کدخبر: 648 چهارشنبه، 06 مرداد 1400 - 23:32 648 پرینت خبر
علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

برقراری پنج هزار و ۴۰۰ کارگاه آموزشی در کشور

image

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه پنج هزار و ۴۰۰ کارگاه آموزشی ایجاد شده است، گفت: برای سربازان نیز آموزش‌هایی در هفت هزار کارگاه در داخل پادگان‌ها ارایه کردیم تا بعد از اتمام خدمت سربازی، صاحب حرفه‌ شوند.

به گزارش روشنای راه، علی اوسط هاشمی در نشست خبری اظهار داشت: این دوره از مسابقات در سازمان فنی و حرفه ای کشور برگزار و برگزیدگان این دوره از مسابقات به چهل و ششمین دوره مسابقات جهانی مهارت در چین اعزام می شوند.

وی افزود: دبیرخانه ملی مسابقات مهارت اکنون با همکاری نهادهایی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سایر نهادها تشکیل شده است و در ۳۳ رشته شرکت کنندگان به رقابت خواهند پرداخت.

 رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: برگزیدگان هجدهمین دوره مسابقات ملی مهارت موفق به شرکت در چهل و پنجمین دوره مهارت جهانی شدند که ۱۲ نفر رتبه کسب کردند.

به گفته وی، اعتبار مسابقات ملی مهارت امسال از چهار میلیارد به ۱۶ میلیارد تومان افزایش یافت.

 

۳۲۰ مرکز جوار دانشگاهی در سراسر کشور

این مقام مسئول با بیان اینکه ۳۲۰ مرکز جوار دانشگاهی در کشور فعال است گفت: این کارگاه ها کمک به آموزش های تکمیلی و آشنایی با بازار کار می کند و دانش آموختگان می توانند مهارت های خود را برای حضور در بازار کار افزایش دهند.

وی ادامه داد: با دانشگاه های مختلف از جمله آزاد اسلامی نیز در این زمینه مکاتباتی انجام شده است و آمادگی توسعه مراکز دانشگاهی و حرکت از مباحث تئوری و نظری به سوی آموزش‌های مهارتی را داریم.

هاشمی گفت: بر اساس آمارها، ۴۰ درصد ورودی های مهارت آموزی در کارگاه ها از دانشگاهیان هستند.

وی با اشاره به اینکه باید آموزش های مهارتی در جامعه ارتقا یابد گفت: ارزش کار بر حسب توانمندی و مهارت باید در جامعه نشر پیدا کند تا توجه مردم به سمت مهارت آموزی و مشاغل فنی و حرفه ای جذب شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی به ارزش مهارت در جامعه تاکید کرده اند و این خود نوعی مطالبه گری را در مردم ایجاد می کند ضمن اینکه رئیس جمهوری نیز به ارتقای توانمندی ها و مهارت افزایی تاکید دارد تا افراد با کسب مهارت ها وارد بازار کار شوند.

وی اضافه کرد: باید از تجربه موفق جهانی برای تحول در نظام آموزشی ومهارتی کشوری بهره ببریم، اگر نگاه دولت سیزدهم و تصمیم گیران کشور از مهارت افزایی فراتر رود و الزام هایی در کشور ایجاد شود، شاهد کاهش نرخ بیکاری در جامعه خواهیم شد.

برقراری پنج هزار و ۴۰۰ کارگاه مهارت آموزشی در کشور

هاشمی با تاکید بر اینکه باید جهت گیری کلان کشور معطوف به کسب مهارت شود گفت: اگر این امر تحقق شود شاهد نقش آفرینی و کسب مهارت خواهیم شد از این رو نیاز به بازنگاری نگاه و سیاست ها در این عرصه هستیم.

وی خاطر نشان کرد: بیکاری با سخن گفتن و داشتن پول قابل حل شدن نیست زیرا اشتغالزایی نیاز به اندیشه های والا، مهارت افزایی، فعالیت کارآفرینان زبده و رونق کسب وکار دارد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه یکپارچگی در نظام آموزش کشور وجود ندارد، گفت: از بین رفتن تفاوت در نظام های آموزشی رسمی، ساماندهی آشفتگی در نظام های آموزشی غیررسمی و رسمی و ساماندهی جامعه به سمت نظام های آموزشی رسمی و غیر رسمی باید صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد: مجمع جهانی اقتصاد اعلام موضع گیری کرده است که فقدان مهارت، دو اتفاق ناگوار را در مقابل بهره وری و کاربرد درست تکنولوژی رقم زده که در شاخص اشتغال، تولید ناخالص داخلی و توسعه کار آفرینی تاثیر گذار است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه انقلاب در حوزه مهارت ضرورت جهانی است گفت: جهان به این موضوع می اندیشد باید از فرصت ارتقای توانمندی و ناخالص داخلی بیشتر استفاده کرد از این رو نقش رسانه ها در بیان صدای مهارت افزایی باید در جامعه فراگیر شود.

وی اضافه کرد: اکنون ۱۰ سال از نیاز بازار و جامعه عقب هستیم امکانات کارگارهی و تکنولوژی پاسخگوی کامل تقاضای بازار نیست از این رو باید در سر فصل برنامه بودجه به این امر توجه کرد؛ خسارت بی توجهی به انسان بی مهارت به جامعه ضربه خواهد زد کشور نیاز به بازاریابی فنی و مهارتی دارد.

هاشمی با اشاره به تربیت مربیان گفت: در نوع رو آوری در تربیت مربیان، اقدام به بازنگری در تولید استانداردهای جدید و ایجاد مراکز جوار کارگاهی و دانشگاهی کرده ایم، پیش از این، ایجاد مراکز جوار کارگاهی تصویب شده بود ولی قطره چکانی از این ظرفیت استفاده می شد.

وی افزود: اکنون پنج هزار و ۴۰۰ کارگاه مهارت آموزشی ایجاد شده است که این امر، کار آسانی نبود همچنین برای سربازان نیز آموزش هایی در هفت هزار کارگاه در داخل پادگان ها ارایه کردیم تا بعد از اتمام خدمت به سمت اشتغال حرکت کنند، بر این اساس ۸۸ تا ۹۰ هزار نفر در سال گذشته آموزش دریافت کردند.

برقراری پنج هزار و ۴۰۰ کارگاه مهارت آموزشی در کشور

تدوین سند ملی توسعه مهارت

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به تدوین سند ملی توسعه مهارت گفت: همزمان با طرح آمایش ملی سرزمین که چند ماه پیش در کشور تدوین شد جز اولین سازمان هایی بودیم که سند ملی توسعه مهارت را با سند آمایش ملی منطبق و تدوین کردیم.

وی بیان داشت: باید بر اساس صلاحیت حرفه ای و توسعه مهارت ها کار کنیم که این می تواند بازوی توانمند در نیروهای فعال آزاد و دولتی شود تا افراد بر اساس صلاحیت حرفه و شایستگی و نه بر اساس رانت مشغول به کار شوند.

هاشمی از تدوین استانداردهای جدید در حوزه مهارت افزایی خبر داد و گفت: استانداردها نیاز به پوست اندازی دارند و با نوع نگاه دهه ۶۰ نمی توانستیم استانداردها را ادامه دهیم از این رو در ۲ سال اخیر بیش از پنج هزار استاندارد جدید تدوین کردیم.

وی اضافه کرد: در کنار تدوین استانداردها به ایجاد مهارت افزایی در مشاغل جدید اقدام کرده و آنها را جایگزین مشاغل قدیمی بر اساس تقاضای بازار کرده ایم به گونه ای که اکنون مهارت آموزی در ۶۶ رشته شغلی را فراهم کرده ایم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه پنج هزار و ۸۰۰ مربی فنی و حرفه ای داریم گفت: این مربیان در مقابل با سایر مربی‌ها و اساتید از مزایای شغلی کمتری برخوردار هستند.

وی ادامه داد: همچنین ۹۰۰ مربی حق التدریس داریم که تعدادی از این افراد سال گذشته تبدیل وضعیت شدند.

به گفته هاشمی، سالانه بیش از یک میلیون کار آموز در سراسر کشور آموزش های فنی و حرفه ای را کسب می کنند تا از این طریق وارد بازار کار شوند.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز