کدخبر: 735 یکشنبه، 31 مرداد 1400 - 22:33 735 پرینت خبر
حبیب رضا ارزانی، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور:

مسجد فقط مکان عبودیت و اقامه شعائر دینی نیست

image

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: مسجد فقط مکان عبودیت به معنای اقامه مناسک و شعائر دینی نیست و مسجدی که در آن به سیاست جهان اسلام توجه نشود، مسجد سکولار است.

به گزارش روشنای راه، حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی در وبینار منطقه‌ای جنوب شرق آسیا گفت: مسجد فقط مکان عبودیت به معنای اقامه مناسک و شعائر دینی نیست و مسجدی که در آن به سیاست جهان اسلام به معنای راه درست اندیشیدن و رسیدن به هدف جوامع اسلامی توجه نشود مسجد سکولار است. چون فقط به فرد و ارتقای او می‌پردازد و نسبت به اجتماع مسلمانان، چه در سطح محله و چه در سطح جهان اسلام بی‌تفاوت است. این چنین مسجدی به مباحث مهمی چون اخوت و برادری در جهان اسلام توجه نکرده و در نتیجه کارکردها و وظایف واقعی مسجد در آن تعریف نشده است. 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آیه ۱۸ سوره توبه گفت: مسجد به اندازه‌ای جایگاه عالی دارد که هرکس نمی‌تواند عمران و آبادانی آن را عهده دار شود. بنابراین آبادی مساجد صرفا محدود به مسایل مادی نیست بلکه عمران فرهنگی مسجد نیز مقوله مهمی است.

وی به دو تجربه ایران اسلامی در حوزه مساجد اشاره کرد و گفت: فعالیت و حضور پایگاه‌های بسیج به عنوان ظرفیت‌های مردمی و همچنین کانون‌های فرهنگی هنری در مساجد سراسر کشور نتایج متعددی داشته است که به ویژه برای قشر کودک و نوجوان جذاب بوده و منجر به حضور آنها در مساجد می‌شود؛ ضمن اینکه تقویت کتابخانه مساجد و فعالیت‌هایی در عرصه دانش‌افزایی و مهارت‌افزایی ذیل حضور این دو مرکز در مساجد منجر به ایجاد فضای متفاوت و پویایی شده است.

اندیشمندان در این همایش ضمن تاکید بر جایگاه ویژه مسجدالاقصی، خواستار فعالیت مومنان و مسلمانان سراسر جهان نسبت به آزادسازی قدس شریف شدند. سخنرانان همچنین نسبت به تقویت همدلی میان مسلمانان در رابطه با مساله قدس تاکید کرده و خواستار وحدت و همبستگی مسلمین در این عرصه شدند. تشکیل شبکه بین المللی در راستای تحقق و یکپارچگی در رابطه با مساله قدس به عنوان قبله اول مسلمانان، از دیگر مسایل مورد بحث در این وبینار بود.

در این وبینار به مناسبت روز جهانی مسجد برگزار شد، اندیشمندانی همچون محد عزمی عبدالحمید رییس سازمان اسلامی شورای مشورتی مالزی، ذوالفقار ابانتاس مدیر منطقه‌ای کمیسیون ملی مسلمانان فیلیپین، هرو ساستیو دانشیار دانشکده حقوق اندونزی، داتوک سری احمد آونگ رئیس اتحادیه مساجد جهانی در دفاع از مسجد الاقصی، محمد اورعی کریمی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی و شریف ابو شماله رئیس مؤسسه قدس در مالزی و و محمد فائوزی زکریا هماهنگ کننده کمپین مسجدالاقصای امن از سازمان اسلامی شورای مشورتی مالزی (ماپیم) سخنرانی کردند.

بیست و یکم اوت هر سال مصادف با ۳۰ مرداد روز جهانی مساجد نامگذاری شده است. در سال ۱۳۴۸ در چنین روزی مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین جهان است توسط صهیونیست ها به آتش کشیده شد.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز