کدخبر: 984 چهارشنبه، 14 مهر 1400 - 18:17 984 پرینت خبر
ذبیح ا.. خدائیان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک:

ایران در حوزه مالکیت معنوی جز کشورهای برتر است

image

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک با بیان اینکه ایران در حوزه مالکیت معنوی جز کشورهای برتر است، درخواست برای دسترسی رایگان و کم هزینه ایران به دیتابیس های تجاری جستجوی اختراعات را از «سازمان جهانی مالکیت معنوی»(وایپو) مطرح کرد.

به گزارش روشنای راه، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک از وایپو درخواست داشت تا امکان دسترسی رایگان یا کم­ هزینه ایران به دیتابیس ­های تجاری جستجوی اختراعات که در حال حاضر استفاده از آن ها متضمن پرداخت هزینه است، برای ایران فراهم گردد تا زمینه ارتقا کیفیت اختراعات ثبت­ شده و نیز تسریع در رسیدگی به اظهارنامه  ها فراهم گردد.

ذبیح الله خدائیان در نشست مشترک با «دارن تانگ» مدیرکل وایپو ضمن ابراز امیدواری از تداوم همکاری مشترک ایران و وایپو در طول مدت مسئولیت مدیرکل جدید اظهار کرد: ایران در حوزه مالکیت معنوی جز کشورهای برتر بوده و بر اساس آمار منتشره وایپو در سال گذشته در حوزه ثبت اظهارنامه علائم­ تجاری، طرح ­های صنعتی و اختراعات به ترتیب در رتبه های ۵، ۱۲، و ۲۰ جهان قرار داشته که به نسبت تولید ناخالص ملی و برابری قدرت خرید، موفقیت چشم گیری به شمار می­‌رود.

وی افزود: ما همچنین از زیر ساخت های قانونی لازم برای حمایت از این­گونه حقوق برخوردار هستیم و اخیراً نیز نسبت به اصلاح و به روز رسانی قانون ثبت اختراعات، طرح ­های صنعتی و علائم تجاری مصوب ۱۳۸۶ اقدام گردیده که در حال نهایی­ شدن، است.

خدائیان در ادامه از وایپو درخواست داشت تا امکان دسترسی رایگان یا کم­ هزینه ایران به دیتابیس ­های تجاری جستجوی اختراعات که در حال حاضر استفاده از آن­ها متضمن پرداخت هزینه است، برای ایران فراهم شود تا زمینه ارتقا کیفیت اختراعات ثبت­ شده و نیز تسریع در رسیدگی به اظهارنامه­ ها انجام گیرد.

وی همچنین امکان استفاده از سیستم DAS جهت تسریع در رسیدگی به اظهارنامه ­های اختراع را خواستار شد.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در وایپو، موضوع ایجاد یک دفتر خارجی وایپو در ایران به منظور ارائه خدمات این سازمان به کشورهای منطقه را مطرح کرده و از مدیرکل وایپو خواست مساعدت لازم در این زمینه صورت پذیرد.

افزودن زبان فارسی به پایگاه داده Patent Scope به منظور تسهیل استفاده کاربران فارسی­ زبان سراسر دنیا از این سرویس و ارائه کمک ­های فنی وایپو به مرکز مالکیت معنوی جهت برگزاری دوره­ های آموزشی ویژه کارآفرینان، تولیدکنندگان و تجار در زمینه ­های مختلفی همچون تجاری­ سازی مالکیت­ های معنوی جهت ورود به بازارهای جهانی، برندسازی و تبلیغات از دیگر خواسته­ های معاون قوه قضائیه از مدیرکل وایپو بود.

 

نهایت همکاری با ایران

دارن تانگ مدیرکل وایپو نیز ضمن تبریک کسب رتبه های برتر جهانی توسط ایران در حوزه ثبت اظهارنامه­ های مالکیت صنعتی، به تاریخ دیرینه ایران اشاره کرد و افزود: با توجه به پیشرفت­های چشم گیر جمهوری اسلامی ایران در حوزه مالکیت معنوی و نقش فعال نمایندگی این کشور در وایپو، از معاونین وایپو درخواست می­ کنم تا نهایت همکاری را با ایران داشته و کارگروه هایی نیز به منظور پیگیری درخواست های مطرح شده توسط دکتر خدائیان تشکیل گردد.

خدائیان از مدیرکل وایپو نیز دعوت کرد تا در ایران حضور یابد و با نظام مالکیت معنوی کشور از نزدیک آشنا شود که مدیرکل وایپو ضمن تشکر از این دعوت، ابراز امیدواری کرد با از بین رفتن شرایط خاص کرونایی، در اولین فرصت امکان بازدید از ایران فراهم شود.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز