کدخبر: 704 پنجشنبه، 21 مرداد 1400 - 20:04 704 پرینت خبر
عباس زارع، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران:

خروجی فضای رسانه‌ای مازندران متناسب با وضعیت بحرانی استان نیست

image

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران عملکرد رسانه‌های مازندران را نامتناسب با وضع بحرانی موجود دانست و گفت: برخی رسانه‌های مکتوب و مجازی استان با وجود مشکلات و شرایط روزهای اخیر مازندران، بر خلاف انتظارات‌ جامعه عملکرد مطلوبی نداشتند و نتوانستند وضعیت حاد این استان را برجسته کنند.

به گزارش روشنای راه، عباس زارع اظهار کرد: مازندران یکی از استان‌های پیشتاز از نظر تعداد رسانه‌ها و اصحاب رسانه در کشور است و در چنین استانی کمترین انتظار این است که رسانه‌ها هنگام وقوع شرایط بحرانی عملکردی اثرگذار داشته باشند و زبان مردم برای بیان مطالبات و مشکلات باشند ، اما متأسفانه بررسی عملکرد مجموع فضای رسانه‌ای استان در هفته‌های اخیر و این روزها مطلوب و قابل قبول نیست.

وی با اشاره به تلاش‌های رسانه‌ها و اصحاب رسانه طی سال‌های اخیر گفت : ما همواره قدردان تلاش اصحاب رسانه هستیم و از ابتدای شیوع کرونا نیز بخش مهمی از اطلاع‌رسانی مربوط به همه‌گیری بر دوش اصحاب رسانه بود ، اما انتظارمان این است که این تلاش‌ها به میزان افزایش درجه بحران در جامعه و هنگام وضعیت اضطراری بیشتر شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان این که مازندران روزهای تلخ و سیاهی را از نظر کرونا پشت‌سر می‌گذارد، تصریح کرد: طبق آمارهای دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حال حاضرضریب خطر کرونا در این استان بالاترین میزان کشوری را دارد و در چنین شرایطی جامعه انتظار دارد که رسانه‌ها مطالبه‌گری بیشتری داشته باشند و با برجسته کردن وضعیت استان در فضای رسانه‌ای کشور، با هدف دریافت کمک‌های بیشتر و اتخاذ تصمیم‌های فوری توجه مسئولان کشور و فضای رسانه‌ای جامعه را به مازندران جلب کنند.

زارع افزود: شرایط استان به گونه‌ای است که نماینده ولی فقیه در استان هم از کم‌توجهی به مازندران در وضعیت فوق بحرانی کنونی انتقاد کرده‌اند و خواستار افزایش توجه مسئولان کشور به این استان برای کنترل و مهار کرونا شدند. در این وضعیت رسانه‌ها باید پیشتاز اطلاع‌رسانی و مطالبه‌گری باشند ، اما برآیند عملکرد رسانه‌های مازندران در هفته‌های اخیر چنین وضعیتی را نشان نمی‌دهد.

رئیس کارگروه فضای مجازی مازندران یادآور شد: مازندران این روزها از یک سو با شرایط فوق بحرانی کرونا مواجه است و از سوی دیگر خاموشی‌های مکرر و گاه خارج از برنامه سبب افزایش انتقادهای مردم شده است. در چنین وضعیتی انتظار می‌رود که رسانه‌ها نیز حالت آماده‌باش به خود بگیرند و با تولید محتواهای متعدد و با کیفیت و تحلیل شرایط موجود گامی برای سرعت دادن به اتخاذ تصمیم‌های ویژه بردارند.

این مسئول خاطرنشان کرد: متأسفانه آن‌چه که این روزها در فضای رسانه‌ای مازندران از نظر تولید محتوا و جریان‌سازی می‌بینیم هیچ تفاوتی با وضعیت عادی ندارد و به جز چند رسانه معدود که متناسب با این وضعیت محتوا تولید می‌کنند، عمده رسانه‌های ما درگیر مسائل روزمره هستند.

 

سوءاستفاده‌های رسانه‌ای

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران علاوه بر این انتقادها، به برخی سوءرفتارها در فضای رسانه‌ای مازندران نیز اشاره کرد و افزود: متأسفانه گاهی اقداماتی در فضای رسانه‌ای مازندران می‌بینیم که در شأن جامعه رسانه نیست. برای مثال وقتی فهرست نام متقاضیان دریافت واکسن کرونا از رسانه‌های مازندران را مشاهده کردم با نام‌هایی مواجه شدم که هیچ فعالیت رسانه‌ای ندارند ، اما به دلیل برخی ضعف‌های ساختاری توانستند نام خود را به عنوان خبرنگار در فهرست دریافت‌کنندگان واکسن ثبت کنند و نام برخی فعالان رسانه‌ای واقعی در این فهرست دیده نمی‌شود.

زارع اظهار کرد: متأسفانه اداره کل در این زمینه اختیار کافی ندارد و نام‌ها از طریق سامانه خانه مطبوعات ثبت شده‌اند. این موضوع نیز ریشه در صدور فله‌ای مجوز رسانه طی سال‌های اخیر دارد که همواره به آن انتقاد کرده‌ایم.

بر اساس آمارهای رسمی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مازندران در حال حاضر ۴۱۲ رسانه دارای مجوز اعم از چاپی و الکترونیکی دارد. همچنین بیش از یکصد رسانه رسمی کشوری نیز در این استان دفتر سرپرستی دارند که تعداد رسانه‌های این استان را به حدود ۶۰۰ رسانه می‌رساند. علاوه بر این رسانه‌ها، صدها کانال و صفحه اجتماعی نیز در پیام‌رسان‌های مختلف با چندین هزار عضو نقش رسانه‌های مجازی مازندران را در گستره‌های استانی، شهرستانی، شهری و روستایی ایفا می‌کنند. مازندران از نظر تعداد روزنامه‌های استانی با ۱۷ روزنامه پس از تهران رتبه دوم را بین استان‌ها در اختیار دارد.

مازندران در چند هفته اخیر بدترین روزهای کرونایی از ابتدای شیوع این بیماری را تجربه می‌کند. به طوری که تعداد بستری‌شدگان در بیمارستان‌های مازندران از مرز چهار هزار نفر نیز عبور کرده و تعداد قربانیان نیز به ۵۰ نفر در هر شبانه‌روز رسیده که حدود ۱۰ درصد مرگ‌های کرونایی کشور در هر شبانه‌روز است. فقط در ماه جاری و از یکم تا ظهر روز چهارشنبه ۲۰ مرداد ۵۹۶ نفر طبق آمارهای رسمی در بیمارستان‌های مازندران بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند. همچنین قطعی‌های مکرر و خارج از برنامه برق نیز در این هفته مشکلات بسیار زیادی را برای شهروندان سراسر استان ایجاد کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز