کدخبر: 66 جمعه، 20 فروردین 1400 - 14:58 66 پرینت خبر
حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد:

وحدت ملت‌های ایران‌ و عراق برای مقابله‌ با چالش‌های فراروی جهان اسلام

image

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: تلاش های مقدس دو ملت عراق و ایران برای ایجاد وحدت بین مسلمانان و نجات کشور خود از فتنه‌های دشمنان بسیار ارزشمند، مهم و ستودنی است.

به گزارش روشنای راه، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری در دیدار با آیت الله شیخ مهدی کربلایی متولی شرعی عتبه امام حسین (ع)، افزود: گفت وگو و برقراری ارتباط عاملی مهم در راستای وحدت مسلمین است.

وی تاکید کرد: در اوضاع کنونی جهان اسلام و افزونی فتنه ها برای ایجاد مانع در برابر بیداری اسلامی، دیدار مسلمانان شیعه و سنی به خصوص چهره هایی که در کشورهای خود تأثیرگذار هستند، از بهترین عبادات است.

 دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: در طول حیات طیبه امام خمینی (ره) و همچنین دوران رهبری امام خامنه ای، هیچ موضوعی به اندازه وحدت و اتحاد مسلمانان در ایران و سراسر جهان و ایستادگی در برابر فتنه ها اهمیت نداشته و دشمنان را ذلیل نکرده است.

وی با بیان اینکه مجمع تقریب به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی تأسیس شد، گفت: مجمع تقریب از زمان تأسیس با انتشار کتاب های زیادی از مؤلفان شیعه و سنی، انتشار نشریات وحدت گرا در کشورهای اسلامی، برگزاری همایش ها و کنفرانس های وحدت، شرکت در کنفرانس ها و سمینارها و دعوت از علمای بزرگ کشورهای اسلامی، توانسته است خورشید تابناکی در جهان اسلام برای ترویج نظری و عملی وحدت امت اسلامی و از بین بردن فتنه ها باشد.

شهریاری گفت: نسخه شفابخش برای بیماری عارض شده بر پیکر امت اسلامی وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی است؛ تقسیم کشورهای اسلامی یکی از اهداف استعمار است که مردم ایران و عراق همواره با آن مخالفت کرده اند.

آیت الله شیخ مهدی کربلایی متولی شرعی عتبه امام حسین (ع) در این دیدار، با آرزوی توفیق برای هیات مجمع تقریب، گفت: همگان باید برای کاهش التهاب فرقه ای و طائفه ای و ایجاد وحدت تلاش کنند.

وی تاکید کرد: در کنار برنامه ریزی نظری در حوزه عملی نیز برای ایجاد وحدت باید گام های مؤثری را برداشت.


مرجعیت عالی دینی نقش برجسته ای در  تقویت ارزش های مدارا و پرهیز از تندروی ایفا کرده است
 شهریاری  همچنین در دیدار با آیت الله سید محمد تقی مدرسی از مراجع کربلای معلی، اظهار داشت: مرجعیت عالی دینی نقش بارز و برجسته ای در راستای تقویت ارزش های مدارا و پرهیز از تندروی و پذیرش یکدیگر و نیز در سطح فرهنگی و اقتصادی ایفا کرده است.

وی افزود: مرجعیت عالیقدر شیعه از زمان سرنگونی رژیم صدام تاکنون با ملاحظات و رهنمودهای ارزشمند خود بر وحدت و یکپارچگی مردم عراق و پاسداری و احترام به استقلال و حاکمیت این کشور و اصلاح فرایند سیاسی در لحظات حساس و سرنوشت ساز تاکید کرده اند.

 دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به تلاش دشمنان عراق از جمله بقایای رژیم صدام و تروریست های تکفیری و حامیان آنها برای به راه انداختن جنگ طائفه ای در عراق، حمله به مراقد ائمه اطهار (ع)، علما، اولیا و صالحان و تخریب مساجد و به قتل رساندن مردم بی گناه، گفت: مراجع بزرگوار با رهنمودها و نقش آفرینی بی بدیل خود از سوق یافتن عراق به سمت چنین جنگی جلوگیری کرده اند.

شهریاری خاطرنشان کرد: توصیه به حکومت برای اهمیت دادن به مردم و تحول و توسعه و رشد در سطوح اجتماعی و تربیتی و سیاسی و دفاع از مردم و تلاش برای توسعه دستگاه های امنیتی، اقتصادی، آموزشی، خدماتی و مستقل، نهادها و وزارتخانه ها و پایان دادن به فساد از نقش های مرجعیت است.

آیت الله سید محمد تقی مدرسی نیز با اشاره به سوابق تقریب در دنیای اسلام نسبت به تلاش جدی برای وحدت تاکید کرد.

وی نسبت به توطئه دشمن با هدف ایجاد تفرقه و درگیری‌های خونین در کشورهای اسلامی هشدار داد.

این مرجع تقلید نسبت به فتنه بزرگی که ملت‌های منطقه با آن رو به رو هستند هشدار داد و گفت: علاوه بر مشکل بیماری و ویروس همه‌گیر کرونا، سقوط ارزش پولی و توطئه دشمن با هدف ایجاد تفرقه و درگیری‌های خونین در کشورهای اسلامی جریان دارد.

وی راه مقابله با این‌توطئه‌ها را اتحاد ملت‌های منطقه و مقاومت برشمرد و گفت: تنها راه زندگی با کرامت و مأیوس کردن دشمن، یک‌پارچه‌شدن ملت‌های مسلمان است.

این‌مرجع تقلید تدبر در نص آیات قرآن و کلمات معصومین علیهم السلام و نیز عبرت گرفتن از گذشته ملت‌های مختلف را راه تقویت امت و ایجاد نقشه راهی در جهت مقاومت توصیف کرد و افزود: توکل بر خداوند متعال که منشأ خیر و فضیلت است، اولین رکن مقاومت و کلید رهایی از فشار و پشت سر گذاشتن چالش‌ها است و هیچ نیرویی یارای نیروی توکل نیست.

وی همچنین بر افول روز افزون دنیای غرب و لزوم بهره مندی از فرصتی که اینک در اختیار جهان اسلام قرار گرفته تأکید کرد.

عشایر با وحدت خود توطئه دشمنان را خنثی کرده اند 
 
شهریاری در دیدار دیگری با جمعی از شیوخ عشایر و نخبگان شهر کربلای معلی گفت: دشمنان از سالیان گذشته سعی داشتند عراق را تقسیم و شهرهای مختلف این کشور را به مرکز تفرقه تبدیل کنند، لکن عشایر و مردم مقاوم آنها با وحدت خود اجازه ندادند این توطئه دشمنان محقق شود و اکنون بسیاری از شهرهای عراق به مرکز وحدت و تقریب بین مسلمانان تبدیل شده است.

دبیرکل مجمع با تاکید بر اینکه آمریکا و صهیونیسم با نفوذ در عراق و ایجاد تفرقه بین قبایل این کشور سعی داشتند این کشور را تجزیه کنند، تصریح کرد: اما ملت مقاوم عراق با وحدت خود از این تقسیم جلوگیری کردند. اهل سنت و شیعیان، با تکیه بر اعتقادات مشترک به توحید، قرآن و سنت نبی اکرم صلی الله علیه و آله همه یک هدف واحد را دنبال می کنند و آن، مبارزه با تفرقه و فتنه های دشمنان اسلام از جمله آمریکا، صهیونیسم و وهابیت سعودی است.

وی ادامه داد: تردیدی نیست که عراق کشور تنوع مذاهب و فرق است و دشمنان عراق همواره تلاش می کنند تا از عناوین طایفه ای برای ایجاد تفرقه میان مردم عراق استفاده کنند و درگیری داخلی و خشونت مسلحانه میان مردم ایجاد کنند.

شهریاری خاطر نشان کرد: مردم عراق با تکیه بر مجاهدان داوطلب و نیروهای مسلح و بسیج مردمی و با استناد به فتوای جهاد کفایی آیت الله العظمی سیستانی، در برابر تروریست هایی که با عناوین طایفه ای وارد جنگ و تجاوز شدند، ایستادند و اکنون پس از نابودی داعش مردم عراق بیش از پیش نیازمند اتحاد هستند تا از لحاظ فکری، فرهنگی، اعتقادی و اجتماعی به هم نزدیک شوند و امنیت و ثبات عراق را تأمین کنند.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز