کدخبر: 588 یکشنبه، 20 تیر 1400 - 14:20 588 پرینت خبر
آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد:

فقر شدید ۴۷ میلیون زن و دختر در جهان به دلیل کووید ۱۹

image

دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی جمعیت گفت: پاندمی کووید۱۹ حدود ۴۷ میلیون زن و دختر در جهان را به فقر شدید خواهد کشاند و تعداد زیادی از دختران دورمانده از مدرسه، ممکن است دیگر به آنجا باز نگردند.

به گزارش روشنای راه، آنتونیو گوترش در پیامی که به مناسب ۲۰ تیرماه مصادف با ۱۱ جولای و روز جهانی جمعیت منتشر کرد، یادآور شد: همه گیری کووید-۱۹ به تلاش برای از پا درآوردن جهان مان ادامه می دهد و به نقطه های عطف ناخوشایند، یکی پس از دیگری دست پیدا می کند.

وی افزود: علاوه بر میلیون ها نفر که به صورت غم انگیزی جانشان را از دست دادند، زیان هایی نیز وجود دارند که کمتر قابل مشاهده هستند که عبارت است از افزایش هولناک خشونت خانگی به خاطر این که زنان مجبور شده اند با فردی که آنان را آزار می دهد، تنها باشند، زایشگاه های خالی به خاطر این که زنان مادر شدن را به تاخیر انداخته اند و حاملگی های ناخواسته به دلیل دسترسی محدود به خدمات پیشگیری از بارداری.

به گفته دبیر کل سازمان ملل متحد، برآورد اخیرمان حاکی از آن است که کووید ۱۹ حدود ۴۷ میلیون زن و دختر را به فقر شدید خواهد کشاند. تعداد زیادی از دختران دورمانده از مدرسه، ممکن است دیگر به آنجا باز نگردند.

در بخشی دیگر از پیام گوترش آمده است: در هر گوشه از جهان، شاهد بازگشت از دستاورد هایی هستیم که به سختی کسب شده بودند، همچنین شاهد تحلیل رفتن حقوق، انتخاب ها و اختیارات باروری زنان هستیم. با شروع همه گیری، منابع خدمات بهداشت باروری و بهداشت جنسی برای موارد دیگر هزینه می شوند.

وی یادآور شد: این شکاف ها در دسترسی به حقوق سلامت غیر قابل قبول است، زنان نمی توانند در این مبارزه تنها باشند، پس همانطور که روز جهانی جمعیت را گرامی می داریم، بیایید متعهد شویم تا از حقوق بهداشت باروری برای همه و در هر کجا اطمینان حاصل کنیم.

روز جهانی جمعیت رویدادی سالانه است که هر سال در ۱۱ ژوئیه برگزار می‌شود و هدف آن آگاه‌سازی درباره مسائل و مشکلات جمعیت جهان است، این رویداد در سال ۱۹۸۹ توسط شورای مدیریت برنامه عمران ملل متحد بنیان‌گذاری شد، این روز در ۱۱ ژوئیه ۱۹۸۷ به مناسبت رسیدن جمعیت جهان به پنج میلیارد نفر نامگذاری شده‌ است، روز جهانی جمعیت با هدف افزایش آگاهی مردم درباره مسائل مختلف جمعیت از جمله اهمیت تنظیم خانواده، برابری جنسیتی، فقر، سلامت مادران و حقوق بشر ایجاد شد.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز