد هنرستانی فعالیت آموزشی دارند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش البرز، هدایت تحصیلی ناآگاهانه، فاصله برنامههای درسی با نیاز بازار کار، ضعف ارتباط هنرستانها با بخش صنعت و نگاه منفی بخشی از جامعه و خانوادهها به هنرستانها را از چالشهای اصلی این حوزه برشمرد.
وی تأکید کرد: اصلاح نگرشها نسبت به هنرستانها، توسعه آموزشهای مبتنی بر تولید، ارتقای جایگاه اجتماعی هنرجویان، تجهیز کارگاههای آموزشی و گسترش تعامل با مراکز صنعتی، از الزامات توسعه آموزشهای فنی و مهارتی در استان است.
خرسندی در پایان گفت: نقشه راه توسعه متوازن آموزشهای فنی و مهارتی و چشمانداز رشد درونشاخهای و بینشاخهای در استان البرز تدوین و در حال اجراست.