کدخبر: 752 چهارشنبه، 03 شهریور 1400 - 13:44 752 پرینت خبر
علی رسولیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

هزینه ۳میلیارد تومانی تامین هر مگاوات برق در شهرک‌های صنعتی

image

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تامین هر مگاوات برق در شهرک‌های صنعتی سه میلیارد تومان هزینه دارد، اما اگر به سمت استفاده از انرژی‌های نوین، خورشیدی یا CHP مبتنی بر تولید در داخل شهرک‌ها برویم، این هزینه‌ها به مراتب کاهش خواهد یافت.

به گزارش روشنای راه، "علی رسولیان" با اشاره به فرا رسیدن روز ملی صنایع کوچک و متوسط افزود: مطابق آخرین آمارها یک‌هزار و ۹۰۰ پروژه زیرساختی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور برای تامین آب، برق گاز و سایر خدمات در دست اجراست که در یک فرایند زمان‌بندی شده به بهره‌برداری خواهند رسید.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه‌داد: این پروژه‌ها به ارزش چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در دست اجرا بوده و افزایش مساحت اراضی و توسعه شهرک‌ها، ایجاد تصفیه‌خانه‌های جدید و ایجاد زیرساخت‌های جاده‌ای، ریلی و تامین برق، گاز، آب و غیره را شامل می‌شود.

رسولیان با یادآوری اینکه اکنون برای ایجاد ۶۵ پست برق با مشارکت وزارت نیرو به تفاهم رسیده‌ایم، اظهار داشت: درحال حاضر با وجود ظرفیت ۴۷۰ مگاواتی نیروگاه‌های CHP در درون شهرک‌ها و نواحی صنعتی، اما در عمل بسیاری از آنها به دلیل مطالبات یا سایر مشکلات فعال نبوده و تولیدی ندارند.

نیروگاه CHP مخفف عبارت Combined Heat and Power یکی از روش­‌های بهینه ‌سازی مصرف انرژی است که در آن برق و حرارت به طور هم‌زمان تولید می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال برای تامین برق در شهرک‌ها و نواحی صنعتی برنامه‌ریزی کرده و به این منظور با انجمن تولیدکنندگان برق خورشیدی، انجمن تولیدکنندگان برق CHP و وزارت نیرو جلساتی را برگزار کردیم.

وی خاطرنشان‌کرد: استفاده از سقف کارخانجات و شرکت‌های واقع در شهرکهای صنعتی که افزون بر پنج هزار هکتار است برای نصب پنل‌های خورشیدی و همچنین تخصیص برخی زمین‌های موجود در شهرک‌ها که دارای مشکلات تامین آب و برق هستند برای توسعه انرژی خورشیدی، از جمله اهدافی است که در مشارکت با وزارت نیرو و انجمن های یاد شده دنبال می‌شود.

این مقام مسوول یادآور شد: شاید نتوان ظرفیت استفاده از انرژی خورشیدی را در همه شهرک‌های صنعتی ایجاد کرد، اما توسعه نیروگاه‌های CHP در همه مناطق قابل اجرا است و به‌خصوص در فصل تابستان که مشکل گاز نداریم، می‌تواند در تامین برق کمک‌حال باشد.

رسولیان با اشاره به مشکلات تامین برق در سال جاری، یادآوری‌کرد: هرچند در مصوبه دولت، شهرک‌های صنعتی را از قطعی برق مستثنی کردیم اما به دلیل برخی محدودیت‌ها در بعضی مناطق و استان‌ها صنایع کوچک و متوسط با قطعی مواجه شدند، با این حال در مقایسه با صنایع بزرگ این قطعی‌ها بسیار کم‌تر بود که باید تلاش کنیم تا سال آینده آنها را رفع کنیم.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران خاطرنشان‌کرد: آن دسته از صنایع کوچک و متوسط که با قطعی برق مواجه شدند، برای جبران خسارت‌ها مقرر شد تا بعدها برق رایگان دریافت کرده یا تخفیفاتی در مالیات و بیمه تامین اجتماعی آنها داده شود.

وی از برنامه‌ریزی برای بازچرخانی آب در نواحی صنعتی و همچنین استفاده از پساب شهرها خبر داد و گفت: این شیوه‌ها آب پایداری را برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی تامین می‌کند و به‌طور نمونه در سال جاری در اصفهان مقدار ۶۰ لیتر بر ثانیه از محل پساب شهری اجرایی شد.

رسولیان با بیان اینکه روزانه ۱۷۸ هزار متر مکعب آب شهرک‌ها و نواحی صنعتی تصفیه می‌شود، افزود: دبی آب موجود در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ۱۶ هزار لیتر در ثانیه است که بین ۶ تا هفت‌هزار لیتر آن را می‌توان از محل بازچرخانی آب تامین کرد تا منابع آب سطحی و زیرزمینی کمتر مورد آسیب قرار بگیرند.

وی همچنین خاطرنشان‌کرد: در ماه‌های گذشته از سال جاری، دو هدف مهم که دولت سال گذشته قول پیگیری آن را داده بود را دنبال کردیم که یکی، مشارکت دادن بخش خصوصی در ایجاد زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی و دومی، ایجاد شهرک های صنفی بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان‌داشت: دو موضوع یاد شده از نظر زیرساختی، همچنین قوانین و مقررات می‌تواند فصل و فضای جدیدی را برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور رقم بزند.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۵ شهرک و ۳۲۴ ناحیه صنعتی و سه منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، ۸۱ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری، ۹۳ هزار و ۹۲۳ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۴۸ هزار و ۱۲ واحد صنعتی و سه هزار و ۱۴۵ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۶۲ هزار و ۲۴۳ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز