کدخبر: 592 یکشنبه، 20 تیر 1400 - 14:29 592 پرینت خبر
عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

ضرورت توجه به ارتباط آثار هنری با زیست بوم زندگی،آموزش و اقتصادهنر

image

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تاکید کرد: در برگزاری نمایشگاه‌های هنری باید به سه زاویه یعنی ارتباط آثار هنری با زیست بوم زندگی‌، آموزش و استمرار آن و اقتصاد هنر توجه کرد.

به گزارش روشنای راه، سیدعباس صالحی در حاشیه بازدید از نمایشگاه گنجینه مانا با بیان اینکه این نمایشگاه تصویری از فعالیت‌های خوب حوزه هنر است، اظهار داشت: در این نمایشگاه گام‌به‌گام هنر اساتید ایرانی را می‌توان مشاهده کرد و در بخش های گوناگون نمایشگاه مشهود بود که هر حوزه چگونه خلاقیت‌های استفاده از رنگ، صورت‌سازی‌ها و کاربردهای خود را دارد.
وی ادامه داد: این نمایشگاه با بیش از ۴۰ هنرمند و با ۴۰۰ اثر در بخش‌های مختلف چشم‌اندازی را از جامعه هنر نشان می‌دهد که با تکیه بر آن راه هنر ایرانی در حال و آینده پر رونق‌تر خواهد بود، در این نمایشگاه شاهد خلاقیت‌های قابل توجه و فرصت‌ساز برای هر بخش از هنر ایرانی هستیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد معرفی این هنرمندان و آثار آنها در سطح وسیع‌تر خاطرنشان کرد: این نوع نمایشگاه‌ها ابتدا فرصتی را برای دیدن سبک آثار مختلف فراهم می‌کند و این تجمیع آثار برای اتفاقات بعدی در مورد همین آثار مهم است، در بخش بعدی استمرار در مهارت‌ها و آموزش‌ها را به واسطه این نمایشگاه شاهد خواهیم بود، بسیاری از پیشکسوتان هستند که هنرشان با آموزش هنرآموزان استمرار پیدا می‌کند و برگزاری این نوع نمایشگاه‌ها در برنامه‌ریزی برای آموزش‌های هنری موثر است.
صالحی یادآور شد: برای آموزش برخی از این هنرها مقدماتی در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای یا در دانشگاه‌ها فراهم شده است اما اینکه این آموزش‌ها بتواند فضاهای بیشتری پیدا کند مهم است، بنابراین پس از هر نمایشگاه برگزار کننده‌ها باید بخشی از وقت خود را بر استمرار آموزش‌های هنری قرار دهند و از ظرفیت وزارت‌خانه‌های فرهنگی و هنری همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استفاده کنند و از آنجا به فضاهای آموزشی مرتبط شوند تا این هنرها استمرار آموزشی پیدا کنند.
وی افزود: از طرفی دیگر باید دید که چگونه این هنرهای خلاقانه را می‌توان به هنرهای کاربردی در زیست زندگی تبدیل کرد، بخش‌های مختلفی در همین نمایشگاه وجود داشت که این ایده‌ها و هنرها به زیست بوم زندگی شهری و شخصی ما وصل می‌شود، در این بخش هم از مقدمات نمایشگاه تا پایان آن باید توجه کرد که چگونه دستگاه‌ها و موسسات عمومی و خصوصی می‌توانند از این هنرها استفاده کنند و در زندگی شهری و غیرشهری از آن بهره ببرند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: بخش دیگر در وسعت بخشیدن به این نمایشگاه و هنرمندان آنها توجه به حوزه مصرف این آثار به عنوان اقتصاد فروش این هنرها است که هم به صورت حقیقی و هم مجازی می‌تواند اتفاقاتی را قم بزند، در واقع این نمایشگاه‌ها می‌توانند خریداران بیشتری برای این آثار پدید بیاورند به شکلی که هنرمندانی که در حوزه‌های مختلف کار می‌کنند بدانند که آثار هنری آنها مشتریان خود را دارد و کار اقتصادی را در بر خواهد داشت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: در این بخش هم مراکزی هستند که می‌توانند خریدار این آثار باشند، همچنین مردم به طور عام و فضای حقیقی و مجازی هم به طور خاص می‌تواند فضایی برای فروش آثار هنری باشد. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز سامانه‌ای در این راستا در نظر گرفته شده است که هنرمندان ما می‌توانند آثار خود را در آنجا بارگذاری کنند و با تبلیغات امکان فروش گسترده آنها فراهم شود، طبیعتا این نمایشگاه و آثار ۴۰۰گانه آن هم چنین فرصت‌های حقیقی و مجازی را باید پیدا کند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در متنی در دفتر یادبود نمایشگاه گنجینه مانا، این نمایشگاه را «چشم‌انداز خلاقیت و هنر ایرانی» دانست که «از هر ماده صورت زیبا می‌سازد و از هر ایده، معنایی قدسی و متعالی می‌پردازد».

ضرورت توجه به  ارتباط آثار هنری با زیست بوم زندگی،آموزش و اقتصادهنر

 

نمایشگاه گنجینه مانا با حدود ۲۰۰ اثر از ۴۰ هنرمند پیشکسوت هنرهای سنتی در زمینه‌های مختلف از جمله معرق، منبت، دوخت های سنتی و طراحی فرش هشتم تیر افتتاح شد و قرار بود به مدت ۱۰ روز (۹ تا ۱۹ تیر) در فرهنگستان هنر میزبان علاقه‌مندان باشد که به دلیل وضعیت قرمز کرونا در تهران از روز ۱۳ تیر تعطیل شد.

در این نمایشگاه آثار فاخری در رشته معرق و منبت، تراش بلور و شیشه، میناکاری، گچ‌بری، طراحی فرش، دوخت‌های سنتی و تزیینی، طراحی نقوش و چاپ، زیورآلات، نقاشی روی شیشه و سفال و آینه کاری در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.

گنجینه مانا تلاش کرد حاصل دسترنج  این هنرمندان پیشکسوت که در مسیر اعتلای هنرهای سنتی و ارتقای فرهنگ و سنت‌های این سرزمین گام برداشتند را نمایش دهد.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز