کدخبر: 700 پنجشنبه، 21 مرداد 1400 - 11:59 700 پرینت خبر
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران:

محله محوری بهانه‌ای برای توسعه گردشگری در پایتخت باشد

image

رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر رویکرد محله محوری در پایتخت گفت: محله محوری می‌تواند بهانه‌ای برای توسعه گردشگری در پایتخت باشد.

به گزارش روشنای راه، «مهدی چمران» در بازدید از منطقه ۱۲ تهران گفت: منطقه ۱۲ قدیمی ترین محله تهران است هر چند که در طول سالیان گذشته جابجایی های صورت گرفته و مردمانی از کشور های همسایه در محلات این منطقه ساکن شدند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: منطقه ۱۲ قطعا یکی از مهمترین مناطق تهران است و همچنانکه که از آن به عنوان قلب تهران یاد می شود، منطقه ای که بر پایه محله محوری شکل گرفته و محلات واقعی تهران را می شود در این منطقه مشاهده کرد و آنچه که در معنای واقعی محلات و شکل گیری بر پایه محله محوری باشد در تهران خیلی کم است.  

وی افزود: محله های امامزاده یحیی(ع)، درخونگاه، چاله میدان، محلاتی هستند که المان های محله را دارند و از این المان ها می توان برای توسعه محله ها و بازسازی آنها استفاده کرد.

چمران تاکید کرد: محله محوری می تواند بهانه ای برای گردشگری باشد و صرف توجه به المان های محله محوری و بازسازی این مناطق می تواند جاذبه های گردشگری نیز ایجاد کند.

وی ادامه داد: بسیاری از اماکن و خانه های قدیمی که در این منطقه و مناطق از این دست وجود دارند نیاز به بازسازی دارند اما این بازسازی باید بر اساس محله محوری باشد و به نوعی که مورد استفاده قرار گیرند.

رییس شورا تهران گفت: المان های محله ها باید حفظ شوند به عنوان مثال میدان محمدیه و میدان شهدا که از میادین قدیمی تهران هستند باید حفظ شوند و چرا که وقایع مهمی در آانها رخ داده و یا خاطرات تهران قدیم را تجدید می کنند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: یکی از اقدامات خوبی که در سالیان گذشته صورت می گرفت خرید خانه های قدیمی و تبدیل آن به بوستان بود که البته این رویه ادامه دار بوده و امیدواریم با توجهات بیشتری نیز دنبال شود،  سرانه فضای سبز در تهران ۱۶.۵ متر است اما به گفته معاون محیط زیست منطقه سرانه فضای سبز در این منطقه ۶.۲ متر مربع است.

لزوم تامین ایمنی بازار تهران 

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه سخنان خود بر لزوم تامین ایمنی بازار بزرگ تهران تاکید کرد و گفت: اگر می خواهیم حادثه پلاسکو اتفاق نیافتد باید ایمنی بازار بزرگ تامین شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در چارسوهای بازار همچنان شاهد هستیم که کسبه در ساعات پایانی کار کارتن های اجناس خود را در معابر بازار رها می کنند و شما در ساعات پایانی روز با تلی از کارتن ها روبرو می شوید که همین امر یک تهدید بالقوه است.

رییس شورای شهر تهران از جمله مشکلات این منطقه را قرار گرفتن بخش اعظمی از منطقه در بافت میراثی دانست و افزود: این بافت اجازه نوسازی را به مالکان نمی دهد و مردم علاوه بر اینکه از سوی شهرداری در صدور پروانه با مشکل مواجه هستند باید با ضوابط تعیینی از سوی سازمان میراث فرهنگی نیز دست و پنجه نرم کنند.

وی خاطرنشان کرد: لذا می طلبد هماهنگی هایی بین شهرداری و سازمان میراث فرهنگی انجام شود تا زمینه برای نوسازی و مقاوم سازی این بافت ها فراهم شود.

وی ادامه داد: همچنانکه ساخت سرای دلگشا موجبات خارج شدن کاخ گلستان از فهرست میراث جهانی را داشت فراهم می آورد و با مداخله ما این اقدام صورت نگرفت، باید هماهنگی و اقداماتی انجام شود  که زمینه نوسازی این بافت ها فراهم شود.

قفل پارکینگ در منطقه ۱۲ باید باز شود 
رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: موضوع دیگر بحث تامین پارکینگ است چرا که اگر حتی مالکین بتوانند در ملک مورد نظر پارکینگ تامین کنند، اما معابر باریک این محلات اجازه ورود و خروج خودرو را نمی دهد.

وی افزود: باید با برنامه ریزی های دقیق اقداماتی انجام شود تا قفلی که در این منطقه به سبب کمبود پارکینگ ها ایجاد شده باز شود.

 چمران همچنین افزود: یکی از اقدامات فرهنگی که در این منطقه می تواند صورت گیرد اجرای برنامه گلبانگ اذان است و ما می توانیم در بوستان های این منطقه در دو نوبت و ظهر و شب پخش اذان را داشته باشیم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران بعد از سخنان خود با حضور در میدان شهدا و نثار گل به یادمان شهدای ۱۷ شهریور مقام شامخ آنان را گرامی داشت و در ادامه نیز از خانه ابتهاج و موزه گنج پنهان بازدید به عمل آورد.

اجرای طرح ارتقای کیفیت زندگی در محدوده تاریخی تهران

«علی‌محمد سعادتی»، شهردار  منطقه ۱۲ نیز در این بازدید  اشاره به تصویب برنامه طرح ارتقای کیفیت زندگی در محدوده تاریخی تهران در دوره چهارم شورای شهر افزود: با عنایت ویژه جنابعالی به منطقه ۱۲ این طرح در آن زمان به تصویب رسید و ما با تکیه بر آن برنامه و رویکردهای محله‌محور هم در آن دوره و هم در دوره پنجم سعی کردیم به‌دور از حواشی در مسیر خدمت‌گزاری گام برداریم.

وی گفت: پس از سه سال، قسمت اعظم برنامه‌ای که در سال ۹۴ در آن شورا به تصویب رسیده بود، در این منطقه جامع تحقق بر تن پوشیده است.

سعادتی، سپس از موضوع پروژه‌های محلی که شورای پنجم در دستور کار همه محلات قرار داد، سخن گفت و ادامه داد: این اتفاقی بود که در شورای چهارم در منطقه ۱۲ عملاً شکل گرفته بود و در دو سال ۹۵ و ۹۶ در قالب تبصره‌های مختلف بودجه، حمایت ویژه‌ای از این موضوع انجام شد.

وی اظهار داشت: با اجرای این طرح شاهد رشد در فعالیت‌های عمرانی، عملیاتی و اجرایی در منطقه ۱۲ بوده ایم.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز