به گزارش روشنای راه، عباسی با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش در تحقق تمدن نوین اسلامی، اظهار داشت: برای ارتقای جایگاه معلمان باید ابتدا تعریف درستی از این مقام در جامعه داشته باشیم. معلمان وارثان راه انبیا و مسئول تربیت نسل آیندهاند و مسئولان کشور وظیفه دارند زمینههای تحقق این نقش را فراهم کنند.
وی با مرور سیر تحول دانشگاهها در کشور، افزود: نسل اول دانشگاهها آموزشمحور بود، در نسل دوم به سمت پژوهش حرکت کردیم، نسل سوم کارآفرینی را محور قرار داد و اکنون باید وارد مرحله چهارم، یعنی دانشگاههای مسئولیتپذیر شویم. امروز کشور با مسائل و چالشهای متعددی مواجه است و انتظار میرود دانشگاهها در ایفای نقش خود در حل این مشکلات پیشگام باشند.
نماینده کرج با اشاره به برنامه هفتم توسعه، اظهار کرد: دانشگاهها باید جایگاه خود را در این برنامه مشخص کرده و نسبت به وظایف محوله پاسخگو باشند. طبق این برنامه، ۴۰ درصد از فعالیتهای آموزشی دانشگاهها باید مهارتمحور شود و ۲۰ درصد پایاننامهها نیز باید مسئلهمحور و در راستای حل مشکلات کشور باشد.
عباسی نقش آموزش عالی را در تحقق عدالت آموزشی، حل چالشهای زیربنایی کشور و رسیدن به اهداف تمدن نوین اسلامی کلیدی دانست و گفت: دانشگاهها نباید صرفاً مصرفکننده بودجه باشند، بلکه باید در رفع مشکلاتی نظیر ناترازی برق، بحرانهای اجتماعی و ضعف فرهنگی نقشآفرینی کنند. این امر زمانی محقق میشود که دانشگاهها به جایگاه واقعی خود بازگردند و در تصمیمسازیهای کلان کشور حضور فعال داشته باشند.
وی در پایان با قدردانی از تلاشهای دانشگاه پیام نور و سایر نهادهای علمی، آمادگی خود را برای حمایت از برنامههای علمی و ارتقای جایگاه معلمان و اساتید اعلام کرد و گفت: همه ما مسئولیم و باید در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی، همدل و همراستا گام برداریم.