کدخبر: 585 یکشنبه، 20 تیر 1400 - 14:13 585 پرینت خبر
فتحعلی محمدزاده، معاون فنی سازمان صنایع کوجک و شهرک های صنعتی ایران:

شهرک‌های صنعتی از شمول اعمال خاموشی معاف شدند

image

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: مصوبه هیات وزیران مورخ شانزدهم تیرماه، شهرک‌های صنعتی را از شمول اعمال خاموشی برق معاف کرد.

به گزارش روشنای راه، «فتحعلی محمدزاده» افزود:‌ این موضوع مطابق تبصره ۳ ماده ۳ مصوبه مورخ شانزدهم تیرماه هیات وزیران است.

وی گفت:‌ این مهم با توجه به مصرف اندک برق در واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها نسبت به صنایع بزرگ، اشتغال‌زایی بالا و استقرار تعداد زیادی واحد  صنعتی درحال بهره برداری با تدبیر وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌منظور صیانت از ظرفیت‌های اقتصادی در آنها، حفظ روند تولید و تامین معیشت مردم مصوب شده است.

این مقام مسوول خاطرنشان‌کرد: این مصوبه از همان تاریخ ابلاغ شده برای دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط به‌ویژه شرکت‌های برق منطقه‌ای ‌و توزیع برق لازم‌الاجرا بوده و در حال اعمال شدن است.

وی در عین حال گفت: به‌جز اندک خاموشی‌هایی در برخی از شهرک‌های صنعتی در بعضی استان‌ها که آن هم به دلیل بی‌اطلاعی مسوولان آن استان بوده، برق همه صنایع مستقر در شهرک‌ها وصل است، فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی آنها ادامه دارد و بر اجرای مصوبه نظارت می‌شود.

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه با اشاره به برخی آمارها، اظهار داشت: پارسال سهم مصرف برق صنعتی کشور ۱۰۴ میلیون و ۲۹۶ هزار مگاوات بود که در مقایسه با سال ۹۸ رشد ۹ درصدی داشته است.

محمدزاده ادامه‌داد: از کل برق تولیدی کشور در سال گذشته، ۳۶.۳ درصد در بخش صنعت مصرف شد.

وی اضافه‌کرد: تا پایان سال ۹۹، میزان ۹ هزار و ۹۴۱ مگاوات برق برای ۸۲۸ شهرک صنعتی کشور در فازهای  های عملیاتی آنها توسط وزارت نیرو برق  تامین شده است

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران یادآور شد: اکنون بیش از ۴۸ هزار واحد بهره‌بردار در شهرک‌های صنعتی سراسر کشور وجود دارند که ۹۶ هزار نفر در آنها مشغول به کار هستند.

وی تصریح کرد:  شهرک‌های صنعتی در حقیقت  یکی از دستاوردهای با ارزش نظام اسلامی و نتیجه و ثمره انقلاب شکوهمند اسلامی است و باید با همه توان از این سرمایه گزاری ارزشمند و پویا صیانت کرد ‌و نسبت به توسعه همه جانبه آن برای توسعه و استقرار صنایع کوچک که محور توسعه صنعتی کشور هستند اقدام کرد.

محمدزاده بیان‌داشت: شهرک‌ها و نواحی صنعتی با وجود همه مشکلاتی که در زمینه تامین زیرساخت‌ها  دارند، اما امروز توانسته‌اند به‌ازی هر مگاوات برق تامین شده که دراختیار گرفته اند زمینه اشتغال ۹۶ نفر را فراهم کنند.

وی در عین حال خاطرنشان‌کرد: با وجود ظرفیت‌های یاد شده، اما هنوز واحدهای صنعتی و تولیدی مستقر در شهرک‌ها در فاز عملیاتی به میزان هشت هزار و ۵۳۰ مگاوات کسری برق مواجه‌اند، بر این اساس ضروری است دستگاه‌های اجرایی مربوطه به وظایف قانونی خود به‌منظور اجرای ماده ۸۱ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ‌و ماده ۵۴ احکام دائمی قانون برنامه به تعهدات خود برای تامین زیرساخت‌های لازم تا درب شهرک های صنعتی عمل کنند.

به گزارش ایرنا، پیشتر «رضا اردکانیان» وزیر نیرو به اقدام‌های انجام شده برای مدیریت مصرف برق اشاره و خاطرنشان‌کرد: در صدر این اقدام‌ها همکاری خوب صنایع بزرگ کشور قرار دارد.

فرمانده ستاد اوج بار تابستان ۱۴۰۰ ادامه‌داد: این صنایع تصمیم گرفتند حتی‌المقدور و تا جایی که خسارت نمی‌بینند، تعمیرات و تعطیلات سالیانه خود را به این دو هفته منتقل کنند.

اردکانیان افزود: دولت از این صنایع حمایت کرده و مقرر شد براساس مصوبه‌ای که صادر شده به هر میزان این صنایع در این مدت از انرژی استفاده نکنند ما در مواقع دیگر انرژی با تعرفه صفر به آنها واگذار کنیم.

وی گفت: علاوه بر این مقرر شد اینها از مشوق‌های دیگر مانند تقسیط مالیات و بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند شوند.

وزیر نیرو ادامه‌داد: تلاش‌ها سبب صرفه جویی به میزان چهار هزار مگاوات شد این درحالی است که کمبود ۶ تا هفت هزار مگاوات است که سعی می‌شود با همکاری صنایع به آن برسیم.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز