مریم اسماعیلی فرد، مدیرکل امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری البرز:
محتوای انتخاباتی باید امیدآفرین و اقناعکننده باشد
مدیرکل دفتر انتخابات، سیاسی و تقسیمات کشوری استانداری البرز با تأکید بر نقش اثرگذار رسانهها در ارتقای مشارکت آگاهانه، گفت: رسانهها باید با آموزش شاخصهای «انتخاب اصلح» به مردم کمک کنند تا تصمیمگیری انتخاباتی صرفاً بر پایه همحزبی، قومیت یا همشهری بودن نباشد، بلکه تخصص، کارآمدی و توانمندی نامزدها ملاک انتخاب قرار گیرد.
به گزارش روشنای راه، مریم اسماعیلیفرد در نشست اعضای کمیته اطلاعرسانی انتخابات استان البرز، با قدردانی از همراهی فعالان رسانهای اظهار کرد: این دوره از انتخابات، نخستین انتخابات پس از جنگ و همچنین انتخاباتی تکموضوعی است که همین موضوع، افزایش مشارکت آگاهانه مردم را به اولویت اصلی دستگاههای اجرایی و رسانهای استان تبدیل کرده است.
وی با اشاره به نقش رسانهها در مدیریت افکار عمومی افزود: خبرنگاران و اهالی رسانه البرز طی سالهای گذشته ثابت کردهاند که فراتر از اطلاعرسانی، بهعنوان مشاوران امین مدیران نیز عمل کردهاند و بسیاری از تذکرات رسانهای، از بروز چالشها و مشکلات در سطح استان جلوگیری کرده است.
مدیرکل دفتر انتخابات استانداری البرز، انتخابات پیشرو را دارای اهمیت راهبردی دانست و گفت: این انتخابات از چند جهت حائز اهمیت است؛ نخست اینکه اولین انتخابات پس از دوره جنگ محسوب میشود و دوم اینکه بهصورت تکموضوعی برگزار خواهد شد. هر میزان مشارکت در این انتخابات، حاصل برنامهریزی و تلاش مجموعه استان است و نتایج آن تا چهار سال آینده بر مدیریت شهری و محلی اثرگذار خواهد بود.
اسماعیلیفرد با تأکید بر نقش محوری کمیته اطلاعرسانی تصریح کرد: این کمیته نباید صرفاً به انعکاس اخبار جلسات بسنده کند، بلکه باید به یک اتاق فکر و مرکز راهبری تولید محتوای انتخاباتی تبدیل شود؛ محتوایی که بتواند مخاطب را اقناع کرده و انگیزه مشارکت را در جامعه افزایش دهد.
وی خاطرنشان کرد: تولید محتوای انتخاباتی میتواند به شکل رسمی یا غیررسمی، مستقیم یا غیرمستقیم انجام شود، اما هر خبر و محتوایی که تا روز انتخابات منتشر میشود باید پیوست ذهنی مشارکت داشته باشد و در جهت ترغیب مردم به حضور پای صندوقهای رأی اثرگذار باشد.
مدیرکل دفتر انتخابات استانداری البرز با اشاره به ضرورت نقد سازنده در فضای رسانهای گفت: نقدها باید منجر به اصلاح و امیدآفرینی شود، نه ایجاد ناامیدی. رسانهها میتوانند مشکلات را بیان کنند اما همزمان باید بر کارآمدی نهاد شورا و اهمیت مشارکت مردم تأکید داشته باشند.
وی مشارکت آگاهانه را یکی از ارکان اصلی انتخابات دانست و افزود: صرف افزایش عدد مشارکت کافی نیست و کیفیت انتخاب مردم نیز اهمیت ویژهای دارد.
اسماعیلیفرد همچنین با یادآوری اصل بیطرفی کمیته اطلاعرسانی تأکید کرد: اعضای این کمیته حق فعالیت به نفع یا علیه هیچ نامزد خاصی را ندارند و این موضوع در قانون جرمانگاری شده است؛ بیطرفی کامل، اصل اساسی فعالیتهای انتخاباتی دستگاههای اجرایی و رسانهای است.
وی در پایان با قدردانی از همراهی خانه مطبوعات، ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، خبرگزاریها، رسانههای محلی و روابط عمومی دستگاهها ابراز امیدواری کرد: با همدلی و همکاری همه مجموعهها، انتخابات ۱۱ اردیبهشت سال آینده بهعنوان رویدادی مهم و ماندگار در استان البرز ثبت شود.
در این نشست، احکام اعضای کمیته اطلاعرسانی انتخابات استان البرز ابلاغ و فعالیت رسمی این کمیته با هدف سیاستگذاری، راهبری و هماهنگی رسانهای انتخابات آغاز شد. این کمیته در قالب چهار کارگروه تخصصی «محتوای دیجیتال»، «رسانههای سنتی»، «رویدادها و ارتباطات مردمی» و «پایش، ارزیابی و رصد» فعالیت میکند.