کدخبر: 597 دوشنبه، 21 تیر 1400 - 12:24 597 پرینت خبر
حسینعلی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران:

پایش میانکاله با دوربین‌های تله‌ای آغاز شد

image

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت که با نصب دوربین‌های تله‌ای در نقاط حساس میانکاله از این پس علاوه بر حضور محیطبانان در منطقه، پایش ۲۴ ساعته و آنلاین این زیستگاه مهم و ارزشمند نیز انجام می‌شود.

به گزارش روشنای راه، حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود : این دوربین‌ها برای کمک به پایش مناطق در نقاط حساسی که بررسی‌های کارشناسی نشان می‌داد احتمال وقوع تخلف وجود دارد به کار گرفته شده و رصد برخی نقاط میانکاله با این دوربین‌ها از این هفته آغاز شد.

وی افزود: تجربه موفقی در استفاده از این دوربین‌ها برای برخی مناطق حفاظت شده استان داشتیم که نتیجه آن شناسایی متخلفان و استناد به فیلم‌های ضبط شده برای ارائه به مراجع قضایی بود.

این مسئول خطارنشان کرد: یکی از چالش‌های مهم ما در میانکاله آتش‌سوزی‌های عمدی است که توسط متخلفان و سودجویان انجام می‌شود. با این دوربین‌ها در کنار گشت نیروی انسانی امکان شناسایی این متخلفان بیشتر فراهم می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان این که پایش الکترونیک و تصویری میانکاله به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین انجام می‌شود، افزود: این دوربین‌ها در طبیعت استتار می‌شوند و به همین دلیل در دیدرس افراد یا حتی حیوانات قرار ندارند. ضمن این که برخی از دوربین‌های نصب شده دید در شب هستند.

ابراهیمی کارنامی با اظهار این که نحوه فعالیت این دوربین‌ها به گونه‌ای است که هنگام ضبط فیلم یا ثبت عکس هیچ صدایی ندارند و به همین دلیل توجه جلب نمی‌کنند ، گفت : این مزیت سبب می‌شود که قابلیت ثبت تصاویری منحصربه‌فرد از حیات وحش میانکاله را نیز در مناطقی که این دوربین‌ها نصب شده داشته باشیم.

وی سیار بودن را از دیگر ویژگی های دوربین های نصب شده برشمرد و افزود : در صورتی که احساس کنیم نیاز است در نقطه‌ای دیگر دوربین‌ داشته باشیم می‌توانیم دوربین‌ها را به مناطقی دیگر که به پایش در آن‌ها وجود دارد انتقال دهیم و نصب کنیم.

مدیرکل محیط زیست مازندران نصب این دوربین‌ها را گام نخست برای ایش تصویری پناهگاه حیات وحیش میانکاله عنوان کرد و گفت : هدف نهایی ما این است که این طرح را در تمام پهنه میانکاله و نقاط حساس آن اجرا کنیم که البته برای این امر به اعتبارات جدید و بیشتری نیاز داریم و در حال انجام مکاتبات هستیم و امیدواریم بزودی با توجه به این که نیاز ضروری به افزایش پایش در مناطق و زیستگاه‌های حساس استان داریم، شاهد افزایش تعداد دوربین‌های تله‌ای باشیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: امیدواریم با این تجهیزات و گسترش مساحت زیر پوشش پایش تصویری بتوانیم امنیت بیشتری را در میانکاله برقرار کنیم.

طبق داده‌های اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران از ابتدای سال جاری تا هشتم تیر ۱۱ مورد آتش‌سوزی در عرصه‌های زیر پوشش این اداره کل رخ داد که ۹ مورد در پناهگاه حیات وحش میانکاله بود و ۵۰ هکتار از این زیستگاه را با پوشش سازیل و درخت‌های انار دچار حریق کرد. این آتش‌سوزی‌ها با منشأ انسانی رخ داده بودند.

تالاب بین‌المللی میانکاله با ۶۸ هزار هکتار مساحت در شرق مازندران و درحوزه استحفاظی شهرستان بهشهر و در حاشیه دریای خزر واقع است. این تالاب که در دل شبه جزیره میانکاله واقع شده، به دلیل برخورداری از تنوع زیستی به ویژه مواد غذایی مهم‌ترین زیستگاه بیش از ۳۲۰ گونه پرنده مهاجر و بومی و ۱۸۰ گونه گیاه به شمار می‌رود .

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز