کدخبر: 83 دوشنبه، 23 فروردین 1400 - 12:02 83 پرینت خبر
حبیب الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور:

آغاز واگذاری مدیریت شیرخوارگاه‌ها به بخش غیردولتی

image

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از واگذاری مدیریت شیرخوارگاه‌ها به بخش غیردولتی و خیریه‌ها خبر داد و گفت: در همه استان‌های کشور، فرآیند واگذاری شیرخوارگاه‌ها آغاز شده و البته این واگذاری به خیریه‌های واجد صلاحیت و دارای سابقه در این حوزه انجام خواهد شد.

به گزارش روشنای راه، حبیب‌الله مسعودی فرید خاطرنشان کرد: ۶۸۰ مرکز نگهداری شبانه‌روزی کودکان و نوجوانان در کشور فعالیت دارد که بیش از ۶۴۰ مرکز از سوی بخش غیردولتی و خیریه ها مدیریت می‌شود و آنها جزو شرکای ما هستند.

وی با بیان اینکه بهزیستی به عنوان نهاد سیاست‌گذار بر روند اجرای کار نظارت می‌کند، افزود: اگر خیریه‌هایی تمایل دارند در عرصه این خدمات ورود کنند، بهزیستی تسهیل‌گری لازم را انجام می‌دهد.
وی اظهارداشت: مدیریت مراکز سنین بالای سه سال  را در قالب ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، واگذار کرده بودیم و موضوع واگذاری مدیریت شیرخوارگاه‌ها نیز به خیریه‌های دارای صلاحیت مطرح شد که در تمام استان ها فرآیندها انجام شده و فراخوان ها اعلام شد و مصاحبه با موسسات داوطلب را در ستاد کشوری مدیریت کردیم که البته به دلیل کرونا، مصاحبه‌ها به صورت مجازی برگزار شد.

معاون بهزیستی گفت: با توجه به شاخص‌ها بهترین‌ها را پیشنهاد کردیم تا شیرخوارگاه ها به آنها واگذار شود. با مدیرعامل موسسه مصاحبه انجام دادیم و این فرآیند رو به اتمام است.

مسعودی فرید یادآور شد: استفاده از ظرفیت خیریه‌های واجد صلاحیت در سال ۹۹ آغاز شد و امسال عملیاتی خواهد شد تا از توان خیرین به طور مناسب استفاده کنیم.


توزیع هشت هزار تبلت بین دانش‌آموزان امدادبگیر

معاون بهزیستی گفت: به علت کرونا، بسیاری از آموزش‌ها به فعالیت‌های مجازی تبدیل شد و بسیاری فرزندان تحت پوشش بهزیستی عمدتا گروه های نیازمند کمک هستند و تمام آنها توان خرید تبلت و لپ‌تاپ نداشتند.  
مسعودی فرید افزود: برای کودکانی که داخل مراکز بودند خیرین تعدادی تبلت و تلفن همراه را فراهم کردند اما کودکانی بودند که داخل خانواده‌های نیازمند و در گروه فرزندان امدادبگیر بودند بنابراین با همکاری سایر نهادها شامل بنیاد مستضعفان، دیجی کالا و اپراتور رایتل، هشت هزار دستگاه به فرزندان امدادبگیر با حفظ کرامت انسانی تحویل داده شد.


افزایش ۱۰ درصدی فرزندخواندگی در کشور

معاون بهزیستی با بیان اینکه سال گذشته روی راه اندازی سامانه فرزندخواندگی تمرکز کردیم، افزود: پس از قانون ۹۲ مجلس شورای اسلامی و آیین نامه‌هایی که سال ۹۴ به تصویب هیات دولت رسید، روند فزاینده‌ای در فرزندخواندگی ایجاد شد.
مسعودی فرید افزود: تلاش بهزیستی برای تحقق به این شعار اصلی که جای کودک در خانواده است باعث شد کارشناسان بهزیستی با بررسی دائمی در مراکز شبه خانواده ها، فرزندان قابل رفتن به خانواده‌ها را شناسایی کنند. فرم کاغذی و حضور مکرر مردم، بوروکراسی را طولانی تر می‌کرد.
وی یادآور شد: سامانه فرزندخواندگی از اردیبهشت سال گذشته رسما آغاز به کار کرد و مردم با ورود به این سامانه هم به اطلاعات خودشان افزوده می‌شود و هم اینکه سئوالاتی از خانواده ها پرسیده می‌شود که آیا حاضرید فرزند معلول یا دارای سن بالاتر به فرزندی بپذیرید. همچنین خانواده ها می توانند پرونده خود را رهگیری کنند.
معاون بهزیستی گفت:  کودکی ممکن است در استانی داوطلبی برای فرزندخواندگی نباشد یا برعکس در استانی برای والدین کودک نباشد که سامانه فرزندخواندگی، دسترسی‌ها را تسهیل کرد و نکته مهم این است که سال قبل و امسال که درگیر کرونا بودیم، آمارهای جمع بندی نشان می‌دهد فرزندخواندگی در سال ۹۹ نسبت به ۹۸، ۱۰ درصد افزایش داشته است که جای امیدواری دارد. امید است با فرزندخواندگی و مدل نگهداری موقت بتوانیم کودکان را در داخل خانواده‌ها جانمایی کنیم تا از عاطفه و محبت مادر و پدر برخوردار باشند.


پوشش دادن ۵۵۰۰ خانواده زن سرپرست در سال ۹۹

معاون بهزیستی گفت: در سال گذشته توانستیم علاوه بر نزدیک ۲۴۰ هزار خانوار تحت پوشش، ۵۵۰۰ خانوار پشت نوبت نیز تحت پوشش قرار گرفتند.
مسعودی فرید افزود: یکی دیگر از نکات مهم دیگر بحث تعالی جمعیت و سیاست های جمعیتی است که خانواده های دارای چند قلو به ویژه سه قلو به بالا نیاز به حمایت دارند. خانواده‌های بالای سه‌قلو بدون توجه به دهک درآمد اقتصادی به تعداد افراد خانواده، یارانه به حساب آنها واریز می‌شود. برای تامین شیرخشک و پوشک نیز در حد توان حمایت می‌شود.
وی ادامه داد: در مجموع چهار هزار فرزند سه قلو به بالا تحت پوشش بهزیستی قرار دارند و سال گذشته  ۸۰۰ خانواده سه قلو به بالا اضافه شدند و جمعا ۴۸۰۰ فرزند سه قلو به بالا تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.
معاون بهزیستی گفت: فرزندان دو قلو در گروه‌های دهک درآمدی یک تا سه نیز شامل خدمات بهزیستی می شوند و سیاست ما در سال جاری نیز ادامه دارد. هر دو ماه یک بار، افراد پشت نوبت وارد سیستم بهزیستی می شوند. سایر خدمات برای سایر مددجویان مانند وام اشتغال کم بهره نیز به آنها اعطا می شود.


شناسایی ۷۰۰ کودک کار و خیابان در شهر تهران

معاون بهزیستی گفت: سال گذشته طرح جدید حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان طراحی کردیم که اقداماتی از ابتدای جذب کودک تا توانمندسازی او، داخل این طرح دیده شده است.
مسعودی فرید خاطرنشان کرد: ۷۰۰ کودک کار و خیابان در شهر تهران سال گذشته شناسایی شد و برای هر کودک پرونده مددکاری اجتماعی تشکیل شد و خانواده او بررسی شد تا اگر خانواده،   نیازمند، معلول یا زن سرپرست بود در اولویت تحت پوشش گرفتن بهزیستی قرار بگیرد  به شرطی اینکه کودک برای کار به جای دیگر فرستاده نشود و برای این کار مددکار پیگیری می کرد.  
وی ادامه داد: برای کودکان غیرایرانی که اجازه اقامت دارند مانند خانواده ایرانی تسهیلات انجام می دهیم اما اگر مجوز نداشتند در مراکز اقامتی میان مدت با همکاری وزارت اتباع تصمیم گیری می شود.
معاون بهزیستی تصریح کرد: از ۷۰۰ کودک شناسایی شده، ۸۰ درصد اتباع بیگانه بودند و نظارت های بعدی درحال انجام است. ۷۰ کودک کار اتباع بیگانه بدون مجوز بیش از دو ماه است که در مراکز بهزیستی اقامت دارند.
مسعودی فرید گفت: برای اوراق هویتی کودکان کار، ثبت بیومتریک و اسکن عینبیه انجام شد تا کار شناسایی او تسهیل شود.


راه اندازی سامانه اورژانس اجتماعی 

معاون بهزیستی با اشاره به راه اندازی سامانه اورژانس اجتماعی گفت: این سامانه از اقدامات ویژه دفتر امورآسیب دیدگان اجتماعی  بود که این سامانه، تمام مراجعات و تماس هایی که با اورژانس انجام می شود ثبت می کند و برای پیگیری گزارشات این سامانه راه‌اندازی شده و از اول اردیبهشت امسال هیچگونه ثبت کاغذی انجام نمی‌شود و در ۳۶۰ مرکز در کشور ثبت الکترونیکی صورت می‌پذیرد.
مسعودی فرید افزود: سامانه آسیب های اجتماعی به سامانه اورژانس اجتماعی متصل است تا هر فردی که به اورژانس اجتماعی مراجعه می کند به هرکدام از مراکز آسیب اجتماعی ارجاع داده شود، در قالب پرونده الکتریکی واحد قابل رهگیری باشد.
وی درباره حمایت از کودکان نیز گفت: قانون حمایت از اطفال در سال ۹۹ از سوی مجلس تصویب شد و دولت مکلف شد آیین نامه ماده ۶ آن را بنویسند و سازمان محوری در این قانون بهزیستی است و باید در آیین نامه ماده ۶ این قانون حضور پررنگ داشته باشد. برای همین تدوین این آیین نامه که به معاونت دادگستری سپرده شد کارشناسان بهزیستی نقش پررنگی در تدوین آن داشتند که پیش نویس نهایی آن آماده شده و از سوی وزارت تعاون به کمیسیون دولت ارجاع شده که در آن کمیسیون در حال بررسی و آماده سازی نهایی برای ارسال به هیات دولت برای تصویب و اجرا است.


بیمه بیش از ۳۰ هزار زن سرپرست خانوار

معاون بهزیستی درباره ارتقای تحصیلی افراد مددجویان نیز گفت: دانش آموزان تحت پوشش بهزیستی از لحاظ بنیه مالی و تحصیلی حمایت می‌شوند. تفاهم‌نامه ای با بنیاد آموزشی علمی قلم‌چی داشتیم تا برای ارتقای توان علمی از حمایت‌های رایگان یا با تخفیف زیاد این موسسه برخوردار شوند.
مسعودی فرید افزود: انعقاد تفاهم‌نامه با صندوق بیمه روستایی و عشایری که تمام کسانی که در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر زندگی می کنند از بیمه روستایی و عشایری بهره‌مند شوند. بیش از ۳۰ هزار خانوار زن پرست مددجوی بهزیستی از این بیمه بهره مند شدند.  


تشکیل ۵۸ گروه همیار زنان

معاون بهزیستی گفت: با توجه به بازارها در فضای مجازی، همکاری بین معاونت زنان رئیس جمهوری و بهزیستی و بازارهای معتبر ایجاد شد و ۵۸ گروه همیار زنان در ۲۰ استان مجوز اخذ فروش در فضای مجازی را دریافت کردند تا کالای خود را در بستر فضای مجازی به فروش برسانند.  
مسعودی فرید درباره بازدیدهای کارشناسان از مراکز بهزیستی نیز افزود: بازدیدهای حضوری لغو شد و به بازدیدهای موردی منحصر شد اما نیاز است بازدیدها انجام شود بنابراین با همکاری استان‌ها، گروه های مجازی به تفکیک استان ها راه اندازی شد و به طورمثال مراکز شبه خانواده هر روز مسائل مراکز را اعلام و گزارش می‌کنند. تاکنون جلسه مجازی با یکهزار و ۲۰۰ فرد دست اندرکار در مراکز برگزار شده است.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز