تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
سرویس : استان البرز
خبرنگار :
کدخبر : 12445
تاریخ : پنجشنبه، 18 اردیبهشت 1404 - 11:41
بیژن عبداللهی، رئیس دانشگاه خوارزمی استان البرز: نظام آموزشی کشور نیازمند تحول با تکیه بر هوش مصنوعی است رئیس دانشگاه خوارزمی با انتقاد از ناکارآمدی نظام آموزشی در حوزه یاددهی و یادگیری، بر لزوم بازنگری ساختاری در نظام تعلیم و تربیت کشور از مدارس تا دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: این تحول باید با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین به‌ویژه هوش مصنوعی صورت گیرد تا آموزش در کشور از وضعیت سنتی و کم‌اثر فعلی فاصله بگیرد.

به گزارش روشنای راه،بیژن عبداللهی در همایش علمی هوش مصنوعی که با حضور جمعی از استادان دانشگاه، پژوهشگران، فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان و علاقه‌مندان به این حوزه در پردیس دانشگاه خوارزمی کرج برگزار شد، اظهار کرد: با وجود صرف بودجه‌های کلان سالانه برای آموزش در کشور، نتایج به‌دست آمده چندان رضایت‌بخش نیست و نشان می‌دهد که نظام آموزش رسمی در ابعاد مختلف به ویژه در حوزه یاددهی و یادگیری دچار ضعف‌های جدی است.

وی ادامه داد: بررسی‌ها و مطالعات انجام‌شده حاکی از آن است که نظام آموزشی کشور، به‌ویژه در مقاطع تحصیلی پایه، فاقد کارآمدی لازم بوده و عملاً نمی‌تواند نقش موثر خود را در ایجاد انگیزه، پرورش خلاقیت و توسعه تفکر انتقادی در دانش‌آموزان و دانشجویان ایفا کند.

عبداللهی با ابراز نگرانی از وضعیت فعلی مدارس و دانشگاه‌ها گفت: امروز شاهد آن هستیم که بسیاری از دانش‌آموزان نسبت به فضای مدرسه گریزان هستند و در آموزش عالی نیز با نوعی بی‌انگیزگی و فرسودگی تحصیلی در میان دانشجویان مواجه‌ایم که این امر ریشه در شیوه‌های غیرجذاب، سنتی و ایستا در تدریس دارد.

وی تأکید کرد: سبک آموزش مبتنی بر ارائه‌ یک‌سویه، عدم مشارکت فعال یادگیرنده، نبود خلاقیت و جذابیت در کلاس‌ها و فاصله گرفتن از فناوری‌های نوین آموزشی از جمله دلایل اصلی کاهش اثربخشی نظام آموزشی است. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته، تحول بنیادین در آموزش از مسیر فناوری‌هایی نظیر هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و سامانه‌های تطبیقی عبور می‌کند.

رئیس دانشگاه خوارزمی خاطرنشان کرد: زمان آن رسیده است که تحول جدی در شیوه‌های تدریس، محتوای آموزشی و ارزیابی‌ها رخ دهد و نظام آموزشی کشور با بهره‌گیری از ابزارهای هوشمند، دانش‌محور و فناورانه همچون هوش مصنوعی، شرایط را برای ایجاد انگیزه، یادگیری عمیق و تفکر تحلیلی در دانش‌آموزان و دانشجویان فراهم کند.

در ادامه این همایش، دکتر «نسرین محمدحسنی» استاد دانشگاه خوارزمی و دبیر علمی همایش هوش مصنوعی، گزارشی از روند برگزاری این رویداد ارائه کرد و گفت: برای این همایش ۲۱۰ مقاله تخصصی از سوی محققان، شرکت‌های دانش‌بنیان، سازمان‌ها و دانشجویان حوزه هوش مصنوعی به دبیرخانه ارسال شد که پس از ارزیابی علمی، ۱۰۰ مقاله پذیرفته و در قالب پنل‌های تخصصی ارائه شد.

وی با اشاره به استقبال خوب پژوهشگران و فناوران از این همایش افزود: در پایان برنامه، از مقالات برگزیده با لوح سپاس و تندیس همایش تقدیر شد.

محمدحسنی همچنین از برپایی نمایشگاه جانبی با محور دستاوردهای هوش مصنوعی در حاشیه این رویداد خبر داد و گفت: این نمایشگاه بستری برای معرفی توانمندی‌های داخلی در حوزه فناوری‌های هوش مصنوعی و شبکه‌سازی بین دانشگاه، صنعت و بازار فراهم کرد.