کدخبر: 741 دوشنبه، 01 شهریور 1400 - 17:29 741 پرینت خبر
ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید:

روز پزشک یادآور مجاهدت‌ پزشکان در مقابله با کروناست

image

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید با صدور پیامی به مناسبت روز پزشک، گفت: امسال روز پزشک معنای دیگری پیدا نموده و یادآور تلاش‌ها و مجاهدت‌های آنان در مقابله با بلای فراگیر کرونا است.

به گزارش روشنای راه، وی در این پیام آورده است: یکم شهریور مصادف با زادروز ابوعلی سینا پزشک برجسته ایرانی است و به پاسداشت او و برای تقدیر و تجلیل از خدمات بی‌دریغ پزشکان به‌عنوان روز پزشک در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرده است: با گذشت قرن‌ها آثار بوعلی، فیلسوف و پزشک پرآوازه جهان اسلام همچنان محل مراجعه متخصصان طب قرار دارد و کتاب قانون وی که از معروف‌ترین منابع طب کهن بشمار می‌رود، سالیان متمادی در مراکز پزشکی اروپا تدریس شده است.

این پیام حاکی است: پیشگامان سلامتی که از جان خویش گذشته و در این راه قربانی‌های پرشماری را تقدیم کرده‌اند، اینجانب این روز را به جامعه فداکار و پرتلاش پزشکی ایران تبریک گفته، صحت و سلامتی ایشان را از درگاه باری‌تعالی خواستارم.

آیت‌الله مکارم شیرازی بیان کرده است: فرصت را مغتنم شمرده مجدد به عموم مردم سفارش می‌کنم که رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را جدی بگیرند و به توصیه‌های کادر پزشکی و درمانی پایبند باشند، زیرا خطر جدی است.

این مرجع تقلید تاکید کرده است: در پایان بار دیگر همت والای پزشکان و پرستاران و کادر درمانی، اداری و خدماتی را در مقابله با این بلای پرخطر ارج نهاده، توفیق روزافزون همگان را از بارگاه پروردگار عالمیان خواهانم.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی و از ۲۳ تیرماه مجددا در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده‌ است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز