کدخبر: 951 پنجشنبه، 08 مهر 1400 - 19:55 951 پرینت خبر
محمد مدادی، مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخائر ژنتیکی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور:

بهره‌برداری پایدار از غارهای کشور نیاز به تدوین ضوابط جدید دارد

image

مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفت: برای بهره برداری پایدار از غارها و در راستای حفاظت از این آثار گرانبها نیاز به تهیه و تدوین ضوابط جدیدی به ویژه در حوزه گردشگری است.

به گزارش روشنای راه، محمد مدادی به مناسبت روز ملی " غار پاک" در گفت و گو با خبرنگاران در مهاباد با بیان اهمیت اکوسیستم و لزوم مراقبت و نگهداری از غارها اظهار داشت: بهترین نوع بهره برداری از محیط زیست و عرصه های طبیعی به ویژه غارها "گردشگری مسوولانه" است که باید در کشور و بین مردم ترویج داده شود.

وی اضافه کرد: غارها و "کارست ها" از اهمیت بالایی نزد سازمان‌های بین المللی و مسوولان کشورها برخوردار است و در دنیا توجه ویژه‌ای به آن‌ها می‌شود به طوری که اتحادیه بین‌المللی غارها سال ۲۰۲۱ را سال بین المللی غار و کارست نامگذاری کرده است تا اهمیت غارها را بیش از پیش یادآوری کند. 

مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت از محیط زیست افزود: امیدواریم در کشور ما نیز با همکاری دستگاه‌های متولی و  سمن‌ها و فعالان بخش غار توجه بیشتری به حفاظت و  بهره برداری پایدار از این منابع طبیعی شده و با تدوین ضوابطی در این زمینه بتوان این سرمایه‌های زیستی ارزشمند به‌درستی استفاده کرد.

مدادی با بیان اینکه هم اکنون ۱۲ غار در کشور وجود دارد که پذیرای گردشگران هستند، افزود: این غارها که مورد استفاده گردشگران قرار می گیرد به ویژه گردشگری در قالب تورها که متاسفانه در سال‌های گذشته بدون رعایت ضوابط تعیین شده فعالیت می‌کنند بیشترین آسیب را به محیط غارها وارد می سازند که باید ساماندهی شوند.

وی شیوع ویروس کرونا را فرصتی برای ترمیم آسیب‌های وارد شده به طبیعت دانست و بیان کرد: کرونا علی رغم صدمات گسترده‌ای که به سلامت روحی و جسمی انسان‌ها وارد کرد، باعث شد تا با کاهش تعداد سفرها و گردشگران، کل اکوسیستم بتواند نفسی به‌راحتی بکشد که غارها نیز از این قاعده مستثنی نبودند و شرایط کرونا سبب شد تا بخشی از صدمات وارده به محیط زیست در سال‌های اخیر ترمیم شود. 

مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت از محیط زیست و دبیر کارگروه غارشناسی کشور در سفر به آذربایجان غربی از شماری از غارهای استان از جمله غار قلایچی بوکان و غار سهولان مهاباد بازدید کردند.

دوم مهر ماه به ابتکار انجمن غارشناسی کشور به عنوان روز «غار پاک» شناخته شده است، در این روز علاقه‌مندان به غار و غار شناسی تلاش می‌کنند به لزوم حفاظت از غارها و برنامه‌ریزی برای مدیریت صحیح آن‌ها بپردازند.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز