کدخبر: 605 سه‌شنبه، 22 تیر 1400 - 22:40 605 پرینت خبر
بهرام سرمست، استاندار قم:

تامین برق از انرژی خورشیدی جزو سیاست‌های راهبردی قم است

image

استاندار قم گفت: استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق جزو سیاست‌های راهبردی استان و کشور و همچنین از مهمترین برنامه‌های اقتصاد مقاومتی می‌باشد.

به گزارش روشنای راه، بهرام سرمست در پایان آیین کلنگ زنی طرح شهرک تخصصی انرژی خورشیدی و صنایع وابسته قم در گفت و گو با خبرنگاران ظرفیت بالقوه این استان برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی را مورد توجه قرار داد و افزود: این استان بیش از ۱۰ ماه از سال روزهای آفتابی دارد که هفت ماه آن روزهای بلند آفتابی است.

وی ادامه داد: این یک مزیت برای این استان به‌شمار می‌آید که می‌تواند در شرایط کم آبی، کمبود انرژی‌هایی که از منابع آبی تامین می شود را جبران کند.

سرمست این موضوع را برای همه صنایع استان یک اصل و اساس و یک پشتیبان توصیف و خاطرنشان کرد: این مساله با نیازهای آینده کشور و نسل جدید نیز متناسب است و ما مطابق با این اولویت این کلنگ زنی را انجام دادیم.

وی در ادامه تصریح کرد: درخواست من از دست اندرکاران اجرایی به‌ویژه وزارت نیرو این است که از تولیدکننده و سرمایه‌گذار مخصوصا سرمایه گذارانی که در چنین صنایع و کارآفرینی‌هایی که متناسب با نیازهای بشری و پاسخگوی بحران‌های زیست محیطی می‌باشد، حمایت کنیم.

 

شهرک‌های صنعتی تخصصی حلقه مفقوده قم است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم نیز در گفت و گو با خبرنگاران فلسفه ایجاد شهرک‌های صنعتی تخصصی را حائز اهمیت دانست و گفت: این شهرک‌ها، در کل کشور و از جمله قم یک حلقه مفقوده هستند.

مهرداد غضنفری آغاز عملیات اجرایی طرح فوق را گام آغازین برای حرکت در این مسیر دانست و یادآور شد: یکی از روش‌های تامین کسری برق، ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی به‌ویژه در استان‌های برخوردار از این قابلیت است.

غضنفری با بیان اینکه قم به‌دلیل روزهای آفتابی زیادی که در طول سال دارد، شرایط‌ لازم برای نیروگاه‌های خورشیدی را دارا است بیان داشت: خوشبختانه پس از تدوین فرصت‌های سرمایه‌گذاری یکی از تکالیفی که برای شرکت شهرک‌های کشاورزی منظور شد، صدور مجوز برای متقاضیان سرمایه‌گذاری در طرح نیروگاه خورشیدی است.

وی افزود: سرمایه‌گذاران خارجی زیادی در ارتباط با احداث نیروگاه‌های خورشیدی به‌قم مراجعه کردند، که هنوز نیز پرونده آنها مفتوح است.

وی با اشاره به‌تردیدهایی که برای خرید برق تولیدی از این نیروگاه‌ها در بین سرمایه‌گذاران وجود دارد افزود: در صورت حل مشکل، ما در مسیر تامین برق از انرژی خورشیدی موارد متعددی را شناسایی کردیم و جلو خواهیم رفت.

معاون استاندار قم همچنین با اشاره به‌احداث نخستین شهرک تخصصی انرژی خورشیدی و صنایع وابسته در کیلومتر ۲۰ جاده قدیم قم - تهران‌ یادآور شد: این طرح در حقیقت محل تاسیس کارخانه‌های پایین‌دست و بالادست ایجاد پنل‌های انرژی خورشیدی است که بخش عمده‌ای از آن از محل واردات بوده که گام موثری است.

وی ظرفیت تولید برق در این نیروگاه را بیش از ۳۰ مگاوات ذکر کرد و گفت: برای این نیروگاه ۲۰۰ هکتاری، ۲۴ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده و ۹۵۰ تَن به‌شکل مستقیم و ۲۰ هزار تَن نیز به‌صورت غیر مستقیم و پیوسته اشتغال‌زایی دارد.

معاون استاندار قم ادامه داد: این طرح یک کار عظیمی است که با همکاری وزارت نیرو و شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته به‌زودی شاهد بهره‌برداری از آن خواهیم بود.

وی با یادآوری اینکه در قم در خصوص انرژی خورشیدی طرح‌های متعدد و پراکنده‌ای داریم گفت: زمین‌هایی نیز واگذار شده ولی به‌دلیل  تعرفه‌هایی که برای سرمایه‌گذار اقتصادی نبوده به‌سرانجام نرسیده است.

وی بیان کرد: این موضوع در جلسه‌های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی پیگیری و به‌معاونت اقتصادی رییس جمهوری و وزارت نیرو نیز منعکس شده و وعده دادند که در سالجاری با درخواست احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در استان موافقت کنند که در این مسیر استاندار و مدیران اجرایی دستگاه‌های مرتبط در تلاش هستند که به‌هدف مورد ‌نظر برسیم.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز