کدخبر: 974 دوشنبه، 12 مهر 1400 - 12:27 974 پرینت خبر
رسول جلیلیان، رئیس پلیس فتا استان البرز:

دستگیری اعضای سه باند فیشینگ و کشف بیش از 10 هزار کارت بانکی کپی شده

image

نشست سرهنگ کارآگاه رسول جلیلیان رییس پلیس فتا استان البرز در دفتر شهروند البرز برگزار شد.

به گزارش روشنای راه و به نقل از شهروندالبرز؛ در این نشست رییس پلیس فتا البرز از دستگیری افراد مرتبط با سه باند فیشینگ خبر داد که از این افراد بالغ بر۱۰ هزار کارت بانکی کپی شده کشف شد و شیوه این افراد در جهت اخاذی و کلاهبرداری ارسال پیامکی حاوی یک لینک آلوده به بدافزاری با نام جعلی سامانه ثنا بوده است که در پیام ارسال شده متنی با این مضمون که از شما شکایت شده است و باید به این سامانه مراجعه کنید از شهروندان می خواستند با نصب نرم افزاری که لینک آن را ارسال کرده اند وارد سامانه جعلی ثنا شوند.

وی افزود: بعد از نصب این بدافزار فرد برای استعلام شکایت خود باید مبلغی را از طریق درگاهی که ابن سامانه وجود داشت واریز می کرد که متاسفانه بلافاصله بعد از واریز وجه کارت بانکی فرد از سوی مجرمان هک می گردید.

این مسوول تصریح کرد: پلیس فتا استان در پی شکایت های ارائه شده و طی عملیات های فنی پلیسی در سطح ناجا افراد این باندها را در شهرستان‌های اطراف کرج، و حتا دیگر شهرهای شمالی شناسایی و دستگیر کردند.

وی افزود: بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال از این افراد کشف شده و آنها توانسته بودند از این طریق، افراد زیادی را در سراسر کشور مورد کلاهبرداری قرار دهند.

وی ادامه داد: مجموعه پلیس فتا تا کنون موفق شده ۱۱۴ نفر از شکات را شناسایی کند و تلاش در جهت شناسایی سایر شکات در دستور کار قرار دارد.

جلیلیان ادامه داد: افراد مال باخته به پول خود خواهند رسید و متاسفانه مجرمان بیشتر مبالغی را که برداشت کرده اند، از فروشگاه‌های اینترنتی و شاپینگ ها صرف خرید جنس کرده و بیشتر قرارهای خود را برای دریافت کالای خود از این فروشگاه‌ها در خیابان ها دریافت می کردند که خوشبختانه با اقدامات بی نظیری که صورت گرفت افراد این سه باند دستگیر شدند.

سرهنگ کارآگاه جلیلیان گفت:با دستگیری این مجرمان شاهد کاهش،چشمگیری از این دست جرایم در سطح استان بوده ایم.

وی همچنین افرود: تنی چند از این افراد دارای سابقه کیفری بوده و مابقی افراد بدون سابقه کیفری و مجرمیت و در سنین مختلف بوده اند.

رئیس پلیس فتا استان البرز در ادامه خاطرنشان کرد: در زمینه هک گوشی های همراه همانطور که قبلا اشاره شد افراد به پیامک های ارسالی ناشناس توجه نکنند.

سرهنگ کارآگاه رسول جلیلیان تصریح کرد: شهروندان در این گونه موارد اگر مورد سو استفاده قرار گرفتند اولین اقدام حذف اپلیکیشنی است که در ابتدا نصب کرده اند،گام دوم ابطال کارت بانکی، تغییر رمز و تماس با پلیس فتا می باشد.

وی اعلام کرد: شهروندان می توانندبا تماس به شماره تلفن ۲۱۸۲۷۱۴۸ و همچنین تلفن گویا ۰۹۶۳۸۰ که متصل به مرکز فوریت های پلیسی البرز است اقدامات پیشگیرانه را در جهت پیشگیری های بیشتر در این زمینه در صورت مورد اخاذی قرار گرفتن مورد انجام قرار دهند. وی همچنین تاکید کرد: با مراجعه به عابر بانک و فشار دو بار دکمه ثبت نیز می توانید کارت خود را مسدود نمایند.

این مسوول گفت: پلیس فتا به صورت ۲۴ ساعته در این زمینه فعال بوده و آماده کمک به شهروندان در این زمینه می باشد و شهروندان می توانند با تماس به این شماره ها زمینه سواستفاده بیشتر مجرمان سایبری را از بین برده و یا با مراجعه حضوری به پلیس فتا و بعد از احراز هویت ظرف کمتر از نیم ساعت در تمامی شبانه روز اقدام‌به مسدود سازی کارت بانکی مورد نظر خود که مورد سو استفاده قرارگرفته است، نمایند.

سرهنگ جلیلیان در بخشی دیگری از این نشست اظهار کرد: بخش عمده ای از جرایم در حوزه فضای مجازی موضوعات کلاهبرداری و برداشت های غیرمجاز است که در سالیان گذشته به دلیل نبود رمز پویا افراد بسیاری در این زمینه مورد سواستفاده قرار می گرفتند که خوشبختانه با پیگیری های انجام شده و ایجاد رمز دوم در سیستم بانکی شاهد کاهش جرایم از این دست هستیم. جلیلیان افزود: اما مجرمان بیکار ننشسته اند و جرایم در این بخش با روش های جدید مورد امتحان و انجام توسط این افراد قرار می‌گیرد و همانطور که قبلا اشاره شد با ارسال پیامک و نصب بدافزار بر روی گوشی افراد اقدام به بدست گیری و کنترل تلفن و کارت‌های بانکی موجود در اپلیکیشن های مالی افراد می کنند.

محور سوم سخنان پلیس فتا استان در زمینه سایت های قمار و شرط بندی بود، وی در این زمینه گفت: تعداد بسیاری از این سایت ها مسدود شده اند و بانک مرکزی و پلیس فتا و همچنین ناجا برخوردهای جدی با این افراد داشته و خواهد داشت.

سرهنگ کارآگاه رسول جلیلیان اظهار کرد: با متخلفان در این زمینه با قاطعیت برخورد خواهد شد و متاسفانه بسیاری از مردم به امید پولدار شدن وارد این سایت ها می شوند و در حقیقت گرفتار سرابی می شوند که صرفا گردانندگان این سایت‌ها سود و منفعت برده و این افراد بازنده بزرگ این سايت ها می باشند.

وی همچنین گفت: افرادی که کارت های بانکی شان را در اختیار این افراد و سایت هایشان قرار می دهند مجرم هستند و دچار رفتار مجرمانه شده اند.

سرهنگ جلیلیان در بخشی دیگر به فعالیت برخی از شرکت ها اشاره کرده و بیان کرد: چند سالی است برخی از سایت ها با استفاده از روش پانزی اقدام به جذب افراد در مجموعه خود می کنند و متاسفانه در این مجموعه ها نیز نفرات اول بیشترین سود و برداشتها را خواهند داشت و افراد زیرمجموعه دچار زیان‌های مالی بسیار می شوند و فعالیت آنها به نوعی شبیه شرکت های هرمی است و فعالیت این افراد کلاهبرداری بوده و در این زمینه در کرج نیز چندی قبل شرکت هرمی که به صورت پانزی فعالیت می کرد سرگروههای شان دستگیر شدند‌.

پیشگیری از دیگر مباحثی بود که این مسوول بدان پرداخته و بیان کرد: در بخش،پیشگیری نیز اقدامات خوبی تاکنون صورت گرفته و همکارانمان در سطح سازمان‌های دولتی و NGO ها، مدارس، دانشگاه‌ها اقدام‌به آموزش های پیشگیرانه کرده و همچنین کارگاه‌های چالشی بسیاری در فضای مجازی و به صورت وبینار برگزار شده است. وی ادامه داد: متاسفانه با شیوع ویروس کرونا جرایم و کلاهبرداری های اینترنتی افزایش پیدا کرد و بسیاری از شهروندان معاملات و خریدهای خود را از طریق فضای مجازی انجام می‌دهند که انجام این امر به دلیل فقدان زیرساخت ها زمینه سواستفاده مجرمان سایبری را فراهم ساخت. وی با اشاره به این مطلب که به تازه گی برخی کلاهبرداران با انجام تماس در فضای واتس اپ و بیان این که شما در قرعه کشی برنده شده اید اقدام به کلاهبرداری می کنند افزود: در این زمینه ۱۲ نفر دستگیر شده اند و دارای ۲۱۲ نفر شاکی هستند و مبلغ ۳۰ میلیارد ریال از حساب شهروندان‌ برداشت شده بود.

این مسوول به شهروندان توصیه کرد که دقت کافی را در این زمینه داشته باشند و اگر در هیچ قرعه کشی شرکت نکرده اند به این گونه تماس ها توجه نکنند و مطمئن باشند کلاهبرداری است. وی تصریح کرد: هیچ سازمان، نهاد و اداره ای از طریق شبکه های اجتماعی برای دریافت اطلاعات حساب افراد اقدام نمی‌کند و همچنین درخواست رمز گوشی و یا کارت‌های بانکی شما را داشته باشد.

پلیس فتا البرز در بخش آخر این گفت و گو همچنین از نحوه دیگری از کلاهبرداری خبر داد. وی گفت: به تازگی برخی کلاهبرداران به شماره تلفن های ثابت تماس گرفته و بر روری تلفن ثابت شما واتس اپ نصب کرده و پیام صوتی با شما گرفته می شود و از شما می خواهند که کدی که به صورت صوتی به شما ارسال شده است را به آنها بدهید و از این طریق اکانت واتس اپ نصب می کنند و با تلفن ثابت شما اقدام به تماس های مجرمانه و اقدامات کلاهبرداری می کنند.

این مسوول در آخر از شهروندان خواست با دقت بیشتری در فضای مجازی فعالیت کنند و با مجهز کردن خود به اطلاعات روز و پیام های پیشگیری کمک کنند زمینه سو استفاده این نوع اقدامات مجرمانه کاهش یابد.

نویسنده: آمنه شکوهی امیرآبادی

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز