کدخبر: 901 پنجشنبه، 01 مهر 1400 - 12:12 901 پرینت خبر
سیف ا.. ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور:

تولد ۹۰۹۷ مورد چند قلو در سال جاری

image

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: از ابتدای امسال تا کنون ۹۰۹۷ مورد چند قلو در کشور متولد شده است.

به گزارش روشنای راه، سیف الله ابو ترابی افزود: از ابتدای سالجاری تا کنون ۵۴۱ هزار و ۴۵۲ نفر متولد شدند که از این تعداد ۵۲۲ هزار و ۹۳۳ مورد از ولادت ها مربوط به تک زایی بوده و ۱۸ هزار و ۵۱۹ مورد هم به چند قلو ها اختصاص داشت.

وی ادامه داد: از ۹هزار و ۹۷مورد ولادت چند قلوها امسال ۸ هزار و ۷۸۸ مورد مربوط به دو قلو ها، ۲۹۴ مورد سه قلو، ۱۴ مورد هم چهار قلو و یک مورد پنج قلو بودند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال خاطرنشان کرد: تولد چهار قلو در امسال دراستان های زنجان، فارس، اردبیل، مازندران، خراسان شمالی، اصفهان، خوزستان، کرمان و تهران بوده و به ثبت رسیده است و یک مورد پنج قلو هم مربوط به استان فارس بود.

ابوترابی گفت: مهلت قانونی ثبت تولد نوزادان در سازمان ثبت احوال ۱۵ روز از زمان تولد است و خانواده‌ها باید در این مهلت اقدام کنند و اکنون بیش از ۹۸ درصد از ولادت ها در کشور در مهلت قانونی (۱۵ روز) ثبت می شوند.

وی گفت: در اجرای ظرفیت ثبت وقایع حیاتی قانونی (ولادت، وفات، ازدواج و طلاق)، شبکه اعلام وقایع حیاتی در کشور از سال ۱۳۸۵ و با مشارکت بیش از ۳۵ هزار ثبت یار شکل گرفت که شامل دهیاران، بهورزان، متصدیان آرامستان ها، اعضای شوراهای اسلامی، شورایاران، مسئولان پایگاه های بسیج و مدیران مدارس هستند که این مجموعه در ذیل شورای هماهنگی ثبت احوال استان ها و شهرستان ها به ریاست استانداران و فرمانداران فعال است.

ابوترابی تصریح کرد: بر اساس ماده ۱۲ قانون ثبت احوال کشور در خصوص ثبت ولادت، ولادت هر طفل در ایران اعم از اینکه پدر و مادر طفل ایرانی یا خارجی باشند، باید به نماینده یا مأمور ثبت احوال اعلام شود و ولادت اطفال ایرانیان مقیم خارج از کشور هم به مأمور کنسولی ایران در محل اقامت و اگر نباشد به نزدیکترین مامور کنسولی و یا سازمان ثبت احوال کشور اعلام شود.

از ابتدای فروردین تا پایان آذرماه سال گذشته  ۱۲هزار و ۷۹۹ مورد دوقلوزایی، ۳۸۰سه قلو زایی، ۱۱مورد چهار قلوزایی و یک مورد هم پنج قلو زایی اتفاق افتاده است.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز