کدخبر: 689 دوشنبه، 18 مرداد 1400 - 18:06 689 پرینت خبر
اکبر کمیجانی، رئیس کل بانک مرکزی:

تامین نیازهای ارزی و ریالی فعالیت‌های اقتصادی در دوران تحریم

image

رییس کل بانک مرکزی گفت: در سه سال گذشته این بانک از تمام ظرفیت خود استفاده کرده تا ضمن ایجاد ثبات در اقتصاد بتواند با وجود تحریم‌ها، نیازهای ارزی و ریالی فعالیت‌های اقتصادی را تامین کند و در سال‌های اخیر تامین ارز کالاهای اساسی، دارو و واکسن کوید ۱۹ را در اولویت قرار داده است.

به گزارش روشنای راه، «اکبر کمیجانی» در پیامی ضمن تبریک شصت‌ویکمین سالروز تاسیس بانک مرکزی افزود: طی حدود سه سال و نیم گذشته اقتصاد ایران تحت فشار شدیدترین تحریم‌های اقتصادی تاریخ قرار گرفته و بانک مرکزی به عنوان ستون نظام مالی کشور در معرض و مرکز حملات مستقیم در جنگ اقتصادی قرار داشته است.

وی افزود: با تدابیر اتخاذ شده امروز تحریم‌های حداکثری دشمنان کشور حتی به زعم آنها با شکست مواجه شده است. البته این تحریم‌ها دارای اثرات منفی براقتصاد به ویژه در حوزه‌های نرخ ارز و تورم بوده است.  
رییس کل بانک مرکزی عمده اقدامات سیاستی این بانک در حوزه‌های سیاست‌گذاری پولی، اعتباری، ارزی، نظارتی، فناوری‌های نوین و حقوقی را برشمرد و گفت: نوین‌سازی چارچوب سیاست‌گذاری پولی و اجرای عملیات بازار باز، اولویت‌بندی تسهیلات بانکی برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط و شرکت‌های دانش‌بنیان، تسهیلات مربوط به خرید تضمینی گندم و سایر محصولات کشاورزی و تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و همچنین اعطای تسهیلات حمایتی به بنگاه‌ها و خانوارهای آسیب‌دیده از بیماری کرونا از جمله اقدامات سیاستی این بانک در این زمینه بوده است.  

به گفته کمیجانی مدیریت واردات و تامین ارز ترجیحی کالاهای اساسی و ضروری، طراحی و عملیاتی کردن سازوکارهای ویژه (از جمله تهاتر) برای دریافت‌ها و پرداخت‌های ارزی و گسترش عملیات بازار متشکل ارزی از دیگر سیاست های بانک مرکزی در حوزه ارزی است.  
رییس شورای پول و اعتبار به سایر اقدامات سیاستی اشاره و تاکید کرد: ادغام بانک‌ها و موسسات اعتباری وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه، تکمیل فرآیند اجرای کامل قانون جدید صدور چک، راه‌اندازی سامانه‌های مختلف در حوزه نظام‌های پرداخت، ارزی، اعتباری و اطلاعات بانکی و پیگیری جدی پرونده‌های بین‌المللی طرح شده علیه بانک مرکزی ایران در دادگاه‌های بین‌المللی و توفیق در احقاق حقوق ملت ایران از مهم‌ترین محورهای اقدامات سیاستی بانک مرکزی است.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۸ مرداد ماه ۱۳۳۹ تاسیس شد. حفظ ارزش داخلی و خارجی پول ملی کشور، نتشار اسکناس و ضرب سکه‌های فلزی رایج کشور، تنظیم مقررات مربوط به معاملات ارزی و ریالی، نظارت بر صدور و ورود ارز و پول رایج کشور، تنظیم کننده نظام پولی و اعتباری کشور و نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری برخی از وظایف این بانک است.  

رسالت اصلی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آن است که با اجرای سیاست‌های پولی و اعتباری، شرایط مساعد برای پیشرفت اقتصادی کشور را فراهم سازد و در اجرای برنامه‌های مختلف اعم از برنامه‌های تثبیت و توسعه اقتصادی  پشتیبان دولت باشد.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز