کدخبر: 846 سه‌شنبه، 23 شهریور 1400 - 12:06 846 پرینت خبر
امیرحمزه حیدریان، مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان کرمانشاه:

رتبه دهم کرمانشاه در امنیت سرمایه‌گذاری چه دستاوردی برای استان دارد؟

image

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان کرمانشاه قرار گرفتن این استان در بین ۱۰ استان برتر در امنیت سرمایه‌گذاری را خبری امیدبخش دانست و گفت:این موضوع به معنی مهیا بودن فضای کسب‌ و کار برای میزبانی از سرمایه‌گذاران است که منجر به اشتغال‌زایی، ورود متخصصان جدید و توسعه زیرساخت‌ها خواهد شد.

به گزارش روشنای راه، «امیرحمزه حیدریان» افزود: براساس گزارش دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره امنیت سرمایه‌گذاری در استان‌ها که به تازگی منتشر شده، استان کرمانشاه در بین ۱۰ استان برتر از نظر امنیت سرمایه‌گذاری قرار گرفته‌ است.

آن‌چنان‌که حیدریان بیان کرد: مبنای گزارش مرکز پژوهش‌ها ۳۸ شاخص اقتصادی است که ۱۷ مؤلفه آن آماری بوده (نرخ تورم، نرخ بیکاری، وضعیت کسب و کار و سایر) و از مراجع رسمی از جمله مرکز آمار، بانک مرکزی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گردآوری می‌شود و ۲۱ مؤلف نیز پیمایشی است و اطلاعات آن به‌صورت پرسش‌نامه و از طریق الکترونیکی از فعالان اقتصادی و تجار جمع‌آوری می‌شود.

حیدریان بیان کرد: جمع بندی و خروجی این ۳۸ شاخص و ۲ مؤلفه آماری و پیمایشی در قالب هفت نماگر، وضعیت امنیت و ریسک سرمایه‌گذاری در استان‌ها را نمایش می‌دهد که کرمانشاه در جدیدترین گزارش رتبه دهم کشور و بالاتر از میانگین را کسب کرده‌ است.

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان کرمانشاه با بیان این‌که امتیاز کرمانشاه در شاخص کلی امنیت سرمایه‌گذاری عدد ۶.۲۸ را نشان می‌دهد، اظهار کرد: امتیاز میانگین کشوری ۶.۳۷ است و وضعیت استان‌های خراسان جنوبی، آذربایجان غربی و گلستان بهتر از بقیه و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، البرز و تهران در رتبه‌های آخر کشور هستند.

به گفته‌ او، امتیاز شاخص کلی امنیت سرمایه‌گذاری استان‌های کشور بین صفر تا ۱۰ عددگذاری می‌شود که هر چه امتیاز به صفر نزدیک‌تر باشد، نشان از امنیت سرمایه‌گذاری بالا و ریسک پایین است و هر چه این عدد به ۱۰ نزدیک‌تر باشد نشانگر امنیت پایین در سرمایه‌گذاری است.

رتبه دهم کرمانشاه در امنیت سرمایه‌گذاری چه دستاوردی برای استان دارد؟
 وضعیت استان کرمانشاه در مولفه های آماری بهتر از مولفه های پیماشی است به طوری که در این بخش رتبه استان با امتیاز ۳.۶۵  ششم کشور است

حیدریان رتبه دهم کرمانشاه را یک خبر خوب برای فعالان و سرمایه‌گذاران اقتصادی دانست و عنوان کرد: وقتی یک استان از نظر فعالان اقتصادی دارای امنیت بالایی در سرمایه‌گذاری باشد به معنی مهیا بودن فضای کسب‌ و کار برای میزبانی از سرمایه‌گذاران است.

به‌گفته او اگر وقتی سرمایه‌گذاران سرمایه خود را وارد یک استان می‌کنند در واقع تکنولوژی و تجهیزات به‌روز را به آن استان خواهند آورد که نتیجه آن اشتغال‌زایی، ورود نیروهای فنی و متخصص و کمک به رشد و توسعه زیرساخت‌های آن استان خواهد بود.

حیدریان ابراز امیدواری کرد که روند صعودی جایگاه کرمانشاه در حوزه امنیت سرمایه‌گذاری همچنان ادامه داشته باشد تا شاهد حضور بیشتر سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در استان باشیم و این فرایند باعث کاهش نرخ بیکاری، افزایش اشتغال و توسعه استان و جذب نیروهای فنی و متخصص جدید در بخش‌های تولیدی استان باشد.

رتبه دهم کرمانشاه در امنیت سرمایه‌گذاری چه دستاوردی برای استان دارد؟

جذابیت های اقتصادی کرمانشاه

آب و خاک مناسب و کافی، همسایگی با اقلیم کردستان و بخش عربی عراق، تراکم جمعیتی با ترکیب مناسب جمعیت جوان و تحصیلکرده، وجود زیرساخت های مناسب از جمله سه کارخانه پتروشیمی تغذیه کننده، فرودگاه بین المللی و ریل قطار، ظرفیت بالای بخش دامداری و کشاورزی برای صنایع تبدیلی، ظرفیت های بهداشتی و درمانی توسعه توریسم سلامت، وجود چهار هزار اثر تاریخی و قابلیت های بالای گردشگری، وجود گمرک های فعال، مناطق ویژه اقتصادی، و استقبال مدیریت ارشد استان از هر نوع سرمایه گذاری از مهمترین امتیازات استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه برای جذب سرمایه گذاران بویژه خارجی است.

موقعیت جغرافیایی استان به گونه ای است که یک جمعیت ۱۸ میلیونی را به فاصله ۲ تا سه ساعت تحت الشعاع خود دارد و حدود ۵۰ درصد از صادرات ایران به عراق از این استان انجام می شود که فرصت مناسبی برای صادرات به کشور عراق است.

بی شک اگر نگاه حمایتگرانه مدیران ارشد استانی به سرمایه های خارجی تداوم داشته باشد و مسیر توافق اولیه تا آغاز عملیات اجرایی درگیر هفت خوان صدور مجوز و بروکراسی اداری و بی تفاوتی مدیران خُرد نشود، طی چند سال آینده تردد سرمایه گذاران خارجی در مسیر کرمانشاه چشمگیر و اقتصاد استان شکوفا خواهد شد.

استان کرمانشاه پر از ظرفیت های بزرگ و متعدد اقتصادی و درآمدزایی است؛ از وجود ۶۰۰ هزار جوان ۱۵ تا ۲۹ ساله و بیش از ۹۰۰ هزار هکتار زمین آماده کشت با منابع آبی مناسب گرفته تا وجود معادن متعدد و ظرفیت های پرشمار گردشگری و داشتن چهار بازارچه و ۲ گمرک رسمی در ‌مرز عراق.

کرمانشاه با وسعت حدود ۲۵ هزار کیلومتر مربع، ۱.۵ درصد از مساحت کل کشور (هفدهمین استان) را به خود اختصاص داده و شامل ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان است.

رتبه دهم کرمانشاه در امنیت سرمایه‌گذاری چه دستاوردی برای استان دارد؟

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز