کدخبر: 78 یکشنبه، 22 فروردین 1400 - 13:51 78 پرینت خبر
فرید دهقانی، مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی:

رشد ۵۶ درصدی صدور بیمه‌نامه‌های معدنی در سال ۹۹

image

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی گفت: پارسال در مقایسه با سال ۹۸، صدور ضمانت‌نامه‌ها و بیمه‌نامه‌های معدنی از سوی این صندوق ۱.۵۶ برابر شد و رشد ۵۶.۶ درصدی به ثبت رساند.

به گزارش روشنای راه، «فرید دهقانی»‌ افزود: پارسال با وجود پاندمی کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، رکورد جدیدی در صدور بیمه‌نامه به ویژه بیمه‌نامه‌های اعتباری ثبت شد.

به گفته وی، سال گذشته در مجموع ۴۰ ضمانت‌نامه و بیمه‌نامه به ارزش چهار هزار و ۷۸۶ میلیارد ریال از سوی این صندوق صادر شد که سهم ضمانت‌نامه ها (بیمه‌های اعتباری بهره‌برداری) ۳۱ فقره به ارزش چهار هزار و ۷۴۴ میلیارد ریال و سهم بیمه‌نامه سرمایه‌گذاری ۹ فقره به ارزش ۴۲ میلیارد ریال بود.

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، تعداد بیمه‌نامه‌های آماده صدور را بیش از ۱۶ هزار و ۸۲۸ میلیارد ریال اعلام کرد.

دهقانی اظهار داشت: پارسال همچنین از لحاظ نوع حمایت‌های انجام شده در بخش معدن، گام‌های موثری در این صندوق برداشته شد که این حمایت‌ها در بخش‌های اکتشافات، احیاء و بازسازی معادن کوچک و متوسط، امضای تفاهم‌نامه‌های جدید و تعدد منابع برای تامین مالی معادن بود.

وی خاطرنشان‌کرد: در سال جاری برای تکمیل این برنامه‌ها اقدام‌های جدی در دستور کار است تا برنامه‌ای که در سال ۹۹ آغاز شده بود حداکثر تا اواخر اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ به پایان برسد.

دهقانی یادآور شد: با توجه به نوسان نرخ ارز، بسته شدن ثبت سفارش ماشین‌آلات معدنی و عدم ورود آنها به کشور، برخی بیمه‌نامه‌ها با وجود تکمیل مدارک و آماده برای اخذ تسهیلات، در سال ۹۹ صادر نشد که امید می‌رود با بازگشایی سامانه ثبت‌سفارش‌ها، تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال به انجام برسد.

وی خاطرنشان‌کرد: اکنون و در جهت تحقق دولت الکترونیک، همه خدمات از سوی این صندوق به بخش خصوصی به صورت الکترونیک انجام می‌شود و فقط در انتهای کار و به منظور راستی‌آزمایی، مدارک به صورت حضوری از افراد دریافت می شود.

 

تحقق شعار سال

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی با اشاره به نامگذاری امسال به «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» از سوی رهبر معظم انقلاب، تاکید کرد: ‌این صندوق جزو نهادهای حاکمیتی در حمایت از معادن تلقی می‌شود و به همین دلیل سعی در رفع موانع و حمایت از تولید داریم.

وی به مصوبه این صندوق برای اعطای یارانه سود تسهیلات به تولیدکنندگان داخلی ماشین‌آلات معدنی در سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: هر یک از فعالان بخش معدن، در صورتی که پیش‌فاکتور از تولیدکنندگان داخلی ماشین‌آلات معدنی برای صندوق بیاورند، از چهار درصد یارانه سود تسهیلات بهره‌مند خواهند شد.

دهقانی خاطرنشان‌کرد: همچنین برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی نیز اعلام کردیم هر کس که بتواند از شرکت هپکو پیش‌فاکتور بگیرد، ۷۰ درصد تسهیلات تولید آن ماشین‌آلات به کارخانه‌های یاد شده پیش‌پرداخت می‌شود تا شرکت هپکو مشکل نقدینگی جدی در ارتباط با ماشین‌آلات معدنی نداشته باشد.

وی تصریح‌کرد: معادن کشور برای نوسازی و تجهیز، نیازمند ماشین‌آلات جدید هستند و اگر ماشین‌آلات موجود نتوانند استخراج برنامه‌ریزی شده برای سال ۱۴۰۰ را محقق کنند، با حمایت‌های ایمیدرو و تحقق افزایش سرمایه به یک‌هزار میلیارد تومان پتاسیل‌های صندوق در حمایت از معادن کوچک به طور معناداری افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی یادآوری‌کرد: برخی ماشین‌آلات معدنی، دارای فناوری‌هایی هستند که در اختیار معدود شرکت‌هایی در سطح جهان است و سرمایه‌گذاری برای تولید آنها با توجه به تیراژ مورد نیاز کشورمان اقتصادی نیست، با توجه به این مقوله در تولید «دامپتراک‌»های بالای ۱۰۰ تن، لودرها، شاول‌ها و بیل‌های سنگین باید با احتیاط عمل کرد.

وی افزود: در مقابل، ماشین‌آلاتی وجود دارند که می‌توان نسبت به ورود قطعات آنها به صورت سی.کی.دی یا اس.کی.دی و افزایش عمق ساخت داخل آنها اقدام کرد.

دهقانی با بیان اینکه هیچ سقف و محدودیتی برای ارائه تسهیلات و یارانه یاد شده وجود ندارد، تاکید کرد: این صندوق حامی بخش معدن است و راه‌های مختلف تامین ماشین‌آلات یا تسهیل دسترسی به آنها را برای فعالان بخش معدن در دستور کار دارد.

 

برنامه‌ریزی برای ۲ برابر کردن سرمایه صندوق

وی، از برنامه‌ریزی برای دو برابر کردن سرمایه این صندوق از ۵۰۰ میلیارد تومان فعلی به یک‌هزار میلیارد تومان تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داد و افزود:‌ پس از آن برای افزایش سرمایه صندوق به یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد توان گام برخواهیم داشت.

دهقانی بیان‌داشت: با افزایش سرمایه و با توجه به قوانین حاکم در صندوق و اجازه بانک مرکزی، در عمل توان صدور بیمه‌نامه به میزان سه‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده که این میزان در بخش معادن کوچک منجر به تحولی عظیم و قابل توجه در حوزه تولید، توسعه و اشتغال می‌شود، البته با حمایت های ایمیدرو و تحقق افزایش سرمایه به یک‌هزار میلیارد تومان پتانسیل‌های صندوق در حمایت از معادن کوچک به طور معناداری افزایش خواهد یافت.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز