کدخبر: 922 یکشنبه، 04 مهر 1400 - 20:19 922 پرینت خبر
رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:

عضویت ایران در سازمان شانگهای، نتیجه برد- برد برای طرفین است

image

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای را نتیجه برد -برد برای طرفین عنوان کرد که سرمایه‌گذاری مهم و زیربنایی در کشور را نیز سبب خواهد شد.

به گزارش روشنای راه، «رمضانعلی سنگدوینی» درباره عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای گفت: کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای از  بیش از ۴۰ درصد جمعیت جهان را به خود اختصاص دادند. همچنین کشوری مانند چین به عنوان یکی از اعضای مهم این سازمان محسوب می‌شود که قدرت نوظهور دنیا و رقیب اصلی آمریکا در اقتصاد است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: چین به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای دنیا در همه مسائل دارای قدرت و نفوذ است و کشورهایی مانند روسیه، هند و پاکستان با ظرفیت‌هایی که دارند، می‌توانند محل مناسبی برای تجارت، اقتصاد و فعال سازی بهتر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران محسوب شوند.

وی با بیان اینکه سازمان همکاری‌های شانگهای ظرفیت مناسبی برای افزایش سرمایه گذاری در کشور است، اظهار داشت: ایران عملاً در مسیر کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق قرار دارد و در طول سال‌های گذشته بسیاری از کشورها تلاش کردند جایگزین ایران در منطقه غرب آسیا شوند. اما همچنان جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین کریدور برای عبور از این منطقه به آسیا محسوب می‌شود.

نماینده مردم گرگان وآق قلا توسعه زیرساخت‌های کشور با بهره بردن از ظرفیت سازمان همکاری‌های شانگهای را از دیگر بخش های مهم این عضویت برشمرد و گفت: کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای از جمله چین توان سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی، تجاری و صنعتی ایران را دارند و صادرات و واردات بین ایران با کشورهای عضو علاوه برکاهش فشار تحریمی آمریکا علیه ایران، منجر به توسعه زیرساخت‌های کشور خواهد شد.

سنگدوینی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به دلیل داشتن منابع غنی انرژی، نفت و گاز،  وزنه مهمی در سازمان همکاری شانگهای محسوب می‌شود،  افزود: ایران می‌تواند در خلیج فارس برای حفارهای نفت و گاز با بهره‌گیری از دانش و تجربه کشورهای عضو این سازمان از جمله چین به پیشرفت‌های بیشتری دست یابد. چرا  که کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای صاحب تکنولوژی جدید و کارآمد هستند و این تکنولوژی می‌تواند در رشد اقتصادی و صنعتی کشور نقش بسیار مهمی ایفا کند.

وی با اشاره به بدعهدی برخی از کشورهای اروپایی نسبت به تعهدهایی خود نسبت به ایران، افزود: کشورهایی اروپایی در سال‌های گذشته ثابت کردند در تامین منافع جمهوری اسلامی ایران و پایبندی به تعهدهایی که دارند، قابل اعتماد نیستند. از طرفی ایران اخیرا عضو ناظر اتحادیه اوراسیا شده و حضور در سازمان همکاری شانگهای می‌تواند از ظرفیت‌های اقتصادی کشورهای این حوزه که حدود ۶۵ درصد جمعیت و منابع جهان را در خود جای دادند، ‌ استفاده کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای در بخش اکتشاف و استخراج  هم عنوان کرد: در چند سال اخیر شاهد تمایل چین به عنوان یکی از قدرتمندترین کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای برای مشارکت در پروژه های کلان اکتشاف و استخراج نفت و گاز بودیم. از طرفی ایران طبق آمارهای موجود، بیشترین ذخایر نفت و گاز جهان را بر روی هم دارد که به‌شدت مورد نیاز چین و هند است و روابط راهبردی ایران در کنار همکاری‌های امنیتی پیمان شانگهای، یک مکمل ویژه برای سیاست نگاه به شرق جمهوری اسلامی  ایران سبب می‌شود.

سنگدوینی با اشاره به قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین نیز خاطرنشان کرد: رویکرد و نگاه مجلس شورای اسلامی نیز به افزایش مناسبات تجاری و اقتصادی با کشورهای قدرتمند آسیا از جمله چین و کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای مثبت است و این و اینگونه توافقات و عضویت‌ها می‌تواند برای هر دو طرف، نتیجه برد برد  را منجر شود.

در بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای که روز گذشته با حضور سران ۱۲ کشور عضو و ناظر از جمله «سید ابراهیم رییسی» رییس جمهوری در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد، جمهوری اسلامی ایران به عنوان نهمین عضو این سازمان پذیرفته شد.

این اتفاق مهم با درخواست روسیه، پذیرش تاجیکستان به عنوان رییس دوره‌ای شانگهای و موافقت همه کشورهای عضو رقم خورد و فصل تازه‌ای از روابط راهبردی ایران با کشورهای شرق را رقم زد.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز