کدخبر: 723 چهارشنبه، 27 مرداد 1400 - 15:43 723 پرینت خبر
رضا شکاری، شهردار قنوات قم:

منطقه ویژه گردشگری و پارک جنگلی در شهر قنوات قم احداث می‌شود

image

شهردار قنوات قم با اشاره به اقدامات ۲ سال گذشته این شهر، از پروژه تولید خودرو، ایجاد منطقه گردشگری و احداث پارک جنگلی بعنوان مهمترین برنامه‌های آینده شهر قنوات یاد کرد.

به گزارش روشنای راه، رضا شکاری افزود: شهر قنوات طی سنوات اخیر و بویژه از مردادماه سال ۹۸ تاکنون در ارتباط با برنامه ها و پروژه های نوین و کارآمد و بهینه سازی بسیاری از برنامه ها از فناوری تا گردشگری و بویژه عمرانی و خدماتی، شاهد عملکرد و موفقیت های درخور توجه و خوبی بوده‌است. 

وی با بیان اینکه از سال ۹۸ تا چهار ماهه اول سالجاری ۲۳ هزار متر مربع بوستان در قنوات احداث شده است، گفت:طی سال ۹۸، ۱۹ هزار متر مربع و در سال ۹۹، ۲۳ هزار متر مربع ودر چهار ماهه اول سالجاری ۶۰ هزار متر مربع کار عمرانی در این شهر نهایی شده‌است.

وی ابراز کرد: در سه ساله گذشته یکهزار و ۱۸۰ متر نهر احداث شده است، همچنین چهل و پنج هزار و ۷۰۰ متر مربع کار عمرانی در طی این مدت در شهر قنوات صورت گرفته است.

شکاری با اشاره به اینکه در خصوص ایجاد نشاط اجتماعی، اقداماتی مانند زیباسازی معابر و احداث بوستان های شهری صورت گرفته است، گفت: همچنین از مردادماه سال ۹۸ تا چهار ماهه سال جاری ۵۴۰۰ متر مربع در ارتباط با کف پوشی کار انجام شده است.

شهردار شهر قنوات گفت: در طول دو سال گذشته حدود ۲۳ هزار مترمربع بوستان احداث شده‌است از شاخصه های بوستان های احداث شده در شهر قنوات، آبیاری هوشمند، شهربازی و آب نمای موزیکال می‌باشد.

وی ابراز داشت: از پروژه های مهم در شهر قنوات که رضایت عامه مردم را در بر داشته است، پروژه ایجاد بلوار حضرت ولی عصر(عج) می باشد، در این بلوار تعداد زیادی از املاک تجاری و مسکونی وجود داشت که پس از آزاد سازی، اقدام به زیرسازی وآسفالت شده است.

 

پروژه تولید خودرو در شهر قنوات

شهر شهر قنوات بیان کرد: پروژه سرمایه گذاری و مشارکت در تولید خودرو خدمات شهری چند کاره نیز از دیگر اقدامات و برنامه های نوین، کارآمد و فراتر از یک استان و در تراز ملی شهرداری قنوات میباشد که امید می‌رود این پروژه مهم به مرحله عملیاتی رسیده و در کنار بهره مندشدن اقشار مختلف مردم قنوات، مردم استان قم و شهرهای دیگر کشور نیز از این پروژه مهم در راستای اقتصاد مقاومتی و تولید ملی و توجه به ظرفیت و پتانسیل های بومی و ملی بهره مند شوند.

وی اهداف این پروژه را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت:حمایت از تولید کنندگان بومی شهر قنوات،  کمک به توسعه کسب و کار شهروندان، ایجاد اشتغال و ایجاد درآمد پایدار برای مجموعه مدیریت شهری بخشی از مزایای این پروژه است.

به گفته شکاری، شهرداری قنوات، ضمن حمایت از ابتکارات و اختراع جوانان بومی شهر، طی قراردادی ضمن خرید یک دستگاه خودروی مزبور، اقدام به اخذ ۴۹ درصد از مالکیت معنوی خودروی مزبور نموده است. توضیح اینکه خودروی مزبور با مقایسه با نمونه خارجی خود، فاقد نمونه داخلی می باشد و از نظر قیمت نهایی، توانایی رقابت با نمونه های خارجی را دارد، طی مذاکرات انجام شده با وزارت کشور، با بهره گیری از تسهیلات ارزان قیمت و طولانی مدت، اقدام به ایجاد خط تولید خواهد شد که به نوبه خود، درآمد پایدار قابل توجهی را در اختیار مجموعه مدیریت شهری شهر قنوات قرار خواهد داد.

شهردار شهر قنوات پروژه سرمایه گذاری تبلیغات شهری از نوع پروژه سرمایه گذاری با مدل اقتصادی B.O.T را از پروژه و برنامه های در دست اقدام و اجرا از سوی شهرداری قنوات دانست و گفت: ساماندهی فضای تبلیغات شهری، کمک به توسعه کسب و کار شهروندان و  زیباسازی شهری در کنار  درآمد زایی برای مجموعه مدیریت شهری از ویژگی های این پروژه می باشد.

وی بیان کرد: با اجرای این پروژه علاوه بر ساماندهی تبلیغات شهری، ضمن استفاده از سازه های زیبا و مقاوم در سه نوع مختلف، سرمایه گذار اقدام به تولید و نصب سازه های مورد نیاز می نماید و علاوه بر بازاریابی از تمام کشور برای معرفی محصولات، اقدام به پرداخت مبالغی بصورت ماهیانه به شهرداری می نماید. در همین راستا و با هدف انجام ماموریت های شهرداری، تعدادی از سازه ها بصورت کامل برای انجام تبلیغات شهری و استفاده در مناسبت های مختلف در اختیار شهرداری قرار خواهند گرفت. بعد از اتمام پروژه تمامی سازه های نصب شده بصورت صحیح و سالم، در مالکیت شهرداری قنوات باقی خواهند ماند.

به باور شکاری، «پروژه بازبینی طرح جامع شهری» در جهت ایجاد فضا و بسترهای لازم در راستای توسعه همه جانبه در شهر قنوات نیز در مرحله عملیاتی و اقدام قرار دارد و امید می رود که به زودی چرخ های این پروژه مهم به حرکت درآید.

شهردار شهر قنوات ادامه داد: توسعه منطقی فضای فیزیکی شهر، تامین اراضی مورد نیاز برای تامین مسکن،ایجاد زمینه برای افزایش سرمایه شهروندان و درآمد زایی مناسب و منطقی برای شهرداری از اهداف و ویژگی های مهم این طرح می باشد.

با اجرای پروژه فوق، علاوه بر توسعه منطقی فضای شهر، بصورت قانونی امکان افزایش سرمایه شهروندان فراهم می گردد. در همین راستا مذاکرات و مکاتبات اولیه با وزارت راه و شهرسازی انجام شده و بصورت اولیه اقدام به اخذ موافقت ضمنی مسوولین امر برای انجام مطالعات و تهیه طرح اجرایی و جامع شهر شده است.

 

پروژه تفکیک پسماند خشک شهری

وی پروژه تفکیک پسماند خشک شهری را مورد توجه قرار داد و گفت: ساماندهی و مدیریت پسماند های شهری،کاهش هزینه های جاری شهرداری برای جمع آوری و انتقال پسماند،ایجاد درآمد مداوم برای مجموعه مدیریت شهری ،حفظ محیط زیست شهری و برون سپاری خدمات مهمترین ویژگی های این طرح شهری است.

به گفته شهردار قنوات، یکی از مشکلات و فرایندهای جاری مجموعه مدیریت شهری قنوات، جمع آوری و انتقال پسماندهای تولید شده توسط شهروندان به سایت زباله البرز است.

شکاری اضافه کرد: در این خصوص اقدام به برنامه ریزی های اولیه برای توسعه سکوی جمع آوری زباله و مذاکره با سرمایه گذار شده و علاوه بر تفکیک زباله های خشک توسط سرمایه گذار، اقدام به انتقال زباله های تر به سایت دفن زباله البرز خواهد شد. همچنین در نظر است نسبت به فرهنگ سازی بین شهروندان برای تفکیک از مبدا زباله و همچنین اهدای گل و کتاب به شهروندان در ازای تحویل پسماند خشک در دو نقطه از شهر شده است.

شکاری گفت: پروژه احداث مرکز معاینه فنی خودرو در قنوات نیز از برنامه های آتی در این مدیریت شهری می باشد که در صورت نهایی شدن شاهد،  ارایه خدمت بهتر به شهروندان، ایجاد اشتغال و درآمد زایی و ساماندهی کسب و کارهای مرتبط در این شهر خواهیم بود.

وی ابراز داشت: با توجه به پیگیری های انجام شده از سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور برای اخذ سهمیه احداث مرکز معاینه فنی خودرو در شهر قنوات، اقدام به دعوت از سرمایه گذار بخش خصوصی شد و ضمن برنامه ریزی مناسب، اقدام به راه اندازی مرکز معاینه فنی خودرو در شهر  قنوات خواهد شد.

شهردار شهر قنوات یادآور شد: با اجرای این پروژه، علاوه بر ارایه خدمات به شهروندان و مالکان محترم خودرو، موجب افزایش درآمد شهرداری و همچنین توسعه کسب و کارها در شهر خواهد شد.

 

پروژه احداث منطقه گردشگری کفتارکوه و پارک چنگلی

شکاری با اشاره به ضرورت توسعه زیرساخت های گردشگری اظهار داشت: به خاطر نزدیکی این شهر به شهر مقدس قم و به مرحله توسعه و پیشرفت رسیدن قنوات در بسیاری از زمینه ها، می توان شاهد حضور اقشار مختلفی از مردم در این منطقه جهت ورود به بحث حساس گردشگری بود.

وی با اشاره به احداث منطقه گردشگری کفتارکوه اظهار داشت: ایجاد نشاط اجتماعی و فضای کسب و کار، معرفی جاذبه های گردشگری منطقه کفتارکوه و درآمد زایی برای شهروندان و مجموعه مدیریت شهری مهمترین مباحثی است که با بهره برداری از این طرح عملیاتی می شود.

شکاری تاکید کرد: مذاکرات اولیه با مسوولین و دستگاههای ذیربط انجام شده و در حال تهیه RFP برای انتخاب سرمایه گذار می باشیم. در شرح خدمات RFP مورد نظر، سایت های عشایری، موتور سوای، ماشین سواری، شتر سواری، خانوادگی، اقامت شبانه و پیاده روی کویر برنامه ریزی شده است.

به گفته وی، در همین راستا سرمایه گذاران بخش خصوصی اقدام به اعلام آمادگی برای سرمایه گذاری و اجرای پروژه مزبور نموده اند و در حال مذاکره با ایشان می باشیم. پیش بینی می شود با اجرای این طرح، علاوه بر ایجاد درآمد پایدار برای مجموعه مدیریت شهری، شاهد توسعه کسب و کار مردم منطقه نیز خواهیم بود.

شهردار شهر قنوات با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده جهت توسعه سرانه های سبز گفت: توجه به توسعه و احداث پارک جنگلی در سنوات اخیر در سطح استان قم و بخصوص کلان شهر قم و شهر قنوات جزء اولویت و گزینه های اول بوده است.

وی تاکید کرد: پروژه احداث پارک جنگلی در منطقه کویری و بکر کفتار کوه با توجه به نهادینه شدن حفظ اقلیم منطقه،  جلوگیری از توسعه کویر، جلوگیری از زیرگردها، ایجاد فضاهای با نشاط و تفریحی برای شهروندان و گردشگران، مد ظر قرار گرفته است.

به باور شکاری، با برنامه ریزی انجام شده و جلسات و مکاتبات انجام شده با دستگاه های ذیربط، ضمن اخذ موافقت ضمنی، در حال نقشه برداری و تهیه طرح اجرایی ایجاد پارک جنگلی در حاشیه کویر و شهر قنوات هستیم و با اجرای این طرح علاوه بر ایجاد فضاهای ورزشی و تفریحی مناسب در حاشیه شهر قنوات، اقدامات قابل توجهی برای جلوگیری از توسعه کویر و بروز ریزگردها در منطقه خواهیم بود.

شهردار قنوات با اشاره به پروژه برون سپاری خدمات شهرسازی و صدور پروانه، اظهار کرد: حذف سفرهای غیرضروری شهروندان، کاهش هزینه های مدیریت شهری، افزایش سرعت ارایه خدمات به شهروندان،  افزایش رضایت شهروندان ، افزایش درآمد مجموعه مدیریت شهری، عدالت در ارایه خدمات و شفافیت در خدمت و کاهش اشتباهات احتمالی از اهداف و مزایای این طرح است.

شهردار قنوات اظهار داشت: با توجه به ایجاد زیرساخت های مناسب فناوری اطلاعات در شهرداری که طی دو سال گذشته انجام شده است، این امکان فراهم شده که شهروندان بدون مراجعه به شهرداری، اقدام به اخذ خدمات مورد نیاز خود از جمله صدور پروانه، پایان کار و یا عدم خلاف بصورت اینترنتی یا از طریق دفتر نظام مهندسی ساختمان مستقر در شهر قنوات اقدام نمایند.

شکاری یادآور شد: در همین راستا ضمن مذاکره با سازمان محترم نظام مهندسی ساختمان، مقرر به احداث دفتر و استقرار کارشناسان مربوطه در شهر قنوات شده است.

 

ارائه خدمات نقشه برداری به شهروندان

وی با بیان اینکه ارائه خدمات نقشه برداری نوین با توجه به اصول و معیارهای دقیق و علمی به شهروندان نیز از دیگر برنامه های در دست اقدام و اجرا در حوزه مدیریت شهری قنوات است، گفت: کاهش هزینه های جاری شهروندان، افزایش درآمد شهرداری،افزایش سرعت فرایندهای شهروندان و مالکین و جلوگیری از آشفتگی های احتمالی در تولید نقشه های غیررسمی در شهر از اهداف این طرح است.

به گفته وی، با توجه به اقدامات انجام شده در دو سال گذشته از جمله تهیه نقشه زمینی با مقیاس ۵۰۰/۱ در شهرداری قنوات، به نظر می رسد با اجرای اقداماتی از جمله نقشه برداری محلی، تهیه نقشه های تفکیکی، میخ کوبی و غیره توسط نقشه برداری شهرداری، علاوه بر افزایش بهره وری منابع انسانی موجود و رضایت شهروندان، یک ردیف اعتباری مناسب برای مدیریت شهری فراهم می گردد.

شکاری با اشاره به برخی از برنامه های آینده شهرداری قنوات گفت: ایجاد گلخانه برای تولید و فروش گل و گیاه به شهروندان، ساماندهی حمل و نقل عمومی و تاکسیرانی، زیباسازی شهری افزایش نشاط اجتماعی و  آموزش و توانمند سازی پرسنل در دستور کار شهرداری قرار داد.

شهر قنوات در بخش مرکزی استان قم قرارگرفته و فاصله آن با شهر قم حدود ۱۰ کیلومتر است، این شهر در سال ۷۹ با ادغام روستاهای حاجی‌آباد لک‌ها، مرادآباد، والیجرد و حسن‌آباد ایجاد شد و از سابقه تاریخی قابل‌توجهی برخوردار است و گویش برخی از مردم ساکن در این شهر به زبان لکی است.
این شهر در مناطق خشک و کویری قم قرارگرفته است و درگذشته از طریق حفر قنات، آب موردنیاز مردم منطقه تامین می‌شد و به دلیل همین پیشینه تاریخی به نام شهر قنوات شناخته می‌شود؛ قنوات پس از شهر قم دومین شهر پرجمعیت استان است و جمعیت آن به حدود ۱۸ هزار تن می‌رسد.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز