کدخبر: 817 سه‌شنبه، 16 شهریور 1400 - 23:14 817 پرینت خبر
عباس مسجدی، رئیس سازمان پزشکی قانونی:

سالانه دو میلیون پرونده درپزشکی قانونی گردش کار دارد

image

رییس سازمان پزشکی قانونی بابیان اینکه پزشکی قانونی ایران در مرز دانش دنیا حرکت می‌کند گفت: سالانه حدود دو میلیون پرونده که برابر با یک سوم پرونده های قضایی است، در پزشکی قانونی گردش کار دارد پس تلاش می‌کنیم با بهره‌مندی از علوم روز دنیا بهترین خروجی و نظرات را به قضات ارائه دهیم.

به گزارش روشنای راه، دکتر عباس مسجدی در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل پزشکی قانونی استان لرستان با ابیان اینکه بالاترین نهضت، نهضت خدمت رسانی به مردم است و اگر با این نگرش به مردم نگاه کنیم خود را نوکر و خدمت رسان آنان می دانیم، افزود: مراجعین پزشکی قانونی افرادی دردمند و متألم هستند و معمولا افراد خوشحال به ما مراجعه نمی کنند، بنابراین همکاران ما باید با سعه صدر بسیار با مراجعین دردمندی که به دنبال یک آسیب یا حادثه به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده اند برخورد کرده و ضمن تکریم آنان به درخواستشان رسیدگی کنند.

وی به جایگاه و نقش پزشکی قانونی در پرونده های قضایی اشاره و تصریح کرد: دستگاه قضایی، پزشکی قانونی را بازوی قوی کارشناسی در رسیدگی به پرونده های قضایی می داند چرا که پزشکی قانونی در اجرای عدالت به قاضی کمک می کند و با نظرات تخصصی و کارشناسی خود در اجرای عدالت تأثیرگذار است.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور تأمین عدالت در همه زمینه ها را هدف جمهوری اسلامی و خواسته مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: مقام معظم رهبری در مقطعی از عدم تحقق درست عدالت در کشور گله مند بودند بنابراین ما به عنوان دستگاه قضا وظیفه داریم در جهت اجرای کامل عدالت در حوزه های مختلف تلاش کنیم.

پزشکی قانونی در مرز دانش دنیا در حرکت است

دکتر مسجدی در ادامه با تأکید بر اینکه پزشکی قانونی در مرز دانش دنیا در حرکت است، افزود: دستاوردهای این سازمان در ۴۰ سال گذشته پزشکی قانونی را به جایی رسانده که امروز می توان با قطعیت اعلام کرد، پزشکی قانونی ایران چیزی از کشورهای اروپایی و آمریکا کم ندارد و هر چند تحریم های ظالمانه ما را در تهیه مواد و تجهیزات با تنگناهایی مواجه کرد اما همین مشکلات موجب حرکت و فعالیت ما در مسیر خودکفایی و بومی سازی تجهیزات شد.

وی با اشاره به رونمایی از دومحصول دانش بنیان کیت تعیین هویت ژنتیک و دستگاه هموژنایزر در مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، اظهار داشت: رونمایی از این دو محصول نتیجه ایمان به اصل "ما می توانیم" و اطمینان به نخبگان و دانشمندان جوانمان و البته کار و تلاش گروهی و جمعی بود که توانست پزشکی قانونی را در تأمین این دو محصول از کشورهای بیگانه بی نیاز کند.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور افزود: پیش از ساخت این دو محصول ناچار بودیم کیت های تعیین هویت ژنتیک را از امریکا و اروپا تامین کنیم که البته در شرایط تحریم مشکلات زیادی از این ناحیه داشتیم اما با تولید این محصول در داخل، نیازهای خود را بدون اتکا به هیچ کشوری در داخل تامین خواهیم کرد.

وی اذعان داشت: با ایمان و اعتماد به جوانان دانشمند کشور در آینده ای نزدیک خبرهای خوبی در زمینه تولید و ساخت دیگر تجهیزات و مواد آزمایشگاهی در داخل کشور به مردم عزیزمان خواهیم داد.

 

اتکا به نیروی داخلی گره گشا است

دکتر مسجدی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه دشمن تلاش می کند مردم را از نظام و حاکمیت مأیوس کند، گفت: با وجود گذشت مدتی بسیار کوتاه از شکل گیری دولت جدید، سران سه قوه تا کنون چندین جلسه مشترک برگزار کرده اند و قطعا نبود اختلاف بین مسئولین کشور و همراهی و همکاری آنان برای رفع مشکلات جامعه اثراتی خواهد داشت که نتیجه آن به نفع مردم و کشور خواهد بود.

وی اظهار داشت: دشمن از این موضوع که نظام به مردم ارائه خدمت کند، به شدت عصباتی و نگران است و با وجود دستاوردها و خدمات قابل توجه نظام مقدس جمهور اسلامی ایران طی ۴۰ ساله گذشته، موضوعاتی مانند فیلم منتشر شده از زندان را دستاویزی برای زیر سئوال بردن این دستاوردها قرار داده و به شدت روی آن مانور می دهد.

دکتر مسجدی خاطرنشان کرد: در این مقطع زمانی وظیفه همه ما است که برای پر کردن خلا ها و پیشرفت و توسعه کشور و نیز تحقق شعار "ما می توانیم" تلاش کنیم زیرا تنها اتکا به نیروهای داخلی گره گشا است و نباید برای رفع مشکلات به دیگران و کشورهای دیگر امید ببندیم.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور اظهار داشت: قطعا ما کشور اهل تعامل، گفت و گو و همکاری با دیگر کشور ها هستیم اما به هیج عنوان زیر بار زور و ظلم نمی رویم.

 

حتی یک مورد سقط جنایی نباید در گوشه ای از این کشور اتفاق افتد

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به اقدامات صورت گرفته در یکسال گذشته برای کنترل سقط های جنایی گفت: در یکسال گذشته اقدامات بسیار خوبی با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی و نهادهای امنیتی و انتظامی برای کنترل سقط های جنایی در کشور انجام شده است اما تا احقاق حقوق عامه مبنی بر نبود حتی یک سقط غیرشرعی فاصله داریم.

دکتر مسجدی افزود: تمام تلاش و پیگیری ما آن است که حتی یک مورد سقط جنایی هم در گوشه ای از این کشور اتفاق نیفتد و این موضوع را به جد در کمیته ای که به دستور رییس قوه قضاییه و حمایت های دادستان کل کشور با مسئولیت پزشکی قانونی تشکیل شده است، دنبال خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸ گزارشی از سقط های جنایی که آن را به عنوان تهدیدی علیه نظام احساس می کردیم در شورای عالی قضایی ارائه دادیم، هر چند در آن مقطع عده ای که منافعشان در این امر بود، مطلب را به گونه ای دیگر جلوه دادند اما در دستگاه قضا هیچ شخصی نه در گذشته و نه هم اکنون نبوده که بخواهد در موضوع سقط جنین خلاف شرع و یا خلاف آنچه به عنوان یک پزشک قسم خورده است عمل کند.

وی با تأکید بر اینکه هیچ فردی در مجموعه قضایی کشور به دنبال عادی سازی موضوع سقط جنین جنایی نیست اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۴ در قالب یک ماده واحده مصوبه ای داشت که به تأیید شورای نگهبان هم رسید، بر اساس آن مصادیقی که موجب مرگ جنین یا مادر می شود تبیین شد که این موارد مورد توافق مرکز فقهی پزشکی قانونی و علمای قم نیز هست.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به آمار سقط جنین درمانی در پزشکی قانونی خاطرنشان کرد: در سال گذشته (۱۳۹۹)، حدود ۱۲ هزار تقاضای سقط درمانی به پزشکی قانونی ارائه شد که از این تعداد حدود ۱۰ هزار متقاضی مجوز گرفتند.

دکتر مسجدی در ادامه یادآور شد: انچه موجب نگرانی ما در حوزه سقط جنین است، بحث سقط های جنایی است که در تضاد با سیاست های جمعیتی مقام معظم رهبری قرار دارد. در این سقط ها که وزارت بهداشت متولی آن است و گاهی آمار تا ۶۰۰ هزار مورد در سال نیز برای آن عنوان می شود باید به کنترل و حذف این موارد در کشور برسیم.

وی با اشاره به اینکه ما در حکومتی اسلامی زندگی می کنیم، افزود: سازمان پزشکی قانونی ممزوجی از مسایل پزشکی، حقوقی و شرعی است بنابراین تمام اقدامات آن با رعایت کامل شرع، حقوق عامه و مسایل علمی و پزشکی اتفاق می افتد.

رییس سازمان پزشکی قانونی در این مراسم با قدردانی از تلاش های دکتر نظیفی مدیرکل سابق پزشکی قانونی استان لرستان در طول تصدی این پست، گفت: در زمان حضور ایشان دراین سمت شاهد اتفاقات خوبی در پزشکی قانونی لرستان بودیم و پس از این نیز از خدمات دکتر نظیفی در استان دیگری بهره مند خواهیم شد.

وی همچنین با آرزوی موفقیت برای دکتر فارسی نزاد مدیرکل جدید پزشکی قانونی استان لرستان، خواستار توسعه هرچه بیشتر پزشکی قانونی در آن استان و تبدیل شدن آن به یکی از استان های قطب شد.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز