کدخبر: 770 شنبه، 06 شهریور 1400 - 23:18 770 پرینت خبر
معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری:

نسل امروز نگاه محدودکننده را برنمی‌تابد

image

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری گفت: باید برای نسل امروز که دارای تحصیلات عالیه است فضای دیگری ایجاد کرد و اگر بخواهیم با نگاه محدودکننده و فشار ممنوعیت و محدودیت با آنان مواجه شویم مسیر درستی را در پیش نگرفته ایم.

به گزارش روشنای راه، معصومه ابتکار در نشست تخصصی مجازی ارایه گزارش طرح پژوهشی با عنوان بررسی موانع و راهکارهای مشارکت اقتصادی زنان ایران، با تاکید بر اینکه امیدواریم نتایج این گزارش ها و پژوهش ها در سیاست گذاری ها و تصمیم گیری های دولت سیزدهم هم بکارگرفته شود، گفت: موضوع مشارکت اقتصادی زنان همواره مورد توجه بوده است، موضوعی که گاه با گره خوردن به فرهنگ و عرف تغییر جهت داده است.

وی افزود: اما اگر مبنای کار پژوهشی استقلال اقتصادی زنان را نگاه قرآنی قرار دهیم خواهیم دید که در قرآن برای مردان و زنان بدون هیچ تفاوتی، نصیبی از آنچه که به دست می آورند قرار داده شده است و بیان شده که انسان غیر از آنچه که سعی و تلاش می کند به دست نمی‌آورد.

معاون امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه در نگاه قرآنی بحث جنسیت معنا ندارد بلکه انسان مدنظر است، یادآور شد: قرآن تاکید دارد که  زنان استقلال اقتصادی دارند و نقش اقتصادی که زنان ایفا می کنند را در سیطره مردان چه همسر و چه پدر قرار نداده است.

ابتکار یادآور شد: این را در نگاه فقهی هم می بینیم گرچه در نگرش های فرهنگی و اجتماعی مسایل متفاوت جلوه می کند و تاثیرگذاری ها و جهت گیری های اجتماعی و خانوادگی بر زنان بسیار تعیین کننده و تاثیرگذار و غیر قابل انکار است اما  در هر صورت گاهی دچار خلط مبحث می شویم که این پژوهش ها می تواند به ما کمک کند.

وی یکی از تاثیرات فرهنگ و اجتماع بر روی زنان را این باور که زنان شاغل کمتر به خانواده توجه دارند عنوان و تصریح کرد: به نوعی عنوان می کنند که دوگانه ای میان اشتغال زنان و خانه ایجاد شده است اما این پژوهش ها نشان می دهد که زنان در سایه گسترش نقش پذیری مردان در مسایل خانگی بهتر می توانند فعالیت کنند.

معاون امور زنان خانواده، کم شدن شغل برای مردان در صورت اشتغال زنان را یکی دیگر از باورهای غلط دانست و تصریح کرد: بعضی عنوان می کنند اگر زنان شاغل شوند مردان بیکار می شوند؛ این همان بحث فرهنگی و اجتماعی است که موانع ایجاد می کند در حالیکه اصلا چنان معادله ای وجود ندارد و برداشت نادرستی است.

ابتکار در تشریح عملکرد معاونت امور زنان و خانواده برای ایجاد بسترهای اشتغال زنان گفت: تامین ۹ ماه مرخصی زنان و ایجاد مشوق هایی برای فرزندآوری در بودجه کلان کشور از جمله تصمیم ها و اتفاق های مهمی بود که با پیگیری معاونت و تصویب دولت دوازدهم، اجرایی شد.

وی به دولت سیزدهم توصیه کرد: ۴ و نیم میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد که نیاز به الگوسازی و حمایت و ایجاد کسب و کار دارند ضمن اینکه موضوع مشارکت اقتصادی زنان را باید از دریچه فعالیت و نگاه قرآنی دید. باید برای نسل امروز که دارای تحصیلات عالیه است فضای دگری را ایجاد کرد و اگر بخواهیم با نگاه محدود کننده و ممنوعیت با آنان مواجه شویم مسیر درستی را در پیش نگرفته ایم. اما اگر شرایط انطباق را فراهم کنیم با حمایت های لازم ممکن است الگوهای خوبی داشته باشیم.

ابتکار تاکیدکرد: دسترسی گسترده به اینترنت و فناوری های نوین در ایجاد شرایط بهینه و دسترسی به بازار به این زنان کمک شایانی می کند و با آن شرایط بهتر فراهم می شود پس باید نسبت به محدود سازی فضای مجازی بیش از پیش دقت کرد. در همین راستا معاونت امور زنان به رییس مجلس نامه ای نوشت و در مورد این موضوع متذکر شد.

وی افزود: فراهم شدن فضا برای حضور زنان باعث می شود از توانمندی های آنان در مدیریت کشور استفاده بهینه شود. انتظار ما این است که موضوعات و پژوهش های صورت گرفته در دولت سیزدهم جدی تلقی شود و با نگاه قرانی بتوانیم سیاستگذاری درستی داشته باشیم.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز